מי מחליטים מה ניתן יהיה למצוא במקום בו כולם מחפשים - חלק 1 מתוך 2
מאת: לירון דורפמן

 אנציקלופדיה שכולם יכולים לערוך

דף הבית של ויקיפדיה (זמין בגרסה העברית בכתובת ויקיפדיה) הוא חלק באתר שלפי הסטטיסטיקה, לא רבים פוקדים אותו. לרוב, אנשים יבצעו חיפוש במנוע חיפוש ואז, ערך רלוונטי בוויקיפדיה בשפתם יופיע כאחת התוצאות הראשונות. לעיתים, הגדרה קצרה שלקוחה מפסקת הפתיחה של הערך הוויקיפדי תופיע בראש חלון החיפוש, ויהיו רבים שיהיה די בהגדרה הזאת כדי לספק את צורכיהם.

אם בכל זאת הזדמנתם לדף הבית, תוכלו לראות שבראש הדף, מייד אחרי ברכת "ברוכים הבאים לוויקיפדיה", מצוין שזוהי "אנציקלופדיה שכולם יכולים לערוך". הנוסח המלא תחת הברכה משתנה בין ויקיפדיה בשפה אחת לשנייה, ויש למעלה מ-300 כאלה, אולם תמיד תופיע המילה "אנציקלופדיה" לצד הרמיזה לכך שגם את ואתה יכולים לכתוב בה. בכל זאת, רק מעטים מבינים שבאנציקלופדיה עסקינן, ועוד הרבה פחות מחליטים לקחת חלק בתרומה למלאכות הכתיבה, העריכה והשיפור שלה. חבל שכך הדבר, אולם הכותבים בוויקיפדיה עושים מאמצים לשנות את המצב, ועובדה היא שמספר הכותבים גדל משנה לשנה, גם אם בקצב איטי. העורכות והעורכים שמחים ומברכים על כך, בעיקר מפני שכל כותבת וכותב חדשים מביאים עמם משהו מהם - מניסיון החיים שלהם, מתחומי ההבנה וההתמחות שלהם (בין אם קשורים לתחומי עבודתם או לתחביבים ונושאי עניין אחרים), וכולם מוסיפים למיזם נקודות מבט חדשות. מכל אחת ואחד כולנו נתרמים.

 

מה צריך לעשות כדי להחשב "עורך" בוויקיפדיה

ויקיפדיה העברית החלה להיכתב בשנת 2003, כשנתיים וחצי לאחר השקת הגרסה הראשונה של ויקיפדיה - האנגלית. קהילת העורכים של ויקיפדיה העברית החליטה כי לשם קבלת הזכות להשפיע-יותר, יהיה צורך בוותק מסוים במיזם, ובפעילות רציפה בו בתקופה שקדמה לכל הצבעה (שבאה בסופו של דיון-מקדים). כל אחד יכול לכתוב בוויקיפדיה, וכמו בכל הוויקיפדיות, הגישה לכתיבה הינה חינמית וללא צורך בזיהוי מקדים של הכותב. עם זאת, רק אלה שיצרו לעצמם שם-משתמש וצברו ותק של שלושה חודשים, במהלכם ביצעו לפחות 300 עריכות של תכנים בשלושת החודשים שקדמו להצבעה, ייחשבו "עורכות"/"עורכים". העורכות והעורכים יהיו אלה שיוכלו להשתתף בהצבעות השונות המתקיימות במיזם, וקולם ייספר וייחשב לצורך קבלת הקביעה לגבי הסוגייה הנדונה באותה הצבעה. כל האחרים, כותבות וכותבים מזדמנים, יוכלו להמשיך לכתוב במיזם ללא סייגים מהותיים, כל עוד הכתיבה נעשית ברוח המיזם ולפי כללים שנקבעו בו, ואף להביע את דעתם במסגרת אותן הצבעות, אולם לא ימנו את קולם בחישוב התוצאה של אותה הצבעה.

אל דאגה - לא נדרשים להתחיל למנות מחדש בכל הצבעה את העריכות שביצעו כל אחת ואחד - המערכת בנויה כך שהיא מזהה בכל פעם, באופן אוטומטי, את בעלי זכות ההצבעה.

מתוקף אותה החלטה לגבי הוותק הנדרש כדי שהצבעה תיספר במניין ההצבעות, אף אם לעורך יש ותק של שנים מאז החל את פעילותו במיזם, לא תמיד יהיה הוא בעל זכות הצבעה. לו יצא לחופשה באי טרופי בו אין חיבור לאינטרנט ושהה שם זמן ארוך למדי, כאשר ישוב לפעילות בוויקיפדיה, אם נמצא שביצע פחות מ-300 עריכות בשלושת החודשים שקדמו לאותה הצבעה, קולו לא ייספר. היה ויחזור לפעילות, במוקדם או במאוחר גם זכות ההצבעה תושב לו. באופן זה, מבטיחים שרק אנשים שבאמת מעורים במיזם יהיו אלה שיקבלו החלטות בנוגע לתכנים, לממשק הגרפי ולדרכו העתידית באופן כללי. זאת מהטעם הפשוט כי מי שהיה פעיל בעבר, אולם פרש מפעילות, לא בהכרח מכיר את רזי הדיונים שהתקיימו בו קודם לדיון בסוגייה הנוכחית, ועלול לא להבין את המשמעויות באותה עת של כל נושא שבמחלוקת. מעבר לכך, בצורה זו גם מנטרלים דרכים לבצע "גיוס קולות" לטובת נושא הקרוב לליבה של קבוצה זו או אחרת באוכלוסייה, ומונעים הטיות של התכנים כך שישרתו חלילה קבוצות אינטרסים.

בוויקיפדיה נוהגים לסכם זאת בקצרה תוך שימוש באימרה האנגלית "Decisions are made by those who show up" המהווה את תמצית היסוד של כל גוף דמוקרטי - אם לא הייתם שותפים לתהליך, אל תלינו על התוצאה המתקבלת; אם לא באתם להצביע ביום הבחירות, אל תבואו בטענות על הרכב הפרלמנט...

 

עוד על הקווים המנחים של ויקיפדיה העברית ניתן לקרוא בדף ההסבר ויקיפדיה:עקרונות וקווים מנחים. על ההצבעות השונות במיזם ניתן להתחיל ללמוד דרך הדף ויקיפדיה:הצבעה.

לירון דורפמן

Liron@wikimedia.org.il / Liron@kmrom.co.il

הכותב משמש בתפקידים שונים בוויקיפדיה העברית ובוויקימדיה ישראל (ע"ר), ועובד כיום בחברת ROM Knowledgeware

 
. , בתאריך 03/10/2022 09:36
תודה.
התקשתי להבין את המאמר.
מה הכוונה "הצבעה" ו"דיון-מקדים"? האם פשוטו כמשמעו או מונח בתהליך העבודה בויקיפדיה?
תכלס, אין צורך לענות לי כי הרי יש גוגל וויקפדיה שמסבירים הסוגיות הללו.
ובכל זאת, מהנקודה הזו התקשתי להבין את המאמר ללא חיפוש נוסף להבהרת מונחים אלו.
תשובה לתגובת הקורא האלמוני , בתאריך 05/10/2022 22:18

תודה על ההערה. את התשובות לשאלותיך אכן ניתן למצוא בין דפי ההסבר והדפים בהם פירוט המדיניות של ויקיפדיה. עם זאת, מצאתי שראוי להבהיר זאת גם כאן, למענך ולמען הקוראים הבאים.

 

מעת לעת מתגלה בין הכותבים בוויקיפדיה מחלוקת, או שיש צורך לבחור קו פעולה מסוים להמשך. במקרים כאלה, מתקיימים דיונים, שחלקם מובילים להצבעות. זאת הדרך בה אנו פותרים סוגיות בנושאים שונים - החל מהשאלה אם ראוי לכלול בוויקיפדיה ערך בנושא מסוים, שאלות בנוגע לדרך בה דברים צריכים להיות מנוסחים או בכלל להיות מוזכרים/לא מוזכרים בתוך ערך קיים, ועד לשאלות בנוגע לעיצוב - איך יראו הערכים, מה יופיע בדף הראשי של המיזם, מהן תמונות ההולמות אותו ומה לעשות במקרה בו יש תמונות שעלולות להחשב פוגעניות. לכל סוג של הכרעה-מתבקשת גובשו במשך השנים נהלים הקובעים כיצד תתקבל ההחלטה באותו תחום. לצורך הדוגמה, במקרה של שאלה אם ראוי לכלול ערך בנושא מסוים (או כפי שאנו מגדירים זאת, האם יש לנושא "חשיבות אנציקלופדית"), מתקיים דיון-מקדים בו מתבקשים העורכים להביע את דעתם בנושא. בתום השבוע, אחד העורכים, שהוסמך לכך מראש, מחליט מה יהיה הדין לגבי אותו ערך: האם ישאר או ימחק, או שתפתח הצבעה. אם לא נפתחה הצבעה, יוכל עורך אחר לערער על הקביעה על-ידי פתיחת הצבעה בעצמו. בהצבעות הללו הציבור כולו מוזמן להשתתף, אולם בסופו של דבר, בתום בדיוק שבוע מרגע פתיחת ההצבעה, נספרים רק קולותיהם של "העורכים" - אלה שהוגדרו ככאלה בצורה המתוארת בחלק זה של המאמר.

מאוד ייתכן שחלקו השני של המאמר, שזה עתה פורסם, יבהיר עוד יותר את הנושא. אם עדיין תהיה נקודה שתבקש התייחסות לגביה, הינך מוזמן להשאיר פה תגובה נוספת או לפנות אלי באמצעות כתובות המייל שלי, ב-ROM Knowledgeware או בוויקימדיה ישראל, המצוינות בסוף הדברים.

 

בברכת גמר חתימה טובה,
לירון דורפמן