משחוק נמצא (גם) בפרטים הקטנים
מאת: מיכל בלומנפלד שגיא

דמיינו שאתם מעבירים הרצאה על נושא כלשהוא. בואו נאמר שההרצאה נערכת במסגרת כנס ומשובצת אחרי ארוחת הצהריים. הנושא מרתק, המצגת מושקעת, אתם מאמינים בחומר ומיומנים בהעברה שלו - כן, אתם רהוטים ואפילו מלאי כריזמה - ובכל זאת השעה ומערכת העיכול עושים את שלהם. בשלב מסוים אתם מתחילים לשים לב שהקהל שלכם, לא נעים להגיד...טיפה מנומנם.

מזל שבדיוק עכשיו אתם מגיעים לשקף מיוחד שטמנתם במצגת. מדובר בחידה בלשית שהתשובה אליה מצויה באחד מהמונחים שהסברתם כמה שקפים קודם. לפתע כולם מתעוררים ומתנערים: הם משתתפים, מעלים השערות ומנחשים - הם רוצים לפתור את החידה הבלשית. אז מה קרה פה?

לשילוב כלי משחוק בארגון יתרונות רבים. משחוק מגדיל הנאה מפרויקט, שיתופיות בין עובדים, יצירתיות ו-engagement בארגון, ועוד. ניתן ליצור פרויקטים גדולים ומושקעים כדוגמת חדר בריחה דיגיטלי ולהתאים אותו לקידום למטרות עסקיות כמו הפקות לקחים או הטמעת מאגר תובנות.

במקביל, ניתן לשלב משחוק בפתרונות אג'יליים קטנים. מאחר שהתהליך האג'ילי מקדם ערכים כמו מסירת תוצר כבר בשלב מוקדם ובאופן מתמשך תוך פרקי זמן קצרים, זריזות, גמישות והתייעלות, הרי ששילוב של פתרונות משחוק קטנים ונקודתיים בתהליך יסייעו לנו לעורר התלהבות, עניין, סקרנות ודריכות.

 

אז איך אפשר לשלב פתרונות משחוק מסוג זה ומה נוכל להפיק מכך?

  1. עידוד סקרנות: בואו נחזור לדוגמת המצגת, ונניח שיש לנו סדרה של הדרכות או סדנה בת כמה מפגשים. אנחנו יכולים לשלב בכל הדרכה או סדנה חידה שבמרכזה אותו גיבור, וכך ליצור אפקט של סיפור בלשי בהמשכים. כמובן שהסיפור והחידות צריכים להיות קשורים לעולם התוכן בו אנו עוסקים. זהו אלמנט משחוק קטן ונקודתי, אך הוא מייצר מתח מתמשך, ואנו מרוויחים אימפקט נרחב, ש"אורז" את הסדנה ומסייע להגברת המעורבות של המשתתפים. כך הידע אותו אנו מעבירים הוא לא רק top down. הוא מעניין יותר את המשתתפים, שהופכים מעורבים יותר.

 

  1. הוספת הומור: אם לדוגמה יצרנו מסמך חכם, אנחנו יכולים לשלב בתוכו אלמנטים צבעוניים כמו אייקונים ואימוג'ים בליווי משפטים חמודים ומשעשעים, שיוצרים קריצה חביבה והופכים את קריאת המסמך לחוויה מהנה. ניתן להוסיף אלמנטים כאלה גם בלומדות, סקרים בתהליך מיפוי צרכים, ועוד.

 

  1. משחק קטן מוסיף עניין: בואו נאמר שיש לכם תוצר של שימור ידע שתרצו להטמיע בארגון. מדובר בחוברת ארוכה, ואיך לומר זאת בעדינות? טיפה מייגעת. ובכל זאת הידע שבה חשוב מאוד, גם לצורך חפיפה וגם לעבודה השוטפת. אנחנו מעוניינים שהעובדים ילמדו ויטמיעו את הידע, ושילוב מעט כיף והנאה בתהליך רק יביאו לתוצאות טובות יותר. אז איך עושים זאת? בסיום כל פרק ניתן לבנות משחק קטן שמתבסס על הידע הנלמד. משחקי מילים, משחק זיכרון ועוד ועוד ניתן לבנות בקלות בפלטפורמתWordwall . משחקים קטנים כאלה ניתן לשלב גם בפריטי ידע בפורטל.

 

  1. מעודדים חשיבה מחוץ לקופסה – נכנסים לקופסת המשחק: רוצים לערוך מפגש של סיעור מוחות? לעודד יצירתיות וחדשנות בארגון? אחת הדרכים הכי טובות היא ובכן...להיות יצירתיים בעצמכם. ברגע שאתם מוציאים אנשים מהתבנית הצפויה והשגורה ומכניסים אלמנט לא צפוי, אתם מעודדים גם אותם לצאת מחשיבה תבניתית לטובת חשיבה יצירתית. משחק קטן בתחילת כל מפגש או אפילו כשמגיעים למבוי סתום יעודד שיתוף פעולה, יסייע בגיבוש צוות שחושב ועובד יחד. באווירה קלילה יותר אנשים יירתמו בכיף למטרה. והיצירתיות? היא כבר תגיע מאליה.

כמובן שאלו רק כמה רעיונות. הגבול הוא היצירתיות שלכם, ואין שום סיבה שיהיה לה גבול...אז למה אתם מחכים? קדימה- לכו לשחק.

 

>> לחצו כאן למידע אודות בניית חדרי בריחה דיגיטליים מותאמים לארגון