מגמות בינה מלאכותית AI

השנה, נראה את הבינה המלאכותית ממשיכה בדרך להפיכתה לטכנולוגיה הטרנספורמטיבית ביותר שפיתחה האנושות אי פעם. לדברי מנכ"ל גוגל, סונדאר פיצ'אי, ההשפעה שלו תהיה אפילו גדולה יותר מזו של אש או חשמל על ההתפתחות שלנו כמין. זו אולי נראית כמו טענה שאפתנית מאוד, אבל בהתחשב בכך שהיא כבר בשימוש בדיסציפלינות רבות כגון התמודדות עם שינויי אקלים, לחקור את החלל ולפתח טיפולים לסרטן, ברור שהפוטנציאל קיים.

 

מקור תמונה:https://canterbury.ai/

גודל קנה המידה המלא של ההשפעה שנותנת למכונות את היכולת לקבל החלטות - ולפיכך מאפשרת קבלת החלטות להתרחש הרבה יותר מהר ומדויק ממה שיכול להיעשות אי פעם על ידי בני אדם - קשה מאוד לתפוס כרגע. אבל דבר אחד שאנחנו יכולים להיות בטוחים בו הוא פריצות דרך ופיתוחים חדשים ימשיכו לדחוף את הגבולות של מה שאפשר.

 

כוח העבודה המוגדל

תמיד היו אנשים שהעלו חששות שמכונות או רובוטים יחליפו עובדים אנושיים ואולי אפילו יתירו כמה תפקידים. עם זאת, ככל שחברות מנווטות בתהליך של יצירת נתונים והתבססות עליהם, נמצא את עצמנו יותר ויותר עובדים עם או לצד מכונות המשתמשות בפונקציונליות חכמה וקוגניטיבית כדי להגביר את היכולות והכישורים שלנו. תפקידים כגון עורכי תוכן או מתורגמנים כבר מרגישים את השינוי, ובחלק מהפונקציות כמו בשיווק, אנחנו כבר רגילים להשתמש בכלים שעוזרים לנו לקבוע אילו לידים כדאי לחפש ואיזה ערך אנחנו יכולים לצפות מלקוחות פוטנציאליים. בתפקידי הנדסה, כלי בינה מלאכותית עוזרים לנו על ידי מתן תחזוקה חזויה - ליידע אותנו מבעוד מועד מתי המכונות יזדקקו לטיפול או תיקון. בתעשיות ידע, כמו עריכת דין, נשתמש יותר ויותר בכלים שיעזרו לנו למיין את כמות הנתונים ההולכת וגדלה  כדי למצוא את גוש המידע שאנו צריכים עבור משימה מסוימת. כמעט בכל עיסוק, צצים כלים ושירותים חכמים שיכולים לעזור לנו לבצע את עבודתנו בצורה יעילה יותר, והשנה יותר ויותר אנשים יגלו שהבינה המלאכותית הינה חלק מחיי העבודה היומיומיים שלנו.

מודל שפה גדול וטוב יותר

מודל שפה הוא תהליך המאפשר למכונות להבין ולתקשר איתנו בשפה שאנו מבינים - או אפילו לקחת שפות אנושיות טבעיות ולהפוך אותן לקוד מחשב שיכול להריץ תוכניות ויישומים. שחרורו של GPT-3 על ידי OpenAI , מודל השפה המתקדם (והגדול ביותר) שנוצר אי פעם, המורכב מכ-175 מיליארד "פרמטרים"- משתנים ונקודות נתונים שמכונות יכולות להשתמש בהן לעיבוד שפה. ידוע ש-OpenAI עובד על יורש, GPT-4, שיהיה חזק עוד יותר. למרות שהפרטים לא אושרו רשמית, יש הערכה שהוא עשוי להכיל עד 100 טריליון פרמטרים, מה שהופך אותו לגדול פי 500 מ-GPT-3, ובתיאוריה מתקרב צעד גדול יותר ליכולת ליצור שפה ולקיים שיחות שאין להבדיל מאלה של אדם. זה גם יהיה הרבה יותר טוב ביצירת קוד מחשב.

 

AI סייבר ואבטחת מידע

הפורום הכלכלי העולמי זיהה את פשעי הסייבר כעלולה להוות סיכון משמעותי יותר לחברה מאשר טרור. ככל שמכונות משתלטות על חיינו, פריצה ופשעי סייבר הופכים בהכרח לבעיה גדולה יותר, מכיוון שכל מכשיר מחובר שתוסיף לרשת הוא בהכרח נקודת תקלה פוטנציאלית שתוקף יכול להשתמש נגדנו. ככל שרשתות של מכשירים מחוברים הופכות מורכבות יותר, זיהוי נקודות הכשל הופך למורכב יותר. זה המקום שבו AI יכול לשחק תפקיד . על ידי ניתוח תעבורת רשת ולמידה לזהות דפוסים המצביעים על כוונות מרושעות, אלגוריתמים חכמים ממלאים יותר ויותר תפקיד בשמירה עלינו. חלק מהיישומים המשמעותיים ביותר של בינה מלאכותית שנראה יתפתחו ב-2022 צפויים להיות בתחום זה.

תחום זה מורגש לאחרונה יותר ויותר עם גדילה של תחום IOT ((Internet Of Things

שאנשים שוכחים שברגע שיש גישה לאינטרנט יש תעבורה דו צדדית וצריך לשמור עליה.

AI וה- Metaverse

Metaverse הוא השם שניתן לסביבה דיגיטלית מתמשכת מאוחדת, שבה משתמשים יכולים לעבוד ולשחק ביחד (מכונה לרוב גם VR ). זהו עולם וירטואלי, כמו האינטרנט, אך עם הדגש על מתן חוויות סוחפות, שנוצרו לרוב על ידי המשתמשים עצמם. הרעיון הפך לנושא חם מאז שמארק צוקרברג דיבר על יצירתו על ידי טכנולוגיית מציאות מדומה עם היסודות החברתיים של פלטפורמת הפייסבוק שלו. 

בינה מלאכותית ללא ספק תהיה נקודת המוצא בעולם זה, זה יעזור ליצור סביבות מקוונות שבהן בני אדם ירגישו בבית. סביר להניח שבעתיד נתרגל לחלוק את הסביבות המטאוורסיות שלנו עם יצורי בינה מלאכותית ועוזרות וירטואליות שיעזרו לנו במשימות שאנחנו שם כדי לעשות, או פשוט להיות השותפים שלנו למשחק טניס או שחמט כשאנחנו רוצים להירגע ולהירגע.

 

 

מקור https://vulcanpost.com/778632/why-facebook-metaverse-will-be-the-biggest-flop-in-tech-history/

 

AI עם קוד נמוך וללא קוד (No code & Low code)

 חסם הטמעת בינה מלאכותית בחברות רבות הוא המחסור במהנדסי בינה מלאכותית מיומנים שיכולים ליצור את הכלים והאלגוריתמים הדרושים. כלי ללא קוד וקוד נמוך שואפים להתגבר על כך על ידי מתן ממשקים יחסית פשוטים שניתן להשתמש בהם לבניית מערכות מורכבות יותר ויותר. בדומה לאופן שבו עיצוב אתרים וכלי ממשק משתמש ללא קוד (Wix למשל) מאפשרים למשתמשים ליצור דפי אינטרנט ומערכות אינטראקטיביות אחרות פשוט על ידי גרירה ושחרור של אלמנטים גרפיים יחד, מערכות בינה מלאכותית ללא קוד יאפשרו לנו ליצור תוכניות חכמות על ידי חיבור מודולים שונים, מוכנות מראש.  טכנולוגיות כמו עיבוד שפה טבעית ומודלים של שפה, אומר שבקרוב ייתכן שיהיה אפשר להשתמש רק בקול או בהוראות הכתובות שלנו. כל זה ישחק תפקיד מפתח ב"דמוקרטיזציה" המתמשכת של AI וטכנולוגיית נתונים.

רכבים אוטונומיים

AI הוא ה"מוח" שינחה את המכוניות האוטונומיות, סירות והמטוסים שאמורים לחולל מהפכה בנסיעות ובחברה בעשור הקרוב. השנה צריכה להיות השנה שבה נוכל לזכור כשאנחנו מסתכלים אחורה בעתיד ומתבוננים בפחד בעובדה שחשבנו שזה נורמלי שמעל  מיליון אנשים מתו מתאונות דרכים מדי שנה, 90% מהן נגרמו מטעות אנוש!

מכוניות אוטונומיות יעילות יותר ויותר - טסלה אומרת שהמכוניות שלה יפגינו יכולת נהיגה עצמית מלאה עד 2022, אם כי לא סביר שהן יהיו מוכנות לשימוש כללי (בישראל יש בעיות נוספות להפעלת רכב אוטונומי מלא כגון ביטוחים ועוד). מתחרותיה כוללות את Waymo (שיוצרה על ידי גוגל), אפל, GM ופורד, וניתן לצפות שכל אחת מהן תכריז על קפיצות גדולות קדימה בקרוב. בימים הקרובים מתקיימת תערוכה של ספינות האוטונומית  שתחצה את האוקיינוס ​​האטלנטי, שכן הספינה האוטונומית של מייפלאואר (MAS), המופעלת על ידי יבמ ותוכננה בשיתוף פעולה עם ProMare ללא כוונת רווח, תנסה שוב את המסע (לאחר שנאלצה לחזור במהלך הניסיון הראשוני שלו).

יצירתיות ואומנות

אנו יודעים שניתן להשתמש בבינה מלאכותית ליצירת אמנות, מוזיקה, שירה, מחזות ואפילו משחקי וידאו. השנה כאשר דגמים חדשים כמו GPT-4 והמוח של גוגל מגדירים מחדש את הגבולות של מה שאפשרי, אנו יכולים לצפות לתפוקה יצירתית משוכללת יותר ולכאורה "טבעית" מהחברים האלקטרוניים שהולכים וגדלים עם הדמיון והיכולות שלנו. במקום היצירות הללו יהיו בדרך כלל הדגמות וניסויים כדי להראות את הפוטנציאל, כפי שקורה כעת, נראה אותם יותר ויותר מיושמים במשימות יצירתיות שגרתיות, כמו כתיבת כותרות למאמרים וניוזלטרים, עיצוב לוגואים ואינפוגרפיקות . יצירתיות נתפסת לעיתים קרובות ככישור אנושי , והעובדה שאנו רואים כעת את היכולות הללו מתעוררות במכונות, פירושה ללא ספק  אינטליגנציה "מלאכותית" מתקרבת במונחים של היקף ותפקוד לתפיסה המעורפלת משהו שיש לנו לגבי מה שמהווה "אמיתי" אינטליגנציה.

לאחרונה פורסם הדאלי -מיני (DALLE MINI) שכל אחד יכול להגדיר איזה ציור הוא רוצה ובכך להיות בעלים של תמונה מוזמנים לנסות https://huggingface.co/spaces/dalle-mini/dalle-mini

כלי נוסף להתנסות - https://hotpot.ai/art-maker

לסיכום:

אנו רואים ש AI נכנס אלינו בכל תחומי החיים בעבודה, בבית ואפילו בחופשה במקום שלא חשבנו שיכול להיות כמו בים או במציאות חלופית. נראה שאין לנו מנוס אלא לפתוח את המחשבה והראש שלנו ולחשוב איך ואיפה אנו רוצים להיות כאשר נפגוש את השינוי הזה.

ההמלצה שלי: אמצו את הטכנולוגיה, למדו מה שאפשר; הדור הבא כבר יהיו מיישמי AI.

 

 

מבוסס על המאמר

 https://www.forbes.com/sites/bernardmarr/2021/09/24/the-7-biggest-artificial-intelligence-ai-trends-in-2022/?sh=7e98ca422015

 

https://www.geektime.co.il/google-engineer-is-sure-lamda-language-model-is-sentient/