נגישות דיגיטלית
מאת: מרקוס בן שימול

אנו חיים בעידן טכנולוגי שבו מידע רב נגיש וזמין לנו בכל רגע נתון. מספיק שנציץ רגע בטלפון הנייד כדי להיחשף לאלפי תכנים, חדשות ומידע בכמה שניות. כעובד בארגון לניהול ידע, בתפקיד של עורך תוכן אני שמח לתרום את חלקי בפיתוח העולם החדש הזה ולהפוך אותו לנגיש יותר לכולם, ללא יוצא מן הכלל.

 

מהי נגישות דיגיטלית?

נגישות אינטרנט או נגישות דיגיטלית היא הפיכת אפליקציה, אתר או תוכנה להיות נגישים לאנשים עם מוגבלות המשפיעה על הראייה שלהם, השמיעה, הקוגניציה ו/או התפקודים המוטוריים שלהם. ישנם מספר סוגים של כלים טכנולוגיים מסייעים (תוכנה וחומרה) המקלים על הניווט באתרי אינטרנט ואינטראקציה עם התוכן שלו כדי לעזור לאנשים עם מוגבלויות.

 

מדוע נגישות באתרי אינטרנט חשובה?

אתרי אינטרנט (Web) ואינטרנט ככלל, הינם משאבים חשובים בהיבטים רבים של חיינו כמו חינוך, תעסוקה, ממשלה, מסחר, שירותי בריאות, פנאי ועוד. חשוב שהרשת תהיה נגישה לכולם על מנת לספק גישה שווה והזדמנות שווה לאנשים עם מוגבלות, שכן אינטרנט נגיש יכול לעזור לאנשים עם מוגבלויות להשתתף באופן פעיל יותר בחברה.

 

כבר הצגתי את תפקידי כעורך תוכן, אבל אם לומר את האמת - העבודה היומיומית שלי כוללת הרבה מעבר ליישום תכנים באתרים חיים. עלי לחשוב על משתמש הקצה שעושה שימוש באתר ולוודא שכל רכיב ורכיב, כל דף, כל וידאו ותמונה, כולם מיושמים נכון וכמובן – עליהם להיות נגישים בהתאם לסטנדרט הנגישות המקובל.

 

מהם הכלים להנגשת אתרי האינטרנט שלנו?

הנה כמה דוגמאות לכלים ופרקטיקות שבהם אני וחבריי לעבודה משתמשים, על מנת להפוך את אתרי האנטרנט של החברה לנגישים:

1. טקסט חלופי (Alt text)
מה זה? הוספת טקסט חלופי על גבי קבצי תמונות באתר, הטקסט יופיע כאשר המשתמש יעמוד על התמונה עם העכבר.
מתי משתמשים? הטקסט מיועד למשתמשים שאינם מסוגלים לראות תמונות, חשוב לספק אמצעים חלופיים להעברת המידע שבתמונות.

2. הסבר כלים (Tooltip)
מה זה? הוספת טקסט אינפורמטיבי על גבי מאפיינים באתר, הטקסט יופיע כאשר המשתמש יעמוד על המאפיין עם העכבר. כמו כן, נותן מיקוד מקלדת לרכיב.
מתי משתמשים? כשיש צורך לתת חיווי למשתמשים או מידע נוסף לגבי הפעולה שהם מבקשים לעשות.

3. כותרות (Headings)
מה זה? כותרות בגדלים/צבעים שונים מתאימות לאזורים שונים בדף האינטרנט ומוגדרות ככאלה בכלי נגישות שונים (כמו קוראי מסך לדוגמא)
מתי משתמשים? מבנה הכותרות עוזר לאנשים שמשתמשים בקוראי מסך לנווט בדף האינטרנט בצורה יעילה יותר.

4. נקודות מוקד (Focal point)
מה זה? מדובר ברכיב שאנו נעזרים בו כדי למקד ולמרכז קובץ תמונה בדף אינטרנטי. באופן זה, לא משנה מאיזה מסך המשתמש צופה בתמונה (IPAD, PC, נייד וכו'), התמונה תיראה זהה וממוקדת באותו אופן מכל המסכים.
מתי משתמשים? כיום מומלץ לעשות שימוש בנקודות מוקד באופן קבוע, מאחר ומשתמשים ניגשים לאתרים ממכשירים שונים עם גדלי מסך שונים.

 

כמה מילים לסיכום,

אתם לא יודעים את זה, אבל כשהתחלתי לעבוד כעורך תוכן הגעתי בדיוק בזמן שהתחילו להטמיע נהלי נגישות ופיתוח כלים על מנת ליישם כללי נגישות באתרים.
זכיתי להשתתף בפרויקטים מורכבים של נגישות ואני מאוד גאה בזה. איך שאני רואה את זה, דברים שמשפיעים בגדול נמצאים דווקא בפרטים הקטנים.