יצירת תוכן על ידי עובדים

כפי שכולנו נוכחים לדעת, השנים האחרונות מתאפיינות במהפכה של ממש בעולם התקשורת.

עד לאחרונה מרבית התכנים שצרכנו, נוצרו, נערכו והוגשו על ידי גופים ייעודיים ומקצועיים. כולם באמצעות פלטפורמות מסורתיות כמו עיתונים, ערוצי טלויזיה ותחנות רדיו.

כיום, לכל אחד מאיתנו יש את הבמה. כל אחד יכול לכתוב בלוג, לפתוח מיקרופון ולהשמיע תוכן דרך פודקאסט, לפתוח מצלמה ולצלם סרטון יוטיוב, לפרסם מותג באינסטגרם, להעביר מסרים קצרים ומזוקקים דרך פלטפורמות כמו טוויטר וטיקטוק ולפנות לקהל רחב בעוד אינספור דרכים ופלטפורמות.

רבים מייצרני התוכן מצליחים לקבל חשיפה של ממש ולהגיע לקהל של אלפים, עשרות אלפים ואף מיליונים של עוקבים.

 

כיצד ארגונים מייצרים ומעבירים תוכן?

בדומה לשיטה המסורתית בעולם החיצון, ארגונים רבים מייצרים ומגישים תוכן באופן ריכוזי. בין אם בהעברת תוכן אל מחוץ לארגון ובין אם בתוכן פנים ארגוני.

נראה שלאחרונה מתפתחת בעולם העסקי מגמה של יצירת תוכן על ידי עובדים, שנקרא EGC - Employee Generated Content.
המושג EGC מדבר בעיקר על הנגשת תוכן של עובדים אל מחוץ לארגון, כשמטרתו היא לייצר תוכן שיווקי ולהגביר חשיפה למותג.
קיימות דוגמאות רבות ממותגים כמו סטארבקס, ריבוק ויונייטד איירליינס, בהם עובדים מקבלים את עידוד החברה לשתף את פעילותם ברשתות השונות ולהציג לעולם את הערכים, את היכולות ואת הערך שהמותג מייצר.

מעבר לשימוש שנועד למטרות שיווקיות, קיים ערך עצום ביצירת תוכן על ידי עובדים עבור שימושים פנים ארגוניים ועל כך ארצה להרחיב.

לארגונים יש משימות רבות ומגוונות שמבקשות לרתום את העובדים שלה למטרות שונות כגון: הדרכות, ביצוע משימות, עמידה בנהלים ועוד.
בנוסף גם סביר להניח שישאפו להכיר טוב יותר את חיי היומיום ואת האתגרים מולם אותם העובדים עומדים. כמו כן, ישמחו לייצר תקשורת יעילה יותר בין חלקים שונים בארגון בשאיפה לעבודה פרודוקטיבית יותר.

כל עובד יוכל לשתף באתגרים או במיומנות שלו, להעביר מידע מקצועי חשוב, לשאול שאלות ועוד.

עידוד העובדים להעביר בעצמם מסרים באמצעות כתבות, בלוגים, סרטונים, ראיונות, פודקאסטים, אינפוגרפיקה ועוד, מייצר אפשרויות ויתרונות רבים, אך יחד איתם גם תהיות וחששות.

 

אתגרים בשימוש בעובדים ליצירת תוכן עצמאי

איכות הכתיבה - לא כל עובד הוא כותב מהוקצע, לא כל אחד יודע כיצד להשתמש בצורה נכונה במדיות השונות, או שיודע ליצור תוכן איכותי.

 

משאבים - נדרשים זמן ומשאבים להכשיר עובדים שיש להם עניין לתרום ולהיות מעורבים יותר. יצירת תוכן לא איכותי, או כזה שאינו מונגש באופן בהיר, עלול לגרום לדחייה מצד צרכני התוכן, מה שיכול להשפיע על צריכת התוכן הכללית.

 

שליטה - קיים אבדן שליטה מסוים מצד הארגון שאינו מאפשר פיקוח על כל עובד שימנע טעויות, הטעיות או העלאת תוכן לא הולם.

 

יתרונות בשימוש בעובדים ליצירת תוכן עצמאי

נקודת מבט שונה - לעובדי החברה יש את התובנות הטובות ביותר לגבי הארגון, לגבי המחלקות אותן הם משרתים ומספקים נקודות מבט מרעננות.

אותנטיות – השיתוף האישי של עובד על הנושאים הקרובים לליבו, מייצר תחושה של מהימנות ושל זווית פחות פורמלית שמדברת יותר אל הקהל שצורך את התוכן.

שיפור מעורבות העובדים - תוכן שנוצר על ידי עובדים נותן לכוח העבודה קול משלו. הם ירגישו מוערכים יותר ובעלי מוטיבציה ומעורבות גבוה.

חיסכון בעבודת מחקר – יוצר התוכן "חי" בדרך כלל את העולם שעליו מבוסס התוכן וחוסך בזמן יקר של היכרות ולימוד אותו מידע על ידי גורם אחר.

חיזוק התקשורת בין מחלקות - יכול לייצר מפת מומחים בלתי פורמלית ולחשוף יכולות שעשויות להועיל לארגון במגוון תחומים.

 

איך גורמים לזה לעבוד?

צרו אסטרטגיה שמתאימה לארגון שלכם

כמו בכל פעילות, תשאלו את עצמכם מהי המטרה וממנה תגזרו את האסטרטגיה ודרכי הפעולה.
מה שנכון לארגון X לא יהיה בהכרח נכון לארגון Y.

 

הגדירו קווים מנחים ובמידת הצורך מנגנוני בקרה

  • הגדירו את גבולות הגזרה - מהם הנושאים עליהם תרצו שיועלה תוכן? האם תרצו לבדוק כל תוכן מראש? האם תרצו להגדיר תבניות ופורמטים על מנת לייצר אחידות ובהירות?
  • הגדירו / המליצו על סוגי תוכן רצויים – "יום בחיי עובד X", סיפורי הצלחה, בעיות שעולות מלקוחות, חדשות והעשרה בעולמות הרלוונטיים לארגון, מה עשו המתחרים ועוד ועוד.

 

פנו תחילה לעובדים המתאימים ביותר

  1. אנשים שפעילים ברשתות. ייתכן שחלקם יוצרים תוכן אישי משלהם ומנהלים בלוגים / ערוצים וכו' עם כמות עוקבים גדולה. הם כבר יודעים את העבודה...
  2. אנשים פעילים במחלקות שלהם.
  3. מומחים בתחום הידע המקצועי שלהם או בעלי ידע ויכולות בנושאים שעשויים להעשיר את כולם

כל אלו יהיו המתעניינים הגדולים ביותר, יוכלו לתת את הטון וימשכו אחריהם עובדים נוספים.

 

תנו להם כלים

  • ייתכן שקיימים עובדים רבים שמתעניינים אך זקוקים להכוונה. זה המקום שבו מפגשי הדרכה על שימוש בפלטפורמות השונות, אופן העברת תכנים ושיטות עבודה מומלצות יכולים להיות שימושיים.
  • אפשרו גישה למידע רחב ככל האפשר, על מנת שיוכלו להרחיב ולהעמיק בידע אותו ירצו לשתף.

 

עודדו אותם ליצור תוכן שמשרת אותם

הרצון שלנו כבני אדם להרגיש בעלי ערך, יעורר את המוטיבציה לשתף בתרומה שאנחנו מספקים או יכולים לספק לארגון או לעובדים אחרים.
בנוסף, מתוך קשיים ואתגרים, ניתן לייצר תוכן שעשוי להגדיל שיתוף פעולה מצד ממשקים שונים בארגון ולשקף את הדברים גם למקבלי ההחלטות.

 

טכנולוגיות

אפשרו לעובדים להשתמש בטכנולוגיות פשוטות ו/או דומות כמה שאפשר למדיות הקיימות ביומיום שלהם.
שם הם ירגישו "בבית" וייצרו תוכן בצורה איכותית הרבה יותר.

 

 

 

מקורות:

https://everyonesocial.com/blog/employee-generated-content/

https://startup.unitelvoice.com/employee-generated-content

https://dsmn8.com/blog/employee-content-creators-how-to-get-your-employees-creating-content/