ידע קריטי - Critical Knowledge
מאת: נטעלי ארואסטי

ידע קריטי מוגדר כידע שיש לו השפעה משמעותית על ביצועי הארגון בכלל או של תחום דעת ספציפי. יש המכנים אותו ״ידע אסטרטגי״. הוא מסייע הן להמשך שרידות הארגון, למיצובו וליכולתו להיות תחרותי אל מול האחרים.

ידע קריטי מתייחס לתפיסות, מתודולוגיות ופרקטיקה- know how’s של הארגון, וכולל באופן טבעי ידע שחלקו גלוי וחלקו סמוי. הוא משתנה בין מגזרים וארגונים שונים.

דוגמאות לתחום ידע קריטי: קידום לידים למכירה, טיפול בתקלות של טורבינות, ועוד.

 

הזיהוי של ידע כידע קריטי, חשוב כאשר בוחנים היכן להשקיע בתהליכי ניהול ידע או בתהליכי המשכיות עסקיות. בהקשר של ניהול ידע, תמיד יש עודף נושאים המועמדים לניהול ידע, וכדי שניהול הידע אכן יתקדם באופן המתאים ביותר, ואכן יקדם את הארגון בהקשרים הכי חשובים, נכון להתמקד בידע הקריטי דווקא ולא בכל נושא שבו יש תועלת ארגונית עסקית.

ישנן שתי מתודולוגיות מוכרות לזיהוי הידע הקריטי:

הראשונה, מלמעלה למטה (Top-Down): ראיונות של מנהלי בכירים המתחילים באסטרטגיה העסקית, יורדים לפעילויות העסקיות ומשם לידע הקריטי.

והשנייה מלמטה למעלה (Bottom-Up): פניה לעובדים בשטח- המיישמים בפועל. בחינה מה הידע שעוזר להם לביצוע העבודה. אגריגציה של הידע וזיהוי הרכיבים המשותפים הקריטיים.

כמובן שניתן לשלב.

טיפ: תמיד חפשו את הידע שיש לו השלכה ישירה על יכולתו התחרותית של הארגון.

אם תצליחו תראו שיש לכם impact אמתי על ביצועי הארגון.

 

מקורות:

Eli Miron, A yardstick for critical knowledge for business resilience, Department of Industrial Engineering and Management, Ben Gurion University of the Negev, Israel

Randhir Pushpa, Chief Consultant, Knowledge ManagementChief Consultant - Knowledge Management, ACIES Innovations, India

Stephanie Barnes & Nick Milton, Designing a Successful KM Strategy,