טעימת קפה חדשנית
מאת: שרה קארסנטי

כחובבת קפה מושבעת, גם אני עוקבת אחרי ג'יימס הופמן, היוטיובר המפורסם וזוכה אליפות העולם בריסטה (WBC) לשנת 2007. הופמן, הוא צעיר אנגלי בשנות ה-40 לחייו, הוא מוכר היום בעיקר בזכות תשוקתו הגדולה לקפה והסרטונים בנושא שהוא מעלה לערוץ היוטיוב שלו, אבל תרומתו הגדולה ביותר לענף הקפה מתבטאת בכלל בהתמקדות שלו בקפה החד זני, כלומר - הכנת קפה מסוג אחד מסוים, ולא מכמה זני קפה מעורבבים יחד, כפי שהיה נהוג עד כה. הוא המתחרה הראשון שהכין אספרסו מפוליי קפה חד זני באליפות העולם בריסטה ועורר בכך מודעות גלובאלית וגל חדש שעיסוקו בקפה חד זני וייחודיותו.    

אבל אני מכירה את הופמן בעיקר בזכות ערוץ היוטיוב שלו, בשנים האחרונות הערוץ גדל וצובר עוקבים, לאו דווקא חובבי קפה. מעבר לתכנים היותר מקצועיים שהוא מעלה, (כמו הדגמת צורות הכנה שונות של קפה), הופמן מתנסה גם במוצרים הקשורים בהכנת הקפה והוא מפרסם את חוות דעתו עליהם בערוץ היוטיוב שלו. הערוץ נתמך פיננסית ע"י אתר פטראון (Patreon) – באמצעות מימון המונים התורמים לרכישת מוצרים שעליהם הופמן מפרסם את חוות דעתו לאחר שימוש בהם.  
 
באוקטובר האחרון הופמן קיים את אירוע טעימות הקפה הווירטואלי הגדול והראשון בעולם בערוץ היוטיוב שלו. מהו אירוע טעימת קפה? או יותר נכון Coffee Cupping – באופן רשמי זהו התהליך הסטנדרטי המשמש להערכת קפה ברחבי העולם, אולם לרוב חובבי הקפה, כמוני, מדובר פשוט באירוע טעימות כייפי שמטרתו להשוות בין סוגי קפה שונים וטעמם. 

באירוע הווירטואלי שערך הופמן, השתתפו יותר מ- 10,000 משתתפים מכל רחבי הגלובוס. בעזרת חברת הקפה שבבעלותו (החברה הוקמה כמה שנים קודם לכן ומתמחה בפולי קפה חד זנים), הופמן דאג להכין ולשלוח מראש, שקיות פולי קפה לכל משתתף שנרשם לאירוע בתשלום סמלי. כל שקית סומנה באמצעות אות אחרת, מה שאפשר למשתתפים 'טעימה עיוורת', מבלי שידעו מהי ארץ המקור של כל שקית. 

 

 

 

 

למה בחרתי להציג את הופמן ולדבר על אירוע טעימות הקפה דווקא בפורום הזה? משום שהופמן הוא דוגמא טובה לאדם שמיישם בהצלחה שימוש בחדשנות טכנולוגית בתעשייה ותיקה כמו הקפה. הוא הצליח לקיים אירוע גלובאלי ראשון מסוגו, משום שידע ליישם ולחבר בין כלים טכנולוגיים שאפשרו לאירוע הזה לקרות ובכך גם לקדם את תועלתו האישית ואת המוצר שהוא מאמין בו.

מהי חדשנות? חדשנות מוגדרת כיצירת ערך מוסף בשתי דרכים:

  • באמצעות פתרונות חדשים לצרכים קיימים
  • באמצעות יצירת פתרונות לצרכים חדשים.

חדשנות טכנולוגית (Technological Innovation) מחליפה את הקיים בחידוש או בהמצאה, מדובר בחדשנות שמציעה ערך ייחודי לקהל ספציפי, כאשר המטרה יכולה להיות גם שיפור הקיים (חלופה חדשה לאותה תכלית) ולא רק חדשנות של רעיון וצורך. יש אנשים שבאופן טבעי בורכו ביכולת לחשוב מחוץ לקופסה ולהמציא המצאות. אבל היכולת להביא לחדשנות היא מיומנות נרכשת הניתנת ללמידה ולמעשה כל אחד יכול ללמוד לחשוב כמו ממציא ולשפר את מיומנות החשיבה ההמצאתית שלו.

הופמן הבין מהו הערך המוסף שהוא נותן והוא ממשיך להמציא את עצמו מחדש, אבל הוא לא המציא את הגלגל.

מהם הכלים הטכנולוגיים שבהם הופמן השתמש על מנת לקדם את עצמו?

ההפתעה היא שאלו כלים מוכרים, שגם אנחנו יכולים ליישם, בפיתוח חדשני בכלל ובניהול ידע בפרט:

  • פרסום תכנים לקהל יעד ספציפי באמצעות ערוץ יוטיוב – הופמן השתמש בכלי פופולרי כמו ערוץ יוטיוב על מנת להעביר את הידע המקצועי שלו לאנשים אחרים. הוא מדבר על קפה, מדריך, ממליץ, ומשתף את עוקביו בחוויותיו.
  • שיח ברשתות – אומנם עיקר הפרסומים והתכנים של הופמן מועלים לערוץ היוטיוב, אבל כאדם בעל אוריינות טכנולוגית, הוא הבין את חשיבות הרשתות והוא פעיל גם בפלטפורמות מדיה נוספות. לדוגמה, יש לו סאב-ערוץ בפורום המוכר Reddit שם הוא אקטיבית פעיל, עונה על שאלות ומייצר שיח בנושא קפה (כמובן שאני עוקבת אחריו גם שם (J.
  • מתן ערך מוסף מעבר למוצר (למשל: חוות דעת)– הופמן מתנסה במוצרים הקשורים לתעשיית הקפה ומפרסם את חוות דעתו עליהם. הוא מדבר על הפונקציונאליות של המוצרים, אך גם על חווית המשתמש, הנראות, המחיר ועוד. הופמן השכיל להבין מה גדול הערך המוסף שחוות הדעת המפורטות שלו נותנות למשתמש הקצה. למעשה הביקוש לחוות הדעת שלו כל-כך עלה, עד שהיום המונים תורמים לאתר פטראון כדי לאפשר להופמן לממן רכישת מוצרים שעליהם הוא חווה את דעתו. בתום השימוש הופמן מגריל את המוצר ושולח אותו לעוקב הזוכה בהגרלה .        

 

לסיכום, מעבר לתחום הקפה שאותי הוא מרתק ואני מקווה שהצלחתי לעורר גם בכם עניין בו, למדנו על שילוב מועיל ואיכותי של חדשנות טכנולוגית בתחומים שונים בחיים. בארגון גדול, חדשנות טכנולוגית היא אחד הכלים החשובים בספקטרום החדשנות הארגונית, באמצעותה אפשר לשפר ביצועים בכל תחום בחברה. שילוב המאפיין הזה בחברה, עליו לצמוח מתוך אסטרטגיית החדשנות של החברה: היכן רוצים לחדש, עד כמה אנחנו מוכנים לחדש ומה אנו מוכנים להשקיע, באיזה סט כלים נשתמש כדי לממש חדשנות, והשיטה - כיצד ניישם את החדשנות.