אז איך יכול מודל בגרות המבוסס על תקן ניהול הידע 30401 לעזור לארגונים?
מאת: ד"ר מוריה לוי (תאריך פרסום: 03/12/2021)

צוות KMGN 30401. 2 בדצמבר, 2021. היום נפגשים- 8 אנשים המייצגים 7 מדינות, כולם אנשים הרוצים לחולל שינוי. אנחנו מדברים על גורמים מאפשרים היכולים לסייע למנהלי ידע המהססים אם ואיך להתחיל להטמיע את תקן 30401 בארגון שלהם.

תוך כדי שיחה על הערכות ומבדקים שיכולים להוות חלק מארגז הכלים להטמעה, עולה השאלה לגבי מודל בגרות (maturity model). ISO לכשעצמו הוא הכל חוץ ממודל בגרות. כי ISO, שלא כמו תקנים אחרים דוגמת CMMI, מבוסס על התעדה של כן או לא. הוא כמו מתג חשמלי רגיל- או שמודלק (יש לך התעדה לתקן), או שלא. מודל בגרות מייצג את הדימר, אותו מכוון חשמלי שמאפשר כמה וכמה רמות אור.

אבל, למודל בגרות יש את היתרונות שלו, וניתן לעצב אותו בקלות אפילו בסביבה של ISO. והוא חשוב. מאד חשוב למינוף השימוש של התקן. פיתוח מודל שכזה כולל בניית מבדק לכל אחד מפרקי התקן (מערכת ניהול הידע, מנהיגות, תכנון, תמיכה, תפעול ושיפור).  כל מבדק יכול לכלול פרמטרים, המבוססים על תת סעיפים ומילות מפתח המוזכרים באותו פרק. אלו נסקרים וניתן ציון לגביהם- מ 1-5, מ-ממועט ועד עשיר ומצטיין.

אנשים יכולים להעריך את הארגון שלהם על סמך היבטים אלו, בהקשר ניהול הידע בארגון.

הרווח המידי הוא אוסף ציונים המייצגים את ניתוח הפער להתעדה פוטנציאלית של תקן ניהול ידע ISO30401.  הרווח המשני, ולטעמי הרבה יותר משמעותי, הינו מצפן המבוסס על תקן ISO30402, עד כמה הארגון יכול לשפר את מאמצי ופעילויות ניהול הידע, ומכאן, גם את תוצאותיו העסקיות.

מודל בגרות כזה טרם פותח, אך אני מאמינה שלא ירחק היום עד שנשקיע משאבים בכלי שכזה. היו סבלניים. ועוד יותר טוב- הצטרפו אלינו לעשייה.