למידה חדשנית כערוץ שיווקי
מאת: מושיקו אופיר
למידה חדשנית כערוץ שיווקי

אנחנו חיים בתקופה שלמידה היא חלק בלתי נפרד מההתפתחות שלנו, כדי להיות מעודכנים ולא לקפוא על השמרים. דרך הלמידה אנחנו נעים קדימה, ותובנה זאת נכנסה בדלת גם לחברות עסקיות.

 

חברות הבינו שכדי למשוך לקוחות חדשים ולשמר לקוחות קיימים הן צריכות ליצור ערוץ שיווקי שיהווה פלטפורמת למידה למוצר/מוצרים שלהם. כלומר, אם בעבר כדי ללמוד על מוצר היה צריך לעבור קורסים בפלטפורמות לימודים ייעודיות, כיום חברות מפתחות פלטפורמת קורסים שלהן, וכך המשתמשים לומדים על המוצר מהחברה עצמה ונשארים בתוך המרחב הדיגיטלי שלה.

כדי שפלטפורמת הלימודים תהיה כלי שיווקי בעל ערך, חברות הקימו אקדמיה משלהן, שבתוכה יש מסלולים ייעודיים, קורסים לפי קטגוריות, מאמרים מקצועיים, בלוגים, וובינרים וכו'. בזכות התוכן העשיר האקדמיה יכולה לתת מענה של מוצרי ידע, וכך להיות ערוץ שיווקי אפקטיבי.

 

דוגמה לחברה כזאת אפשר למצוא ב-,Wix שמפתחת פלטפורמה לבניית אתרי אינטרנט. הם בנו את Wix Academy שנותנת למשתמשים כלים ללמוד על הפלטפורמה. יש 2 פיצ'רים מרכזיים שעוזרים להתמצא בתוך התוכן הרחב: הראשון הוא חיפוש מרכזי למציאת התכנים הרלוונטיים, והשני הוא מפת מונחים במאמר תחת הקטגוריות השונות. כלומר, וויקס מנגישה את בניית האתרים, שנתפס כתחום מורכב, וכך למשתמשים יש כלים מקצועיים אפקטיביים לפלטפורמה.

 

דוגמה נוספת היא Salesforce, ענקית פתרונות מחשוב ענן ו-CRM. סיילספורס הבינה שהפלטפורמה שלה מחייבת למידה מעמיקה ולכן הקימה מספר קטגוריות לימוד תחת Salesforce Learn. הפופולריות שבהן הן:  - Trailhead Academyבתוך קטגוריה זו המיומנויות של סיילספורס מיושמות כך שיש חלוקה לקורסים ייעודיים ובנוסף אפשרות סינון לפי תפקידים, רמה, מוצר, ותגיות.
Trails - מסלולי למידה מודרכים באמצעות מודולים ופרויקטים בפרק הזמן הקצר ביותר. Trails בנוי בצורת משחק, כך שיש תכנית משחק פרסונלית ללמידת מיומנויות חדשות.


בזכות בניית המסלולים וההסמכות של סיילספורס, היא מושכת משתמשים שרוצים לקבל מעטפת מקצועית רשמית.

עוד דוגמה היא Canva, הפלטפורמה הפופולרית לעיצוב גרפי אונליין. קנבה הקימו את Design School כדי להנגיש למשתמשים את הכלים השונים שיעזרו להם. החלוקה בבית הספר לעיצוב של קנבה מחולקת לקורסים, מדריכים, בלוגים ואירועים. מומחי קנבה הם אלו שמעבירים את הידע, ולכן יש כאן היבט לימודי אנושי הנותן תחושה של קהילה. Design School נבנתה כדי לחקור, להתנסות, וליהנות מלימוד תהליך העיצוב על ידי כך שהלימוד ירגיש כמו משחק.

 

דוגמה נוספת היא Kaltura, פלטפורמה לחוויות וידאו בענן. החברה עוסקת בהקת פלטפורמת וידאו לימודית, ולכן יצרה גם לעצמה את Kaltura Learning בה ניתן לצלול יותר לפיצ'רים השונים בסרטונים, ובמקביל ללימוד, ניתן לראות ולהרגיש את חווית המשתמש של הפלטפורמה. קלטורה למעשה משתמשת בערוץ הלמידה שלה ככלי שיווקי כך שהיא גם נותנת את ההיבט הלימודי למשתמשים וגם מעניקה מעין חוויית דמו בהתנסות על פלטפורמת הווידאו שלה.

 

סגנון אחר של שימוש בלמידה חדשנית ככלי שיווק אפשר לראות עם Linkedin ופלטפורמת הלימודים שלה LinkedIn Learning. פלטפורמה זו של לינקדין מכילה קורסים מגוונים בתחומים שונים כמו עסקים, טכנולוגיה, קריאייטיב וכו'. יש כאן כלי שיווקי בכך שלינקדין מפרסמת קורסים ללימוד הרשת החברתית שלה, ובנוסף, קורסים נוספים שמתכתבים עם חזון הקריירה והנטוורקינג שהיא חרטה על דגלה.

 

חברות הבינו שכדי למשוך לקוחות חדשים ולשמר קיימים, יש ליצור מערכת לימודים חדשנית נגישה, שהיא לא רק פלטפורמה לתכני הכשרה והסמכה רשמיים שלה, אלא דרכה ניתן גם ללמוד על עדכוני החברה, מוצרים חדשים וכיצד להשתמש בכלים שלה. בהקמת ערוץ לימודים חברות מושכות משתמשים חדשים ומשמרות משתמשים קיימים דרך תוכן קהילות המבוססות על תחומי עניין אישיים, כך למעשה יש למשתמשים גישה ייחודית לתוכן והתעדכנות ישירות מהמקור.

 

דרך פלטפורמת למידה חדשנית חברות יכולות להשאיר במרחב הדיגיטלי את המשתמשים וכך לייצר מעורבות, תחושת קהילה וקבלת רקע על המוצר/מוצרים. ערוץ שיווקי זה יוצר קהילת אונליין ייחודית על פלטפורמת ידע, ומאפשרת למשתמשים גישה ושיתוף של תוכן למידה באיכות גבוהה. כך החברה משווקת את עצמה כנגישה, עדכנית, מקצועית וחדשנית.