פרויקטים של בינה מלאכותית
מאת: ד"ר מוריה לוי (תאריך פרסום: 21/05/2021)

11 במאי 2021. קורס ניהול ידע ובינה מלאכותית של KMGN  שאני מובילה. ד״ר אנני גרין משתפת בדוגמאות של מיזמי בינה מלאכותית. הרשימה כל כך ארוכה, שאחרי שעה אני נדרשת לעצור אותה, לאפשר לה לנשום לרגע, ולהזמין את החברים בקורס להתחיל לשוחח, לדון ולשאול.

 

מה למדתי:

ראשית, שיש הרבה מיזמים בכל המגזרים העוטפים אותנו. כן- ביישומים לטובת המגזר המחשובי עצמו מאמצים את ה AI יותר קרוב לחזה, והם מובילים על האחרים; אך עדיין, כל אבן שלא תרימו, כל מגזר שאתם חלק ממנו- יש דוגמאות חיות ובועטות של פרויקטי בינה מלאכותית.

 

בנוסף, למדתי שאנחנו שומעים יותר על המקרים הזוהרים, אך פרויקטי בינה מלאכותית לא תמיד מסתיימים בהצלחה. חלקם מוכרזים ככישלון, ויש אפילו מקרים שהכישלון, כאשר מתפרסם, לוקח את הארגון או אפילו המגזר, כמה צעדים משמעותיים לאחור, באימוץ הבינה.

 

לקחים שלי:

  1. אל תחכו- כדאי להצטרף.
  2. התמקדו בצרכים. אל תתפתו ליישם פעילות רק כי אפשר (מישהו אחר עשה זאת).
  3. היו זהירים. אם חשבתם שמספיקים שלושה חודשי פיילוט, הכפילו או שלשו את הזמן. התחילו אפילו עם שנה שלמה של התנסות, כאשר הבינה משרתת ליד הצוות האנושי, מציעה את התובנות שלה, רק כתוספת ולא כתחליף.
  4. כשאתם בטוחים, ובאמת בטוחים, וכבר חלף זמן משמעותי של התנסות- עברו למצב של הפעלה מבצעית. שאלו את עצמכם מה הסיכונים אם הבינה שוגה, או אם ההמלצות מייצגות הטיות. אם הסיכון אמתי ומשמעותי, שקלו לעשות שימוש בבינה ככלי תומך החלטה, ולא כמחליט עצמאי. אל תדאגו; גם במצב הפעלה שכזה, החלטות בני האנוש תהיינה טובות יותר, ותהליך ההחלטה יהיה על פי רוב יעיל יותר.
  5. ואם המכונה נכשלת- אל תתייאשו ואל תוותרו. נסו לתקן. גם בני אנוש טועים. התייחסו לזה כשלב, ולא כנקודת סיום.

 

בפרקי אבות נכתב: ״לא עליך המלאכה לגמור, ואין אתה בן חורין ליבטל ממנה״ (אבות ב, ט״ז).

כן, יש הרבה עבודה, וכנראה לא נשלים אותה לבדנו. אך אנחנו חלק מצוות ומאמץ כולל, ועלינו בהחלט לתרום להתנעתה ודחיפתה קדימה של הבינה. לטובת כולנו.

 
אדוה , בתאריך 23/05/2021 09:21
תודה.
אשמח לשמוע על כמה דוגמאות למיזמים כאלה, ומה היתרון של הבינה המלאכותית בהם
מוריה , בתאריך 23/05/2021 09:37
אדוה- להלן הפניה למיזמים ודוגמאות. יש אינסוף דוגמאות נוספות באינטרנט:
http://www.kmrom.com/Site/Articles/ViewArticle.aspx?ArticleID=3080