Internet of behavior

כולם מכירים או לפחות שמעו על המונח "האינטרנט של הדברים" (IoT - Internet of things). האינטרנט של הדברים מגדיר קשרים בין מגוון מקורות ברשת ומאפשר לצרוך מידע בהתאם לתחומי העניין של הגולש.


אבל מה הגולש עושה עם המידע הזה? פה נכנס לתמונה המונח: האינטרנט של ההתנהגות (IoB – Internet of Behavior).
האינטרנט של ההתנהגות (IoB – Internet of Behavior) הוא השלב הבא בהבנת התנהגות הגולשים וזהו רובד נוסף בענף השיווק בעיקר. זהו תהליך שבו המידע שנאסף מעובד במונחים של פסיכולוגיה התנהגותית, מנסה להבין וחוזה את התנהגות המשתמש בהתאם לאותה דאטה שאסף.


החוקר Gothe Nyman בנה מודל שמתאר את התפתחות התנהגות הגולשים ברשת, החל מאיסוף מידע, מעקב וביצוע פעולות בהתאם וגיבוש תובנות. הוא הסביר כי ברגע שמצליחים להתחקות אחר מסלול חיפוש המידע של הגולש, ניתן גם לחזות את התנהגותו הצרכנית ONLINE כי בעוד שה IoT מדבר על נתונים ומידע, הרי שהתנהגות הצרכנים עוסקת בשתי השכבות הגבוהות יותר בפירמידה- ידע וחוכמה, שכן מתוך הנתונים והמידע ניתן לגזור ידע על ההתנהגות והבנות שיסייעו לחברות להפוך את הידע הזה לתועלתם.


ההבנה הזו יכולה להשפיע על מספר תחומים שלהם נגיעה ישירה ולא ישירה בתחום ניהול הידע:

  1. חווית UX – ניהול ידע קלאסי לוקח בחשבון חווית UX טובה. הבנת התנהגות הגולש לאחר שאסף את כל המידע הנדרש, יכולה לסייע לעסקים ולארגונים לשפר את הממשק אל מול הגולש וכפועל יוצא מזה את חווית המשתמש.
  2. אופטימיזציית חיפוש search experience optimization) - SXO) – אופטימיזציית חיפוש גם היא קשורה ישירות לחווית משתמש טובה. היכרות עם התנהגות הגולשים בהתאם לתוכן אותו הם צורכים, תאפשר לנו להנגיש מידע בצורה מיטבית וללא השקעה קוגניטיבית רבה מצד הגולש.
  3. שיפור שירות – ארגונים העוסקים בעיקר במתן שירות יוכלו גם הם לשפר את השירות אל מול לקוחותיהם בכך שישכילו לנתח את התנהגות הגולשים ולהנגיש כבר בקדמה את השירותים המבוקשים ביותר.
  4. מוצרי קצה – חברות המפתחות מוצרים, יוכלו לעשות התאמות במוצריהן בהתאם לסוגי המידע שהגולשים חיפשו, כך שהמוצר יתן מענה לכל הסוגיות.

 מקורות:
https://gbksoft.com/blog/internet-of-behaviors/#:~:text=Internet%20of%20Behavior%20is%20intended,performance%20and%20predict%20the%20future 
https://www.bocasay.com/internet-behaviors-digital-marketing/