בינה לקבלת החלטות – Intelligence Decision

בחיבור בין תחום מדעי המידע Data Science לבין תורת קבלת החלטות Decision Making נוצרה גישה חדשה בעולם ניהול המידע והידע - בינה לקבלת החלטות: Intelligence Decision. מטרת גישה זו היא להפוך מידע קיים לפעולות מושכלות דרך תהליך קבלת החלטות חכם.

 

על הגישה:


בינה לקבלת החלטות Intelligence Decision היא גישה בתחום למידת המכונה והבינה המלאכותית. היא טוענת את האפשרות שמערכת מחשב מתקדמת, או בינה מלאכותית AI, תוכל על בסיס תכנות בסיסי ובשילוב של תהליך למידה אוטומטי, לקלוט פריטי מידע ולקיים על בסיס המידע תהליך קבלת החלטות ספציפיות, שיהפכו לפעולות מושכלות, ללא מגע יד אדם, ובדומה לתהליך קבלת ההחלטות של האדם.
החדשנות המוצעת בתחום זה הינה היכולת של הבינה המלאכותית לקלוט כמויות של פריטי מידע ולקבל החלטות לגביהם, וכן, היכולת של הבינה המלאכותית ללמוד ולשפר את תהליך קבלת ההחלטות שלה ככל שהיא קולטת דוגמאות נוספות.

 

כיצד זה עובד?

לדוגמה:
בתהליך זיהוי תמונה, האדם יזהה דמות של חתול בתמונה, בין אם החתול עומד ומבטו ישיר מול המצלמה, בין אם הוא נראה בצילום צידי בתמונה, ובין אם הוא מצולם מאחור בתמונה. האדם מכיר את הקונספט של חתול, ויכול לקטלג תמונות שונות של חתולים כחתול.
לעומת האדם, המחשב הפשוט יזהה דמות של חתול בתמונה, רק אם הוא תוכנת מראש כיצד נראית דמות החתול, ורק במידה והתמונה החדשה שהוא מקבל דומה באחוז התאמה גבוה או זהה לתמונה שהתקבלה במודל התכנות המקורי. כלומר, באם תוכנת המחשב שדמות החתול נראית מקדימה בלבד, הוא יזהה את החתול בתמונה חדשה רק אם החתול עומד מקדימה מול המצלמה, אך לא יזהה את החתול בתמונה בה הוא מצולם מהצד או מאחורה.
לעומת זאת, מערכת המחשוב המתקדמת, הבינה המלאכותית AI לאחר תכנות ותהליך למידה אוטומטי של סקירת דוגמאות נוספות לתמונות חתולים, תזהה בתמונה חדשה את הדמות של חתול, ותוכל לזהות חתולים בתמונות בזויות שונות, כולל כאלו שלא קיימות בתכנות מראש שבוצע.

 

בינה לקבלת החלטות – Intelligence Decision -  מה אפשר לעשות עם זה?


מגוון השימושים והאפליקציות ליכולת הזו של מערכת ממוחשבת לזיהוי ולמידת מידע היא... יתכן והיא אינסופית...
ראשית, החל משימושים טכניים בסיסיים, כאלו שאנו כבר רואים בתעשייה ובמערכות תפעוליות סביבנו:

  • מצלמות רחוב עם זיהוי פנים
  • מצלמות חניון עם זיהוי רכב
  •  מערכות עקיבה בפסי ייצור במפעלים, לבקרת איכות, לזיהוי חריגות ותקלות
  • זיהוי פנים במצלמות טלפון (מי מכם כבר הפעיל את המנגנון בטלפון החכם, הפותח את נעילת הטלפון על ידי חיוך למצלמה הקדמית?)
  • דרך שימושים שונים של "בית חכם", ועוד...

חשוב לציין, כי הגישה אינה מוגבלת רק לתחום הקלט הוויזואלי, למצלמות ולזיהוי תמונה, בהן התמקדתי בדוגמא במאמר זה. דרך אלו, פשוט נוח לי וקל לי להדגים אותה לכם. 

הגישה כבר נמצאת בכל מקום בו בינה מלאכותית יכולה "ללמוד", כלומר לקבל קלט ומידע ולהסיק ממנו מסקנות – מערכות בינה מלאכותית עסקות במידע הכתוב, הדיגיטלי, במידע שמע, ועוד ועוד.

 

ובעתיד, לאן נגיע?


מומחי בינה מלאכותית חולמים חלומות רחוקי טווח, על מקומות בהם מחשבים יוכלו לקבל החלטות ולבצע פעולת בצורה אוטונומית,

כמעט בכל תחום.
ואולי... אולי אף לעשות זאת יותר טוב מאיתנו, בני האדם.

נחכה נראה...

 

 
אוריאל יניב , בתאריך 16/12/2020 11:18
העתיד כבר כאן