REWORK
מאת: ד"ר מוריה לוי

הספר, REWORK הוא אוסף של פוסטים, היוצא כנגד הרבה מהשיטות הקלאסיות שהוגדרו במהלך השנים להתנהלות startups או לניהול חברות בכלל. הספר נכתב על ידי שניים- Jason Fried ו- David Heinemeier Hansson שהם בעלים של חברת תוכנה קטנה- 37Signals (כ- 15 עובדים). במשפט אחד- הספר מציג את תפיסתם הניהולית, שאולי כפי שמרמז השם, מציעה לקורא לעשות RESTART ולחשוב מחדש על מה שהוא מכיר ויודע.

מפת הספר:

אישית התחברתי מאד לחלק מהרעיונות שהוצגו, ובאופן טבעי, לחלק אחר- פחות. הספר נתן לי חיזוק שלא לנהות אחרי שיטות שאולי לא מתאימות לכל חברה (כלומר- לי), ושאכן אין דרך אחת נכונה להגיע להצלחה. אמירה זו אולי ידועה לכולנו, אך אנחנו נוטים ללכת אחרי השיטות המקובלות ואולי מפספסים.
בהחלט לוקחת מפה כמה דברים, ומציעה גם לכם: לקרוא וליישם!

 

מבוא- שבירת המוסכמות

במציאות הנוכחית, אולי לא שמנו לב, אך מכתיבים לנו הרבה על דרך ההתנהלות הנכונה:
הדבר נכון, בהיקף הפעילות: חתירה לעבודה סביב השעון (60 שעות לשבוע ויותר); היו וורקוליסטים;
הדבר נכון גם באופי ההתנהלות, המקדש למשל את נושא התכנון: תכנון, תכנון ועוד תכנון; תכניות עבודה כמרכיב מרכזי.

 

הספר הזה שובר מוסכמות. הוא מציע דרך פעולה אחרת בה נוקטת חברת 37signals.

 

להלן עיקרי הרעיונות. אך הרעיון המרכזי הראשון- מותר וצריך לשבור מוסכמות!

 

חזרה

 

פיתוח עסקי

1. יזמות: ותרו על המונח. כל מי שמתחיל חברה, הוא "מתחיל". כדי להתחיל חברה, לא צריך את כל הנלווה לתואר יזם: לא צריך תואר שני במנהל עסקים, תיק מהודר, בגדים מושקעים ואהבה מוגזמת לסיכונים. מה כן צריך? רעיון, קצת ביטחון ודחיפה להתחיל. התחילו.

 

2. רעיון בעל ערך: שאלה הנמצאת תמיד על הפרק בעולם הפיתוח העסקי נוגעת לייחודיות הפתרון וחידושו. עצרו. לא כל פתרון מגלה סרטן או מונע אותו. יש הרבה רעיונות קטנים שיכולים להפוך למוצרים או שירותים. אל תחפשו רק את ה WOW ואם אין כזה תחשבו שצריך לוותר.
לרעיון צריך להיות ערך. משפט המפתח אותו אתם מחפשים מלקוחות הוא- "זה יכול לשפר את חיי". זהו. לא פחות, אך לא יותר.
אל תהיו מעתיקנים של רעיונות. מותר להיות מושפע, אך כדאי שיהיה לכם משהו משלכם.
כשנחה עליכם השראה- עזבו את כל השאר ופעלו! השראה לא מגיעה לפי הזמנה.

 

3. דחיפות: כדי להצליח בפיתוח עסקי של רעיון, חייבת להיות תחושה של דחיפות. תחושה שצריך לקדם היום ועכשיו ולא אי שם בעתיד. ראו שיש לכם תחושה כזו והתחילו לעשות ולא רק לדבר.

 

4. בשבילכם: המוצר או השירות הכי טוב שתוכלו לפתח הוא אחד שאתם תרצו להשתמש בו בעצמכם. משהו שאנחנו צריכים; לא משהו שאנחנו בונים לאחרים, אלא משהו שהיינו לגמרי רוצים לעצמנו.

 

5. זמן: לעולם אל תגידו שאין זמן לפיתוח עסקי של רעיון חדש. שימו לב שדווקא האנשים הכי עסוקים, יש להם הכי הרבה זמן ליוזמות חדשות!

 

6. חזון: המוצר או השירות הם חשובים, אך מעליהם נדרש שיהיה לכם חזון- לשם מה? משהו שאתם באמת מאמינים בו. חזון שכזה חשוב גם עבורכם אתם כדי להניע את הרעיון, אך גם לטובת מעריצים, שיהיו אלו שיפיצו את השמועה ויאפשרו את ההתרחבות בהמשך.

 

7. משקיעים: כסף של אחרים תמיד נראה מושך. אך יש בו גם חסרונות. קחו כמה שפחות. כסף של משקיעים יגרום לכם:
א) להשקיע במשקיעים, לפעמים על חשבון דברים אחרים (בעיקר הלקוחות והמוצר/שירות)
ב) לאבד שליטה על החלטות
ג) להתמכר לכסף ולהשקעות נוספות
ד) להפסיד עסקית בטווח הרחוק

 

8. משאבים: בדרך כלל צריך פחות משחושבים. משרד פחות גדול; פחות ציוד; פחות רכש תוכנה; פחות עובדים (כל אחד יכול לעשות יותר מתפקיד אחד); פחות כסף; וגם פחות זמן כדי לייצר פתרון עובד.

 

9. רווחים: דאגו לרווחים. חשבו על כך כל יום. אל תבנו פתרון ובהמשך כבר תימצא דרך לייצר מזה כסף. ברוב המקרים זה לא עובד. היו מציאותיים!!

 

חזרה

 

פיתוח מקצועי

1. אסטרטגיה: תכננו אסטרטגיה שבה אתם מחויבים למענה, לא כזו שבה אתם מכינים משהו ועושים exit ומשאירים את השאר לבאים אחריכם.

 

2. ROAD MAP: עדיפה תכנית לטווח הקרוב, ופחות לטווח רחוק. כמה שניתן...אם לא צריך להתחייב, ותרו.

 

3. מיקוד: התמקדו במוצר או שירות יותר פשוטים, שעושים פחות אך טוב. התחילו בליבה; בדברים שצריך לעשות, לפני שמטפלים במה שרוצים לעשות. אם אתם לא בטוחים מה חשוב, שאלו את עצמכם "ואם לא היה רכיב זה, עדיין היה לנו מענה?"

שמרו בצד רשימה של דברים שהחלטתם לוותר עליהם בשם המיקוד. זמנם יבוא: בעתיד בהחלט יכולים לשמש להרחבה ושיפור.

 

4. ירידה לפרטים: התחילו לחשוב ולתכנן כיוון בגדול, ורק אחרי שתתחילו לבנות, רדו לפרטים. בשלב זה ממילא תדעו באופן מלא ומדויק יותר מה הפרטים הנדרשים.

 

5. תכולה: העדיפו את החשוב ולא את המרשים. שאלו מה יעזור באמת ללקוח ולא רק ייראה יפה בעת המכירה.

 

6. התקדמות מדורגת: הגדירו משימות קטנות. משימות קטנות עם ניצחונות קטנים נותנות מוטיבציה ואנרגיה גדולים להמשך. ממילא אנשים לא חזקים בערכות, וכל משימה גדולה, סיכויה להתממש בלו"ז שהוגדר מראש, לא גבוהים.
כשאתם לא מצליחים לסיים בזמן- ראו במי נכון להתייעץ. אל תנסו לדעת הכל לבד.

 

7. מסמכים: צמצמו מסמכים והעדיפו את העשייה בפועל. מסמכים רק יוצרים תחושה של הבנה והסכמה.

 

8. פתרון בעיות: כשמשהו לא עובד, אל תנסו רק להוסיף, נסו להוריד. ככל שיהיו פחות מרכיבים במענה, כך יש סיכוי שפיתוחו יהיה בשליטה, והמענה הכולל יהיה טוב יותר. שאלו את עצמכם מה חשוב היום ויהיה גם חשוב בעתיד. אלו הדברים שנכון להשאיר. השאר פחות...

 

9. עצירה: לפעמים נכון לעצור ולא להמשיך את הרכבת הדוהרת, רק כי אנחנו בתוכה. אם אתם לא בטוחים ודאו שיש סיבה לעשיה, שיש בעיה. ודאו שיש לכם ערך מוסף, שהמענה שימושי, הוא ישנה התנהגות. ודאו שאין דרך חלופית קלה ושהמאמץ שאתם משקיעים אכן כדאי.

 

10. השקה: הקדימו להשיק. היזהרו מתמיד לחכות לעוד יכולת ועוד תוספת. צרו לכם תאריכי deadline. יגרמו לכם להתקדם. אל תדחו תאריכים אלו- ככל האפשר עמדו בהם והתקדמו לפיהם.
האויב של טוב מאד הוא מצוין; אל תחפשו שלמות. חפשו QUICK WINS.

 

11. הפקת לקחים: השתדלו ללמוד מההצלחות שלכם- פחות מאחרים כי אם להם לא הצליח, לא מחייב שגם לכם יהיה כך; פחות מכשלים (מ.ל. אני לוקחת עצה זו בערבון מוגבל).

 

חזרה

 

עובדים

1. התנסו תחילה: לפני שאתם לוקחים מישהו לתפקיד חדש, התנסו בתפקיד בעצמכם תחילה. גם ידחה את הגיוס ויחסוך משאבים, אך לא פחות, יאפשר לכם להבין את התפקיד טוב יותר, להגדירו טוב יותר, ולבצע השמה מוצלחת יותר.

 

2. גיוס: אל תמהרו לגייס עובדים; גייסו עובדים רק כאשר ממש אי אפשר בלי. כנ"ל, כשעובד עוזב- נסו לראות אם תקופת מה אפשר להסתדר בלעדיו, ורק אחר כך גייסו. ודאו שבכל רגע נתון יש לכם יותר עבודה מכזו שאתם יכולים לממש.
אל תגייסו אנשים רק כי הם מוצלחים. אל תמציאו תפקידים רק כדי לקלוט אותם. ודאו שיש תפקיד שממש נדרש, ורק לגביו גייסו גיוס אנשים טובים ללא צורך אמתי, יגרום להם לא להצליח ויכול להביא למרירות ועזיבה ממילא. אז למה מלכתחילה לבחור במסלול שכזה?
אל תגייסו בקצב מהר מידי. אתם חייבים להרגיש בכל רגע נתון נוח בחברה שלכם, ולא להיות מוקפים באוסף זרים שעתה הצטרף.
בתהליך הגיוס אל תסמכו על קורות החיים; הם לא שווים הרבה. אל תחפשו יותר מידי שנות ניסיון. שנה אחת בדרך כלל מספיקה. מעבר לכך חשובים המסירות, האישיות והאינטליגנציה. לא השנים. אפשר גם לוותר על השכלה רשמי באוניברסיטאות המובילות. רשימת המצליחים שלא הגיעה משם מספיק גדולה, וממילא הכישורים שנותנים באוניברסיטה הם לאו דווקא הכישורים הנדרשים לכם.
העדיפו אנשים שרוצים ויודעים לעבוד ולא רק להגיד לאחרים איך לעבוד.
חפשו מנהלים, כאשר צריך, שיודעים להגדיר לעצמם מטרות ולרוץ לבד; שלא יהיו תלויים בכם.
בכל תפקיד- אם אתם לא בטוחים מי מתאים- העדיפו מישהו שיודע לכתוב. מיומנות זו דורשת יכולת ניתוח, עיבוד והסברה; יכולת תיווך מידע באופן פשוט. תכונות אלו מסייעות לכל תפקיד (כמעט).
אל תתחשבו במקום המגורים. אפשר לעשות הרבה תפקידים מרחוק, ובחלק מהתפקידים, גם מהצד השני של העולם. נדרשות מעט שעות חפיפה יומיות כדי להבטיח תקשורת אפקטיבית.
אם אתם יכולים לשכור אנשים לפרויקט קטן, ללא התחייבות, ולפי זה להחליט עד כמה הם טובים ומתאימים לכם להמשך- עדיף.

 

3. שינויים: אנשים אוהבים הרגלים ולכן עובדים שונאים שינוי. אל תתרגשו כשהם מתלוננים; פשוט הקשיבו. תנו להם להיות מודעים לכך שאתם מקשיבים להם. תנו לזמן להשקיע את השינו,י ובמידה וההערות אכן נכונות- שנו.

 

חזרה

 

שוק ולקוחות

תחרות


1. תחרות: אל תפחדו. הציעו פחות מהמתחרים, וככה תוכלו להגיע לסיכוי להציע את המענה הממוקד שטוב יותר מכל הצעות האחרים. מענה ממוקד יוצר, פעמים רבות, מעריצים, שכן יש ייחודיות שניתן להזדהות אתה.

2. מתחרים: אל תתביישו לומר בכל רם אם אתם חושבים שהמתחרים, או השוק בכללו פחות טובים. מתחרה שהוא "אויב" יוצר סיפור טוב אל מול לקוחות, ובסוף היום (כך מחברי הספר)- עוזר למכור. אל תשקיעו יותר מידי משאבים לבדוק איפה נמצאים המתחרים. התמקדו בעצמכם.

3. הגנה בתחרות: השקיעו לא רק במוצר או שירות, אלא גם בדרך מכירתו. הכניסו בחשיבה את ה"אני" שלכם. את זה יהיה קשה להעתיק מכם.

4. מכירת מוצרים נלווים: בצד המוצר או המענה המרכזי, כמעט תמיד אתם מפתחים מוצר צדדי. תוכן, יישום עזר, או כל דבר אחר. נסו למכור גם אותו. למה לא?


שיווק


5. שיווק: שיווק היא לא מחלקה נפרדת אלא דרך חיים. דאגו שכל עובד בחברה יחשוב שיווק: אנשי שירות, מפתחים, עובדי מנהלה; כולם.

6. השקעה כספית: אל תנסו להשקיע יותר כסף מהאחרים בשיווק. זהו מרוץ אינסופי. השקיעו בללמד את השוק. מעטים נמצאים שם וסוג כזה של פעילות ייתן לכם ערך מוסף של אנשים המאמינים בכם ובדרככם.
אל תשקיעו ביחסי ציבור, ובטח לא בפרסום יקר; במקום- התחברו למקצועני נישה. יכול לתת ערך משמעותי.

7. שיתוף: שתפו בציבור מה שאתם יודעים מקצועית. לטווח הרחוק לא מפחית יכולת מכירה, אלא להיפך. שתפו גם סיפורים על החברה והפעילות- אנשים כמהים לשמוע וזה בונה יחסים.

8. חינם: תנו קצת בחינם- מוצר חלקי או שירות; אם זה טוב- אנשים יחזרו לעוד.

 

לקוחות


9. בנו קהל יעד: קהל יעד לא בהכרח קונה מכם מוצרים או שירותים, אך הוא קשוב לכם ולמה שאתם עושים. קהל יעד כזה, הוא שבעתיד יהפוך ללקוח או יביא לקוח אחר. בלוג הוא כלי מצוין לנ"ל.

10. בקשות של לקוחות: אל תרשמו בקשות. אם משהו יחזור ממספיק פעמים- בוודאי תזכרו אותו וזה סימן שגם כדאי לממשו.
אל תסכימו לכל בקשת לקוח; היזהרו ממחיר שבסופו של יום גדול מהרווח.
אם הלקוח גדל וצריך מענה משמעותית גדול יותר, זה בסדר. שייקח כזה; יהיו לקוחות אחרים.

11. שירות: חזרו ללקוחות שפנו אליכם מהר; אל תתנו להם לחכות.
תנו לכל העובדים הזדמנות, מעת לעת, להיות בקשר ישיר עם הלקוחות. יגרום להם להתנהל נכון יותר.

12. התנצלות: לעיתים נדרש להתנצל. התנצלו בגוף ראשון יחד (אני); אל תתרצו; אל תסייגו את ההתנצלות. פשוט התנצלו.

13. צרות: כשיש בעיות, עדיף שתספרו אותם אתם ללקוחות ושלא ישמעו אותם מצד שלישי. תמיד. תוך יושרה. ועדיף שזה יהיה המנהל המספר ולא העובד.

 

חזרה

 

ניהול ותפעול

1. שעות עבודה: היו שפויים; המעיטו לעבוד בלילה.
דאגו לזמן עבודה שקט שלכם עם עצמכם.

 

2. תקשורת: העדיפו תקשורת העושה שימוש בכלי שיתופיות פסיביים (פחות PUSH שעוצר עבודה).

 

3. פגישות: המעיטו. כשאין ברירה ונדרש להיפגש, חשבו באמת כמה זמן נדרש (שעות עגולות? פחות סביר) וצמצמו את כמות המשתתפים. תכננו את הפגישות- התחילו בהגדרת הבעיה וסיימו בפתרון. העדיפו פגישות במקום הבעיה ולא בחדרי דיונים.

 

4. החלטות: קחו החלטות ואל תדחו; הימנעו מאמירות של "בואו נחשוב על זה".
קחו החלטות קטנות, ברות שינוי בהמשך.
אבל...אל תיקחו החלטות מבוססות על התלהבות. חשבו מה באמת חשוב ונכון לתעדף.
ותרו על רשימות ארוכות של משימות- החליטו מה חשוב עכשיו- וקדמו רק משימות אלו; ושתהיינה קטנות...

 

5. חוזים ארוכי טווח: שוב.. הימנעו ככל הניתן.

 

6. אילוצים: כאשר נמצאים בחסר, יש יתרון. אילוצים מחייבים אותנו למקד מאמצים בכיוון החשוב ביותר; עשו זאת. לפעמים אפילו כדאי לייצר אילוצים באופן מכוון.

 

7. תפיסת חשיבה ניהולית כוללת: הימנעו מלחשוב במושגים קיצוניים- אין "צריך", אין "לא יכול". כשאתם מדברים עם עובדים, אל תגידו להם שהמשימות שלהן קלות, ואל תדרשו כל דבר מהר.

 

חזרה

 

תרבות ארגונית

1. תרבות ארגונית היא לא הצהרה: תרבות היא דבר המתפתח; לאט. אל תנסו לכפות תרבות, אלא פעלו לאט ובמדורג.

 

2. עצמאות: זכרו שעובדיכם אנשים בגירים, רוצים ויכולים להיות עצמאיים. טפחו תרבות שמאפשרת זאת.

 

3. שלחו את האנשים הביתה: שלחו את העובדים הביתה בחמש. הזכיר להם (ולעצכם) שעדיפה פעילות טובה יותר מאשר רבה יותר.

 

4. נהלים ומדיניות מגבילה: אל תרוצו לייצר הגבלות בכל פעם שיש בעיה. ראו שזה שיטתי, ואין דרך אחרת, ורק אז יצרו מוגבלות קבועות.

 

5. תקשורת ארגונית: היו אתם עצמכם; אל תנסו להישמע כמו מישהו אחר.

 

 

 

כשאתם כותבים- חשבו על עובד אחד טיפוסי שאמור לקרוא את שכתבתם ולא על כולם. ימנע הכללות יתר ואמירות שלא במקומן.

 

 

חזרה

 

עד כאן. בטוחה שכל אחד מתחבר לאמירות אחרות. החוכמה לטעמי- היא לחשוב לא על מה כבר אנחנו עושים, אלא מה עוד יכול להיות שנכון- ואיך נכון לעשות שינוי אחד בכיוון. ממליצה (מ.ל.)