אחת השאלות שעולה, כאשר עוסקים בניהול ידע, קשורה בסוגיה עד כמה נכון לעשות שימוש חוזר בידע קיים, ומתי נכון דווקא להתעלם מהקיים, או לפחות מחלקו- ולפתח את הידע החדש. ובקיצור- REUSE אל מול NEWUSE.
האיזון עדין, ואין תשובה פשוטה.
כמו שאמר קהלת, החכם מכל אדם: "עת לשמור ועת להשליך" (קהלת, ג 6).
כך גם בעיסוק במתודולוגיות ניהול ידע. המתודולוגיות הקיימות טובות ושרירות, ואנו עדיין רחוקים ממיצוים בארגונים; ויש עוד עבודה ועלינו לפעול.
ועם זאת, תוך כדי יישום הקיים, ראוי לחקור וללמוד תפיסות וטכנולוגיות חדשות ולראות איפה נכון להקדים ולשלבן.
אחת מטכנולוגיות אלו היא הבינה המלאכותית בתפיסתה החדשה.
בשנים האחרונות מונח הבינה המלאכותית הלך ושינה צורה. אחרי שנים רבות בהן היה עיסוק רב בחיקוי תהליכי ההסקה האנושיים, הגישה המקובלת בשנים האחרונות, הפוכה: המכונה מנסה לייצר תוצאות ומענים טובים לשאלות ובעיות מוגדרות, כאשר הכלים המשרתים אותה הם שונים לחלוטין: הם מבוססים אלגוריתמיקה, מאגרי ענק של נתונים ומודלים סטטיסטיים ומתמטיים למיניהם.
וכמו שלא נדרשים להבין כיצד תכננו טלוויזיה כדי להשתמש בה בהנאה ובחוכמה, כך המצב גם עם טכנולוגיית הבינה המלאכותית. לא כולם צריכים להיות אנשי מחשוב, מתמטיקה, סטטיסטיקה ומדעי הנתונים, כדי לקדם את הארגון תוך שימוש בבינה מלאכותית. למנהלים ועובדים שונים, ובהם אנשי ניהול הידע, יכולה להיות תרומה משמעותית ליישום.
מה חשוב לנו לדעת?
ראשית, שבינה מלאכותית לא מחליפה אותנו כאנשים. לפחות לא בכל דבר, ולא בעתיד הקרוב.
מקומם של האנשים היה וייוותר, כל עוד לא יהיו שינויים מרחיקי לכת נוספים, בכמה היבטים:
לשם כך נדרש ידע, נדרשים תהליכי שיתוף, הנגשת ופיתוח ידע; ולא מעט
- בלימוד המכונות את התפקיד הרצוי מהן
לשם כך נדרשים "מהנדסי ידע", המתווכים למכונה ידע עסקי על ידי הפיכתו מסמוי לגלוי, ועל ידי הבנייתו וניסוחו.
בהכנת טקסונומיות וקטלוגים שיכולים לשרת כל מאגר;
ובתכנון הגדרות של המידע, בכל הקשור במאגרים טקסטואליים.
באיתור סיכונים מבוסס כלי ידע, שיאפשרו לנו לוודא שהמכונות פועלות כנדרש, ולזהות ביתר קלות חריגות ותקלות.
בעקבות פרויקטים ותפעול מוצלחים ומוצלחים פחות.
וכמובן, גם בכל הקשור בתחומים בהן המכונות לא משולבות הקשורות בקבלת החלטות אסטרטגיות, בחשיבה יצירתית ובתהליכים לא מובנים נוספים.
אז מה עלינו, כאנשי ניהול ידע לעשות מחר בבוקר?
ללמוד. להכיר ולחפש הזדמנויות ליזום ולהשתלב.
כי אם לא נהיה שם אנחנו, יהיו שם אחרים.
וניהול הידע לא יכול להרשות לעצמו להישאר מאחור.
יש לו הרבה מה להציע ובשלה השעה.
ומשילוב כזה ברור שכולם ירוויחו מהידע המתודולוגי שלנו בכל הקשור לידע.
אך האחריות היא שלנו וצריך להתחיל. עכשיו.