חשיבה ביקורתית בהזנה ועריכת תוכן

על מנת להבין מהי חשיבה ביקורתית, יש ראשית להגדירה: "חשיבה ביקורתית היא פעילות רפלקטיבית שקולה ומעשית המתרכזת בהחלטה למה להאמין ומה לעשות. בהגדרה זו של חשיבה ביקורתית נכללות גם פעולות יצירתיות כגון ניסוח רעיונות, דרכים חלופיות לראות בעיה, שאילת שאלות, הצעת פתרונות אפשריים ותכניות מחקר". (אניס, 1984).

 

תהליך הזנת תוכן ועריכתו הינו לרוב תהליך קבוע החוזר על עצמו ואשר נשען על אבני יסוד ברורות וידועות מראש. אך גם בעולם הזנת התוכן לחשיבה ביקורתית יש מקום מאחר והיא בעצם היכולת והנכונות לאמוד טענות ולבצע שיפוט באופן אובייקטיבי על-בסיס נימוקים מבוססים היטב. זוהי היכולת לחפש פגמים וסדקים בטיעונים, ולהתנגד לטענות שלא נתמכות בידי ראיות כלשהן (Tavris & Wade, 1993). בראשית התהליך, עורך התוכן מקבל את המידע והטקסט הדרוש ועל פניו כל שעליו לעשות הוא להזינו במערכת. אך לאמיתו של דבר, על מזין התוכן להפעיל שיקול דעת ולהסתכל על הפרויקט בעיניים ביקורתיות וזאת על מנת לבצע את ההתאמות הנכונות והמדויקות ביותר עבור אותו הלקוח/הפרויקט. החשיבה הביקורתית פה תסייע רבות ותאפשר הן לעורך התוכן והן למנהל הפרויקט להפיק את המרב ולשפר את הנראות ואת הטקסט כך שיועברו נכונה אל המשתמשים. חשוב להבין כי חשיבה ביקורתית, היא לא חשיבה שלילית ותו-לא, אלא גם מפתחת ומטפחת את היכולת להיות יצירתי וקונסטרוקטיבי. למעשה, אין אפשרות להפריד חשיבה ביקורתית מחשיבה יצירתית, מכיוון שרק כאשר נתחיל להטיל ספק במה שיש, נוכל לדמיין את מה שיכול להיות (Tavris & Wade, 1993).

 

מאחר וחשיבה ביקורתית עושה שימוש בכוחות רציונליים לשם השגת הבנה מעמיקה ומתוחכמת יותר של המציאות, ניתן להסיק כי מטרתה היא לא לחשוב יותר אלא לחשוב טוב יותר! לחשיבה ביקורתית יש לא מעט יתרונות והיא יכולה לסייע לנו בניתוח סיטואציות, קבלת החלטות והתנהלות בעולם. אבל אולי יותר מכל דבר, חשיבה ביקורתית הופכת את כל מה שסביבנו למעניין יותר כאשר הסמוי מהעין לפתע מתגלה. התהליך של חשיבה ביקורתית אינו קורה בין לילה אלא הוא דורש עבודה קשה.

להלן מספר דברים שלדעתי יכולים לעזור לתרגל חשיבה ביקורתית:

  1. הטילו ספק בהנחות המוקדמות שלכם. אנחנו מקבלים הרבה דברים כמובנים מאליהם, אבל זהו בדיוק "המובן מאליו" הזה שאותו אנחנו צריכים להבין. הדברים שאנו מקבלים ללא עוררין הם בדיוק הדברים שחשודים בהצרת האופקים שלנו והתפיסה שלנו את המציאות.
  2. אל תקבלו מידע כאמיתי רק בגלל שהוא מגיע ממקור סמכות. היכולת לאמת בעצמכם מידע שנמסר לכם או לכל הפחות לקבל אותו במידה מסוימת של חשדנות הוא כלי מרכזי בפיתוח חשיבה ביקורתית.
  3. שאלו שאלות. לשאול שאלות זה דבר נהדר, כי מבלי לשאול שאלות קשה למצוא תשובות. שאלו על כל דבר, כדי שהתשובות יגיעו, אתם חייבים לשאול.
  4. הבינו מי אתם. העמדה שלנו בחיים, בין אם מעמדית, מגדרית, אתנית וכו', משפיעה על האופן שבו אנחנו תופסים את המציאות.
  5. חשבו כמה מהלכים קדימה. היכולת להרחיב את החשיבה שלנו כמה שיותר קדימה מרחיבה למעשה את היכולת שלנו לראות דברים וכך להגיע הרבה יותר רחוק.
  6. הכירו את כל האופציות. הדרך לעשות את זה יכולה לעבור למשל דרך מיפוי של כל האופציות הקיימות על מנת לקבל תמונה מלאה.
  7. אל תפחדו מהפרדוקס. חשיבה פרדוקסלית, היכולת להכיל בראש שני רעיונות מנוגדים בעת ובעונה אחת, היא אחת מהמרכיבים החשובים ביותר של חשיבה ביקורתית. כאן נוכל למצוא דרכים להשתפר בחשיבה פרדוקסלית.

כעורכת תוכן, לעיתים קרובות עליי להפעיל חשיבה ביקורתית על מנת לראות האם אכן המשימות מתאימות ומפיקות את הטוב ביותר באותו רגע נתון ובאותה המשימה. החשיבה הביקורתית בעצם מאפשרת לנו לשקף את המצב הקיים ולראות אותו מכמה זוויות שונות על מנת להפיק את המיטב ולספק את העבודה הטובה והמקצועית ביותר שניתן לספק. לעיתים הרי אנחנו מושפעים מדברים מסוימים ואיננו רואים את מה שצריך לראות. החשיבה הביקורתית מאפשרת לנו לתקן את זה.

 

מקורות:
• Tavris, C., and C. Wade. 1993. Psychology. 3rd ed. London: HarperCollins.
• אניס, ר. (1984). טקסונומיה של נטיות ויכולות של חשיבה ביקורתית. עמ' 55-76.
9 דרכים לשיפור החשיבה הביקורתית שלך