נוודות דיגיטלית - Digital Nomad

כלים דיגיטליים לנווד המתחיל


ארגונים וחברות מבינים שהקביעות המחשבתית להכריח את העובדים לבוא כל יום ולעבוד מהמשרד, זה משהו שכבר שייך "לעולם ישן", עולם שבו העובד היה חייב את העמדה שלו ואת הסביבה שלו בכדי לעבוד.
היום, כאשר כל העולם מחובר ומרבית העבודה נעשית באמצעות המחשב, וישנם כלים דיגיטליים/טכנולוגיות תומכות לעבודה מרחוק כמעט בכל תחום, ולעובדים חשובה איכות החיים והאפשרות של הבחירה של עבודה מחוץ למשרד, למעשה מתחולל שינוי של "עולם חדש" שבו העובדים עובדים מרחוק, אם בארצות אחרות, נופים אחרים ולפעמים גם שעות אחרות.
אחת התופעות נקראת "נוודות דיגיטלית" (digital-nomad) ומסביבה נבנית קהילה גדולה ומפגשים בין לאומיים אינטרנטיים.

לפי הגדרת ויקיפידה "נוודים דיגיטליים הם עובדים העושים שימוש בטכנולוגיות תקשורת כדי להתפרנס, ובאופן כללי יותר, לנהל אורח חיים של נוודים".
למעשה אנשים בוחרים לחזור למשהו שהקונוטציה לא תמיד מתחברת בצורה חיובית – נווד.

קהילת הנוודים ישראל מונה כיום מעל עשרת אלפים משתתפים, שעל פניו לא נראה שיש בניהם קשר- האחד יושב קבוע בבית קפה בעיר שלו והשני מטייל בין אגמים וחופים, אך שניהם בחרו לעבוד מרחוק ואת הפגישות הם עושים בכלים כמו skype, zoom ועוד.
ישנן אפילו חברות שמתגאות בכך שאין להם משרדים פיזיים, ובכל זאת אחת לתקופה מקיימות מפגשים פרונטליים לכלל העובדים.

ישנם מספר אתרים גדולים שמרכזים הרבה מידע שקהל היעד שלהם הוא נוודים דיגיטליים- אחד הגדולים הוא https://nomadlist.com/  

בכדי להצליח לנהל חברות מסוג זה, או בכלל בכדי שעובד יוכל להצליח לקיים את עבודתו תוך כדי הסחות הדעת, קיימים כלים דיגיטליים שעוזרים לשמור על סדר ומשמעת עצמית, ויתרה מזאת צריך להקפיד על יעילות וכללים ברורים איך והיכן שומרים את התוצרים, איך עוקבים אחרי כל התוכן, איך מתעדכנים בטכנולוגיות ושולטים בהן. לכל ארגון יש השיטות שלו וההגדרות שלו בהתאם למדיניות החברה אשר מעדכנים את המדיניות בהתאם לרוח התקופה.

אני חבר במספר קבוצות - באחת עוזרים בכלים דיגטליים מומלצים ואיך הם עובדים ("כלים לעל אנושיות"), השניה ממליצה על מקומות עבודה טובים לשבת לעבוד בהם ונותנת תמיכה לחברים שבחרו להיות נוודים דיגיטליים בכל תחומי החיים ("נוודים דיגיטלים ישראל").

רוצה לשתף אתכם בסקירה והיכרות קצרה של מספר כלים שימושיים שחוזרים בקבוצות השונות במטרה להקל על ההתנהלות היומית:

 
נוכחות ומעקב
toggl 
בכל עבודה עדיין צריך לעקוב אחרי הזמן שאנחנו עובדים ולחייב לקוחות. תוכנה בענן עם אתר אינטרנט ואפליקציה למחשב ולנייד. מאד פשוטה אך מאד שימושית- כפתור להתחיל השעון וכפתור להפסיק. נותנת דוחות לפי לקוחות, פרויקטים, זמנים, מילות מפתח ועוד.
האפשרות החינמית טובה – לחברות וארגונים יש תמחור.


פגישות וירטואליות
Zoom 
זום היא חברה מוכרת וגדולה שכמעט כל ארגון בדק או רכש את המוצר שלה. המוצר מצריך הורדה למחשב או לנייד ומאפשר שיחות וידאו מרובות משתתפים, כולל הקלטת הפגישה, שיתוף מסך ועוד, וכל זאת ע"ג תשתית אינטרנטית.

WhatsApp- כאשר יש שיחה בין מספר מצומצם של משתתפים אפשר לבצע שיחות וידאו אינטרנטית.


קיימים מוצרים רבים נוספים בתחום זה, כגון Meet של גוגל (hangout לשעבר) ובתוך ה-Team של מיקרסופט ב-365.

 

שמירת קבצים בענן
בתחום זה קיימים מספר מוצרים ידועים ומוכרים, כך שיש להניח שרובכם כבר משתמשים באחד מהם. בכל מקרה, נציין בקצרה את הגדולים והמוכרים, שבכולם יש גישה מהנייד, מהדפדפן ומהמחשב.

Google Drive- הענן של גוגל, אשר כל משתמש מקבל כאשר פותח תיבת מייל Gmail. בתוך הדרייב קיימים מספר מוצרים שמהווים תחליף לאופיס הרגיל.
Dropbox- מוצר ותיק ובין הראשונים בתחום, יש בו למעשה תיקיות בהן ניתן לשמור קבצים. לאחרונה עשו שיתוף פעולה עם מיקרוסופוט, דבר המאפשר עריכת מסמכים ישירות מהענן באמצעות ה-365.
היתרון הבולט של כלי זה הוא נוחות עבודה של צוותים בעבודה משותפת.
OneDrive- הענן של מיקרוסופט, אשר מאפשר חיבור ואינטגרציה לכלים של מיקרוסופט, שעובד נהדר עם Windows. יתרון נוסף- הרבה ארגונים גדולים עובדים איתו ומאחורי הקלעים יושב ה-OneDrive

 

אוטומציה
Zapier
כלי אוטומציה שתפס תאוצה בשנתיים האחרונות, ומאפשר חיבור מאד קל ופשוט לצורך ביצוע של פעולות חוזרות. לדוגמה, הפעלת טריגר כאשר מתקבל במייל דואר עם חשבונית יתויק בכונן הדרייב בתיקיית חשבוניות, וכך בסוף החודש אפשר לשתף עם רואה החשבון עם התיקייה.
לכלי יש מעל 1500 מוצרים שבנו ממשק נוח בכדי לחסוך ולייעל עבודה ללא קוד.
אינטגרומט
כלי אוטומציה נוסף, והמתחרה הגדול של זאפיר. מומלץ לא פחות, עניין של ממשק ונוחות.

 

ניהול מידע אישי
Notion 
כלי חביב, שלאחרונה חוזר בהרבה קבוצות. מאפשר שמירה של אתרים וכתבות לפי נושאים, רשימת מטלות, פתקיות, ניהול פרויקטים, Knowledge base ועוד. מאפשר גם להקים ולפרסם בלוג/אתר פשוט.

 

עיצוב בסיסי
Canva 
כלי שימושי לחיי היום יום, מאפשר לעצב מסמכים בצורה קלה ופשוטה, בנוי מתבניות מוכנות של גדלים ודרישות גם לפי מדיה (פייסבוק, אתר אינטרנט, באנר וכו'), ובכך מאפשר להגיע לרמת ביצוע טובה – במידה וצריך משהו מקצועי כמובן שעדיף לפנות לאנשי עיצוב.

 

מקורות: 
https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%A0%D7%95%D7%95%D7%93_%D7%93%D7%99%D7%92%D7%99%D7%98%D7%9C%D7%99