מכניסים עניין לסטטיסטיקות

ספוטיפיי, שירות המוזיקה הדיגיטאלי, איתנו כבר מזמן ואני מודה שגם אני נשבתי בקסמיו. ראשית, אני יכולה להקשיב ל- playlists שלי מכל מקום - מהבית, מהאוטו ואפילו בזמן שאני רצה. שנית, ההמלצות שלו די מדוייקות והוא מצליח לפתוח לי בכיף את שישי בבוקר עם הסגנון והמצב רוח המתאימים.

 

ולמרות שהוא איתי כבר די הרבה זמן, רק השבוע גיליתי לראשונה את האופן שבו הוא מסכם לי שנה ומספר לי בדרך חווייתית ומעניינת איך נראתה השנה המוזיקלית שלי. המידע שהוא בוחר להנגיש לי קליל, מפתיע ואפילו מצחיק. מי היה מאמין ש"רוץ בן סוסי" יהיה השיר המוביל? :-)

 

 

אז מה בעצם קורה פה? איך אפשר להשליך מהאופן שבו ספוטיפיי מנתח ומנגיש את המידע גם אל עולמות תוכן מגוונים בתוך ארגונים?


ארגונים מבססים החלטות על מידע עדכני ורלוונטי. כל ארגון בוחר איזה מידע הוא רוצה לנתח ולהציג ביחס ליעדים ולמידע זמין. לצורך הדוגמה, ניקח ניוזלטר ארגוני או פורטל ארגוני. כשאנחנו שולחים ניוזלטר (לכלל העובדים או לקבוצת עובדים מוגדרת מראש), או משקיעים בפיתוח פורטל ארגוני, אנחנו רוצים שכמות הקוראים/ המשתמשים תהיה גדולה ככל האפשר ואנחנו משקיעים רבות בתוכן ובחוויית המשתמש. כפעולה משלימה, אנחנו מייצרים לאחר מכן (ותוך כדי) תובנות עסקיות בנוגע לשימושיות (מלבד מספר הקוראים), לדוגמה:

  1. אמן העשור שלכם = מה היה הנושא הכי מעניין?
  2. אזרחי העולם (מספר המדינות להן האזנתי) = בארגון גלובלי אפשר להסיק אילו מדינות מובילות בפתיחת ניוזלטר/ גלישה בפורטל או לחילופין בארגונים שאינם גלובליים, אילו חטיבות/ סניפים היו המובילים על פי נתוני השימוש
  3. גמישות ז'אנרית = האם העובדים מתעניינים בסוג תוכן אחד או מביעים עניין במספר סוגי תכנים? איזה סוג תוכן מעניין דרגים שונים בארגון?
  4. המוזיקה שהגדירה את העשור שלכם = השוואה בין מספר ניוזלטרים/ פריטי מידע בפורטל לצורך זיהוי מגמה לאורך זמן
  5. כמה דקות הקשבתם למוזיקה סה"כ = משך קריאה ממוצעת של פריט וכיוב'

ככל שהמטרה תהיה ממוקדת יותר, כך היכולת שלנו לייצר תובנות עסקיות ולנתחן תהיה טובה יותר, מעניינת יותר ואולי אפילו מפתיעה. בנוסף, הנגשת המידע לעובדים לאחר עיבוד צריכה להיות מתוזמנת היטב. כמו שספוטיפיי דאג לשתף אותי במידע דווקא בסוף השנה ובכך הצליח להשיג את תשומת הלב שלי, שיתוף בעלי עניין בנתונים אודות הצלחת הניוזלטר הרבעוני, צריך שישלח בצמוד לסיום אותו רבעון אחרת הוא מאבד רלוונטיות ואותו כנ"ל לגבי פורטל, כאשר מבקשים לבחון אפקטיביות של הערוץ בתקופת זמן מוגדרת.
דבר אחרון הוא צורת ההנגשה – נתונים שמגיעים אלינו ב-PUSH חייבים להיות אטרקטיביים מספיק כדי שנתעמק בהם. עומס מילולי ואינפוגרפיקה מסובכת לא יעשו פה את העבודה. המידע חייב להיות נקי, קליל, מדוייק ומעניין לעין. רצוי שידבר בשפה אחת.

 

ולסיום, ברכות לשיר הזוכה: