עוברים דירה: הסבת תוכן לאתר חדש

לפני שנה עברתי לגור עם משפחתי בבית חדש. תהליך המעבר כלל תכנון מדויק של חללי הבית, הזזת קירות, התקנות חשמל, שינוי במפרט הטכני, שיפוצים נרחבים ובעיקר מציאת פתרונות יצירתיים לאתגרים שעמדו בפנינו.
עברנו על כל חדרי הבית הקודם על מנת להחליט מה מעבירים לדירה החדשה ועל מה ניתן לוותר. ארזנו, תיאמנו עם חברת הובלות איכותית ומומלצת, עברנו, פרקנו ארגזים וסידרנו את החפצים לטעמנו בחדרי הבית החדש. וכיום: מתגוררים בבית חלומותינו :-) 

 

אפשר להשוות ולהקביל את מעבר הדירה למעבר תוכן מאתר קודם לאתר חדש או בין מערכות.
גם התוכן עובר דירה. ובשפה המקצועית: מתבצעת הסבה לתוכן
(באנגלית: Content migration).

 

לפני הסבת התוכן, בוחרים פלטפורמה, מאפיינים ומתכננים תבניות מידע, מבצעים בדיקות יישום לרכיבים, ממיינים ומחדשים את התוכן להסבה, מגייסים עורכי תוכן לעבודה איכותית ומושקעת, מגדירים הרשאות לצפייה ומעבירים קישורים והפניות לדפים חדשים.
התוצאה: אתר חדשני לשיפור ולייעול חווית המשתמש.

 

הפרויקטים שאני עוסקת בהם כיום, קשורים להסבת תוכן בין אתרי אינטרנט חיצוניים.
בעבר עסקתי בהסבת תכנים בין מערכות פנימיות שונות.
מהו התהליך, איך מבצעים, וכן עצות מתוך הניסיון, האתגרים, ההתמודדות וההצלחות בעשייה שלי.

 

מהו תהליך הסבת תוכן?


הסבת תוכן היא תהליך של העברת מידע קיים או חלקים נבחרים ממנו, מחומרה נוכחית לחומרה חדשה.

 

המעבר לפלטפורמה החדשה, מהווה הזדמנות לבחון ולעדכן את התוכן הקיים, לארגן מחדש את מבנה האתר ואת תפריטי הניווט, וכן לכתוב תוכן חדש. התוכן כולל טקסט, תמונות, סרטונים, טפסים ועוד. גם אם מעבירים את כל התוכן הקיים, זה הזמן להפוך אותו לנגיש יותר, חדשני, מרתק וידידותי לשיפור חווית המשתמש.

 

תהליך הסבת התוכן הינו קריטי הן לעיצוב מחדש של האתר/ המערכת והן לתחזוקה השוטפת. מדובר בתהליך אסטרטגי ומושקע, המחייב זמן ותשומת לב לפרטים.
זהו השלב הסופי בהשלמת המעבר לפלטפורמה החדשה.

 

הסבת תוכן נעשית במערכות פנימיות בארגון, ממערכת נוכחית לחדשה, בין אתרי אינטרנט חיצוניים, מאתר נוכחי לאתר חדש ובעת שדרוג/ עדכון גרסה של הפלטפורמה הנוכחית. לא משנה מה הנסיבות, עליכם להיות בטוחים שאתם מבינים את היקף הפרויקט, כך שתוכלו להשלים את ההעברה של כל התכנים, בזמן ההשקה של הפלטפורמה החדשה.

 

כיצד מסיבים את התוכן?
הסבת התוכן יכולה להיעשות אוטומטית באופן מחשובי ו/ או באופן ידני.

  • באופן מחשובי – תהליכים אוטומטיים באמצעות כתיבת קוד להעברת נתונים, בדרך כלל נתונים מספריים, דוחות, מגוון קבצים.
    יתרון: יותר זול ומהיר ליישום.
  • באופן ידני - בגישה אנושית על ידי אנשים, עורכי תוכן ומזיני מידע. מדובר בעבודת חילוץ המידע הקיים, העתקה והצבת התוכן בפלטפורמה החדשה, תוך עיבוד המידע, העלאה ידנית של תמונות ומשאבים קשורים, עדכון כל הקישורים בתפריטי הניווט וביצוע בקרה והגהה מתמדת על כל פיסת תוכן.
    יתרון: איכותי יותר כי מהווה הזדמנות לטיוב התכנים.
    כמו כן, הסבת תוכן באופן ידני, מספקת תרגיל אימונים מעולה לעורכי תוכן, שיכולים להשתמש בתהליך כהזדמנות להכיר את הפונקציונליות של הפלטפורמה החדשה.

דגשים מרכזיים לתהליך הסבת תוכן

  • תוכן עדכני - לטייב ולתקף את התוכן הקיים ו/או לכתוב תוכן חדש.
  • מבנה התוכן - להגדיר את מבנה התוכן החדש וליצור תבניות מידע אחידות, הכוללות כותרות, תקציר, טקסט בפסקאות, תמונות, איפוגרפיקה, טבלאות, תבליטים ובמידת הצורך, רשימות וטפסים.
  • כבוד לקורא - לשמור על אחידות במראה, בניסוח ובכתיבה תקנית, ללא שגיאות. לערוך את התוכן כמעניין ומזמין לקריאה, בעיניים של חווית הלקוח, כשמשתמש.
    שאלו את עצמכם: "האם הייתי נהנה לקרוא את זה?"
  • סדרי עדיפות - לתעדף ולחלק את התוכן המועבר על פי תכנית עבודה, על מנת לעמוד בלוחות הזמנים.
  • נגישות דיגיטלית - להתאים את התוכן לפי תקנות נגישות באתרי אינטרנט.
  • עיצוב רספונסיבי - להתאים את התוכן לגלישה סלולרית.
  • הפניות לקישורים - לבצע התאמות לכתובותURL של דפים נוכחיים ולוודא שאין קישורים שבורים (במעבר לפלטפורמה חדשה, כל הקישורים באתר ישתנו)

 הגישה שלי ועצות מומלצות ליישום

  • הכרת הפלטפורמה החדשה – ללמוד אילו רכיבים קיימים וזהים לפלטפורמה הקודמת, אילו רכיבים חדשים ומה החידוש בהם, מהן מגבלות המערכת, להתנסות ברכיבים החדשים, לבצע בדיקות איכות (QA) ובקרה, לפני הסבת התוכן.
  • פיצוח התוכן – לבחון את התוכן הקיים, כיצד הוא מוצג, לאיזה קישורים הוא מפנה, האם נגיש בחיפוש. כמו כן, לקרוא ולהבין את התוכן לפני הסבתו, על מנת להתאים לתבנית המידע הנכונה: דף, רשימה, טופס וכדומה.
  • בקרה והגהה – לאחר שהעברנו את התוכן לתבנית החדשה, לקרוא את הכתוב. במידת הצורך, לערוך מחדש את המידע: להוסיף/ להסיר פסיקים, לרווח פסקאות, לצמצם רווחים כפולים, לתקן ניסוח ושגיאות כתיב, לבצע קישורים מתאימים ולהקליק עליהם לבדיקת גלישה.
  • דינמיות ולמידה מתמדת – להעז, לנסות להתאים מידע לפיצ'רים/ תבניות חדשות. למתוח את יכולות המערכת/ האתר, לא לפחד מטעויות/ אי הצלחות. לזכור כי כל ביקורת היא הזדמנות ללמידה מחדש ולצמיחה אישית.
    לקחת בחשבון שדרישות הלקוח יכולות להשתנות ו/או עלולה להיגרם תקלת מערכת, בה לעיתים נצטרך להחזיר מידע לאחור או להתחיל מהתחלה.
  • "אין דבר כזה שאי אפשר" - יצירתיות וחדשנות - למצוא את הפתרונות הכי מתאימים לדרישת הלקוחות, לחשוב על פתרונות ועל כיוונים חדשים, שיוכלו להחליף את מגבלות הפלטפורמה, להציע רעיונות וחלופות לשיפור התוכן.
    ככלל, ככל שכמות הנתונים גדולה יותר והמגבלות של הפלטפורמה יותר מחמירות, היצירתיות הנדרשת מצד עורכי התוכן היא גדולה יותר.
    אם לא אפשרי ליישם את החלופות בשלב הראשון עד ההשקה, לבחון אפשרויות לפיתוח לשלב שני לאחר השקת האתר.
  • יישום ופתרונות – להתאים את תבנית התוכן בפונקציונליות הטובה ביותר, שגם תשפיע על תחזוקת הרכיבים באופן שוטף לאחר ההשקה, שתהיה קלה לעדכון נתונים על ידי עורכי התוכן המקומיים, ופחות תלות בספקים חיצוניים

באתרים שערכתי התאפשרה לי גמישות מחשבתית ויצירתיות, יישום של רכיבים ותבניות חדשות, המשלבות פונקציונליות ושיפור וויזואלי באמצעות תמונות אווירה, הווי וחוויות. כמו כן, עיבוד מידע ועריכת תוכן למבחר רב של תכנים.

בין האתרים:

 

  • אתר עיריית ראשון לציון
    שדרוג אתר האינטרנט החיצוני. מדובר באתר מרשים, מתקדם וחדשני, מעוצב וממותג ברוח העיר, המשלב את עולמות תוכן של שירותי העירייה יחד עם פעילויות לתושבי העיר.
    מוזמנים להתרשם: אתר עיריית ראשון לציון
  • אתר של חברת טבע בבריטניה
    אחד מאתרי הפתח של טבע, חברת התרופות המובילה בעולם. מדובר באתר משמעותי וגדול, בעל השפעה על קהל יעד רחב. התוכן הועבר מאתר ישן לחדש, בהתאמה לפלטפורמה אחידה של האתרים הגלובליים של טבע, ברוח המותג.
    מוזמנים להתרשם: אתר Teva United kingdom

לסיכום, תכנית עבודה מסודרת ומאורגנת להסבת תכנים, הכוללת בקרת איכות על התוצרים, תוביל לאתר חדשני ומרשים, בדיוק כמו בית חלומותינו.