מודיעין ממקורות גלויים (OSINT) בעיניים של מנהל ידע

המאה ה-21 הובילה עמה מהפכה משמעותית, דרכה אפשר לראות את השינויים שנעשו ברמת הנגישות הציבורית למידע. בעקבות ההאצה המהירה של נפלאות האינטרנט, וכן התקשורת הטכנולוגית הניידת, אנו רואים שינויים אדירים במרכזי המודיעין הגלוי (OSINT) , בתחומי מודיעין הביטחוני, הפוליטי והעסקי.


המהפכה הזאת משפיעה באופן משמעותי על הדרך שבה אנשים רוכשים מידע וידע ולכן חשוב כל כך להבינה.

 

נתחיל מהתחלה...


מהו OSINT?
OSINT הם ראשי התיבות ל: Open Source Intelligence.


מדובר בתחום של עיבוד מידע הכולל איתור, בחירה ואיסוף מידע ממקורות המצויים בציבור באופן גלוי ונגישים לרובו, וניתוח אותו מידע במטרה ליצור מידע מודיעיני צבאי, מדיני או עסקי.


בשנים האחרונות, הרלוונטיות של OSINT גדלה בתחום ניהול הידע.


למעשה, הOSINT, מעניק לנו כמויות מידע גדולות אשר לרוב באות לידי שימוש על ידי אנליסטים מודיעיניים (מודיעין עסקי, כלכלי, חברתי, צבאי בטחוני וכו'), לזיהוי סיכונים פוטנציאליים חבויים, או בהמלצות לקבלת החלטות אסטרטגיות.

 

איפה אפשר למצוא OSINT?
תחשבו על זה לרגע. כל חיפוש שנעשה על ידינו באינטרנט – הריהו OSINT.


כשאתם משננים את הפעילויות הרלוונטיות הנכונות עבורכם ביום יום – זהו גם OSINT.


וגם כשאתם פותחים את החדשות, או בודקים מידע אחרון על מוצר ו/או שירות שברצונכם לרכוש; אני שמחה לבשר לכם - גם זה OSINT. כולנו חשופים למודיעין ולמידע הגלוי.

 

אז איפה הבעיה? כל אחד הרי יכול להשתמש בOSINT ככלי.


זוהי הנחה רווחת.


שהרי בעידן הזה, כל המידע פרוש לאצבעותינו המתקתקות בזריזות, לא?


וכאן הטעות. עם כל היתרונות של העידן הטכנולוגי שלנו, יש גם catch; לא קטן; חבוי.


מקור הבעיה בכך שיש יותר מדי מידע ואפילו הצפה ("Information Explosion").


שהרי, בחסות איזה מניע ואינטרס נוצרה כל מערכות ומסגרות ניהול הידע?


בחסות כמויות המידע, והקושי בלמצוא את המידע הספציפי המבוקש, בקלות, ביעילות ובזריזות יחסית.


על מנת לכרות (to mine) את המידע הרלוונטי לנו , נכון להשתמש בכלי ניהול ידע; באופן ספציפי בכלי כריית מידע (נקראים כלי text mining or data mining).

 

ערכו של המודיעין הגלוי
המטרה העיקרית של מודיעין גלוי אפקטיבי, הוא כריית המידע הנכון עבורנו.


ההצלחה העיקרית שלו היא השילוב בין מידע איכותי וכמותי. אם נוכל לכרות את כמות המידע שמתאימה לנו, כך נהיה יותר יעילים. ומה למעשה בשם אחד? ניהול ידע.


לדוגמה – סקרי שוק והשוואות בין שווקים לצורך שיווק מוצר .


על מנת לשווק מוצר חדש עלינו לבדוק האם ישנה דרישה בשוק למוצר? במידה וכן, איזה גילאים צורכים הכי הרבה ממנו? באיזה אזור יקנו ממנו יותר? האם הוא יהיה קל לתפעול על ידי האוכלוסייה המגודרת? האם הוא תלוי מגדר? גיל? יכולות מוטוריות? ועוד.


ככל שיהיו לנו יותר נתונים סטטיסטיים (כמות) וככל שיותר נדע יותר את דעת קהל היעד שלנו (איכות), כך המוצר/שירות/פתרון שלנו יצליח יותר ויניב לנו יותר פירות.

 

הOSINT קיים ברשתות החברתיות


אסטרטגיה של ניטור מידע וידע ברשתות החברתיות היא התחלה טובה כדי לגלות מה אנשים שונים בקהילות השונות חושבים על החברה שלך, על סוג מוצרים, וספציפית על המוצר שלך.


המשמעות החבויה במילה "חברתית" – היא בהכרח גם המילה – "ציבורי". כלומר מעבר לכך שהרשת החברתית היא כלי חברתי, שבו אנשים מתקהלים למען שיתוף – הוא ציבורי, ונגיש. כלומר אחוז מאוד גבוה מהמידע הזה הוא לא פרטי. (כמובן שיש גם מידע פרטי, אבל הוא לא נחשב כחלק מהמידע הגלוי כמובן).


כמובן שגם בעולם המודיעיני בטחוני הרשתות החברתיות מספקות מודיעין גלוי. לדוגמה, במידה והצבא מחפש אדם מסוים, אשר מסית. הצבא יכול להשתמש ברשת החברתית בכדי לאתר אותו, לראות מה הוא כותב בפרופיל הפייסבוק שלו, לחפש נקודות "צ'ק אין" שלו, תמונות שמעידות על מיקומו, חבריו בפייסבוק ועוד.


כלומר, רשתות חברתיות בשילוב עם OSINT, מאיצות את התהליך של גילוי ושיתוף של מידע וידע.


שילוב שכזה הופך את התהליך לקל יותר ומהיר יותר, ליעיל יותר ופותח בפנינו עולם שלם של מידע וידע, שהיה ככל הנראה בלתי נראה בשימוש בכלים מסורתיים ושגרתיים יותר.

יתרונות וחסרונות


יתרונות

  •  זול – OSINT הוא כלי משמעותית זול יותר ביחס לכלי איסוף מידע מסורתיים
  • שיתוף והפקת מידע – מידע יכול להיות חוקי ומשותף לכולם; מקורות נגישים הם תמיד זמינים, ולרוב מעודכנים ביותר בכל נושא שהוא
  • מידע שנאסף ממקורות פומביים הוא משאב משמעותי למודיעין בתחום הביטחוני והן בתחום העסקי

חסרונות 

  •  ישנן כמויות מידע גדולות בסביבת המודיעין הגלוי וויסות של החומרים הרלוונטיים ביחס למידע לא רלוונטי – היא משימה לא פשוטה
  •  OSINT מצריך מעורבות אנושית - ויסות המידע מצריך הרבה עבודה אנליטית אנושית, כדי לברור מידע מהימן לעומת מידע לא רלוונטי.

מהיכרותי האישית עם עולם הOSINT, אציין כי הוא יכול להיות כלי יעיל מאוד לניהול ידע, ניתן להשתמש בו בכל עת, הוא זמין, חוקי, נגיש, ונוח.


ובשורה התחתונה – למה שלא ננצל את כל המידע המדהים הזה כדי ליעל ולשפר את הארגון שלנו?

 

מקורות


https://www.expertsystem.com/osint/ 
https://en.wikipedia.org/wiki/Open-source_intelligence#History