אפקט של ייצוג Representation Heuristic |
במצבים לא ודאיים כאלו ואחרים, המוח אינו מחשב באפו טבעי את הסיכויים הנכונים, אלא מחליף את חוקי ההסתברות בכללי אצבע, ושופטים בהתאם למודל כלשהו שיש בדעתם המייצג את המצב. אגב, כאשר תיאור מפורט יותר, הוא נתפס כייצוגי יותר בעיני המתבונן.
|
אפקט ההילה
Halo Effect
|
החלה של תכונות בולטות של אדם, חיוביות או שליליות, על תפיסתנו הכוללת אותו.
|
הטיית אישוש Confirmation Bias |
נטייה שלנו כאנשים לנתח ולפרש מצבים בדרך שתהלום את המידע, הידע והאמונות שלנו. אנו להוטים לראות דברים שאנו מצפים לראות.
|
אפקט הזמינות
Availability Effect
|
ככל שקל לי יותר לשלוף אירוע מזיכרוני, כך סיכויי התרחשותו גבוהים יותר בעיניי. אנשים מוטים ממידע הזמין להם.
|
הטיית האחרונות
Recency Bias
|
אירועים אחרונים משפיעים עלינו יותר מאחרים. נוסע מאפקט הזמינות. לדוגמה, אם תיתן למישהו לסבול ברמה מסוימת במשך דקות רבות, ותוסיף דקה אחת עם סבל מופחת, רמת סבל זו תיחרט בראשו, ותפיסת הסבל כולו תקטן, למרות שסך הסבל גדל.
|
הטיית מידע חסר ערך Useless Information Bias |
כאשר ניתן מידע חסר ערך, אנשים מגיבים בצורה שונה מאשר אילו לא ניתן להם מידע כלל, ומתעלמים מהסתברויות נתונות.
|
הטיית מידע לאחר מעשה Hindsight Bias |
הנטייה של אנשים להפריז מאד בהערכת הסיכויים שייחסו מראש למה שאכן קרה במציאות בפועל. היכולת להסביר בדיעבד מה שקרה, כאילו היה ברור גם מראש.
|
אפקט העוגן Anchoring |
נטייה לסמוך יותר, באופן לא פרופורציונאלי על הדבר הראשון העולה בדעתך.
|
אפקט הבידוד Isolation Effect |
כאשר אנשים עומדים מול בחירה מסוכנת, הם מעריכים אותה במבודד, ולא מתבוננים בה בהקשר הרחב. למשל- התנהגות רופאים משתנה כאשר מטפלים בחולה יחיד אל מול התנהגותם בקביעת מדיניות כוללת לקבוצה
|
אפקט המסגור
Framing Effect
|
הנטייה לפעול באופן שונה לגבי אותה סוגיה אם הוא מיוצגת במונחים של רווח או הפסד. למשל- מה סיכוי ניתוח להצליח, לעומת מה סיכויי החולה שלא לצלוח את אותו הניתוח. בני האדם לא בוחרים בין תוצאות- אלא בין תיאורי התוצאות.
|
שנאת ההפסד Loss Aversion |
בבחירה בין ודאות להימור, רצונם של אנשים להימנע מהפסד עולה עך רצונם להבטיח רווח.
אצל רוב בני האדם, האושר הנלווה לקבלת דבר רצוי קטן מן האומללות הנלווית להפסד.
|