לכתוב או לדבר? זו השאלה
מאת: ד"ר מוריה לוי (תאריך פרסום: 08/08/2019)

כולנו שמענו על Hey Google ו-SIRI, העוזרת הווירטואליות האישיות בטלפון. עוזרות אלו, המבוססות על בינה מלאכותית, מסייעות לנו למצוא תשובות לשאלות ולבצע פעולות- בבית, העבודה, ברכב, ומכל מקום אחר. אך מעבר לפלאיות זו, וכן- יש פה בהחלט פלא בעיניי ביכולת המחשובית המופלאה הזו, אחד המאפיינים הבולטים בכל היישומים הללו הוא הדיבור.
אנחנו מדברים אליהן, והן מדברות אתנו.

 

תקשורת מדוברת היתה מאז ומעולם. גם לאחר המצאת הדפוס, המצאת המחשב, וכניסתנו לעידן של מידע וידע בו כל כמה שנים אנו מכפילים את כמות התוכן הכתוב, ולמרות עודף המיילים, ה WHATSAPP הכתובים ויתר התקשורת הכתובה,
ועדיין יש מוקדים טלפונים בו ניתן לקבל מענה לשאלות ולבקש לבצע פעולות.
הם אמנם מתמעטים באופן הדרגתי ככל שהערוצים האחרים מתחזקים, אך עדיין קיימים.

 

אבל... המגמות הולכות ומשתנות, ושוב אנחנו עדים להתחזקות השיח. לא עוד הפניה לתקשורת וידע כתובים, אלא מחזקים תקשורת וידע מדוברים. שיח, זה שם המשחק החדש.

סוגיית השיח מעניינת בהיבטי ניהול ידע. אנו שוקדים הרבה על הנגשת והגשה מיטביים של הידע.
האם עדיף לדבר? האם עדיף לכתוב?

 

וכמו הרבה דברים בחיים, התשובה מורכבת.

 

מחד, הרבה יותר קל ומהר לנו כאנשים להתבטא בשיח.
ולכן- ברכב נרצה תמיד לדבר ולא לכתוב; וכאשר אנחנו מבקשים משהו- יותר קל לנו לדבר אותו מאשר לכתוב אותו.

 

אבל... מאידך- בצד השני יש בן שיח נוסף. ולא יפליא אתכם, אך עבורו, בהרבה מקרים, יותר קל לקרוא טקסט כתוב, מאשר לשמוע שיח. למה? לפעמים הוא עם אנשים אחרים או באמצע פעילות, לפעמים, כי העיניים שלנו קולטות מהר מאד ולא פחות טובות מהאוזניים.
במילים אחרות- לשני הצדדים יש פעמים רבות עדיפות הפוכה.

 

וכאן לדעתי יכול להיות מקום השינוי והחידוש.
מול המחשבים- לדעתי נתרגל יותר ויותר לדבר, והם כבר יתרגמו את השיח לכתב. היום זה טוב לפעולות קצרות ועוד לא מחליף כתיבת טקסטים ארוכים ומורכבים, אך בעתיד ילך וישתפר. יגיע כנראה זמן, ונדבר למייל, ל WORD ולהרבה כלים נוספים, והמחשב כבר ידאג לכל השאר.

ומול אנשים (דרך מחשבים)- ההתקדמות תגיע כשהכל יהיה דואלי. אנחנו נוכל לדבר. המחשב יתרגם למלל (גם בר חיפוש). והעמית מולנו יוכל לקרוא או לשמוע, לפי מה שנוח לו באותו הקשר.

האם זו פנטזיה וחלום רחוק? כנראה שלא. הטכנולוגיות כבר קיימות, רק מחייבות עוד שכלול. אנחנו בדרך לשם. בקרוב.