אוטומציה רובוטית של תהליכים - Robot Process Automation
מאת: משכית רובינשטיין

הרובוטים משתלטים על העבודה שלנו!! וזה דווקא לא רע בכלל...

 

אחת לתקופה מתפרסם מאמר המזהיר משינוי דרסטי בעולם העבודה, כאשר העובדים האנושיים יוחלפו על ידי רובוטים. סרטי המדע הבדיוני מראים לנו כמה רע זה עלול להיגמר...
אך אם נחזור לקרקע המציאות של שנת 2019 נגלה שכבר היום נעשה שימוש במגוון תהליכי אוטומציה כדי להחליף עבודה אנושית, וביניהם אוטומציה רובוטית של תהליכים, ובאנגלית: (Robotic Process Automation (RPA.
מדובר בתוכנה שהופכת תהליכי עבודה חזרתיים ומובנים לתהליכים אוטומטיים.

 

רפאל הוא איש תיאום מכירות בחברת היי טק. בכל פעם שהוא מקבל פניה דרך אתר האינטרנט של החברה עליו לעשות את הפעולות הבאות:

  1. לבדוק האם הפונה קיים במערכת ניהול לקוחות (CRM) – ואם לא להקים כלקוח חדש/פוטנציאלי ולתעד את הפניה
  2. להעביר את הפניה לגורם הרלוונטי בארגון בהתאם למוצר, לשיוך הגאוגרפי ולסוג הפניה
  3. להגדיר משימה עבור אותו גורם – טיפול בלקוח (בכלי ניהול משימות)

אם מדובר בלקוח פוטנציאלי, דני, מנהל המכירות, צריך לבצע את הפעולות הבאות:

  1. לשלוח מייל ראשוני ללקוח עם העלון המתאים (נשלף מתוך ספריית המסמכים) ועם הזמנה לשיחה טלפונית (לאחר בדיקת הזמינות בלוח השנה)
  2. לתעד את סטטוס הטיפול במערכת ניהול המשימות
  3. לעדכן את הדו"ח השבועי שנשלח למנהלת שלו

פעולות אלו דורשות עבודה מול מספר מערכות (והעברת מידע ביניהן) וגוזלות זמן יקר. רפאל מרגיש שחוק ו"מבוזבז", והמוטיבציה שלו עלולה לרדת. ודני עלול בהיסח הדעת לשלוח את העלון הלא נכון.

 

כאן נכנסת לתמונה האוטומציה הרובוטית. מזינים לתוך ממשק הניהול את התרחיש הקבוע והרובוט יודע לבד להתממשק מול המערכות השונות ולבצע את הפעולות. הממשק הוא ידידותי, ומי שמגדיר את המשימות לא צריך לדעת תכנות – כך נחסכת גם התלות בגורמי הפיתוח. במקרים מסוימים הרובוט אף יכול לזהות את הפעולות המתבצעות בממשק המשתמש ולהגדיר בעצמו את הפעולות והממשקים.
כך, דני יוכל לבזבז פחות זמן על מערכות תפעוליות ולהקדיש יותר זמן ללקוחות. רפאל יוכל לנצל את כישוריו למשימות מתקדמות ומספקות יותר במקום להישחק בעבודה "שחורה" ורפטטיבית.

 

רובוט אחד יכול לבצע מספר משימות במקביל. לרובוטים (לפחות בינתיים) אין זכויות תעסוקה והם עובדים 24/7, כולל שבתות וחגים, וכך מתאפשרת זמינות מרבית ללקוחות.
ולשלב הבא: הרובוט, שעוקב אחרי ביצוע הפעולות, יודע גם "ללמוד" את שגרות העבודה ולהציע תהליכים נוספים שניתן להפוך לאוטומטיים. המידע שנאסף על ידי הרובוט יכול לתרום לפיתוח העסק, למשל באמצעות זיהוי שווקים בצמיחה, או נקודות חולשה בזרימת המידע בארגון.

 

לסיכום, הרובוטים אינם מחליפים את העובדים אלא מפנים להם זמן להתפתח ולהעמיק, ובכך להתקדם ולקדם את הארגון. העלות של פתרון RPA מתקזזת עם השעות שהעובדים מבזבזים על תהליכי עבודה חזרתיים ומובנים.
עובדי הידע הם המרוויחים הגדולים מעבודה משותפת עם רובוטים – בזכותם הם יכולים להשקיע זמן רב יותר בחשיבה יצירתית ובפיתוח המידע והידע שלהם – ושל הארגון. לטובתם ולטובת כולנו :-)