סמלול וצבעים
מאת: חזקי שנלר

במקומות שונים אנשים מדברים בשפות שונות, אך מה עושים כאשר בכל זאת רוצים להדריך ולכוון את המשתמשים בצורה אחידה? – אחד הפתרונות הינו שימוש בשפה גרפית ברורה וקלה.


השימוש בשפה גרפית מבוצע, במודע או שלא במודע, באתרי אינטרנט, בבלוגים או אפילו באתרים פיזיים כמו תחנות רכבת ונמלי תעופה.


שפה גרפית, ובייחוד שימוש בסמלים ובצבעים, דורשים תהליך של מחשבה מבעוד מועד, במיוחד לאור העובדה שסמלים עשויים להתפרש במספר מובנים. יתרה מזאת, למשתמשים שונים הרגלים שונים, ושימוש במספר צבעים עשוי להרתיע אותם ולהעמיס עליהם את הקריאה. לכל אלה יש להתייחס כחלק מחווית משתמש (UX).


גם כאשר שומרים על שפה אחידה של צבעים וסמלים, למי שאינו רגיל ל"שפה" זו לוקח מעט זמן להבין ולהתרגל לכך, אך ברגע שהבין- זו שפה שקל לאמץ.


גלגל השיניים, לדוגמה- יישומי מחשב רבים הפסיקו להשתמש במילה "הגדרות", ובמקומה משתמשים רק באייקון/סמל של גלגל השיניים. שימוש נרחב זה מחזק את העובדה כי השימוש בסמל מוסכם הוטמע בציבור הרחב כסימן להגדרות.

להלן המחשה משעשעת להטמעה ברוח פסח: 

 

לקריאה נוספת על חשיבות הכפתורים- לבחור בכפתור הנכון! רויטל אלעזר

 

יפן כמקרה


בכל רגע נתון מבקרים ביפן תיירים רבים ממקומות שונים בעולם, שאינם מכירים את הכתב היפני. על-מנת לעזור לזרים להתמצא בקלות, יש ביפן שימוש נרחב בצבעים וסמלים.


רכבות, לדוגמה- ביפן קיימות מספר חברות המפעילות שירותי נסיעה ברכבת, ביניהן חברת הרכבות הגדולה JR, וכן מספר חברות נוספות. נסיעה ברכבת יכולה להיות מאד מבלבלת- הנוסע צריך להיות מאוד ערני לאיזו רכבת עליו לרכוש כרטיס, לאיזו רכבת לעלות וכו'. הידעתם- רק באזור עיר הבירה טוקיו, אשר בה חיים 13 מיליון בני אדם, יש 9 חברות רכבת שונות.


הפתרון היפני מבוסס על צבעים- לכל חברת רכבות יש צבע משלה, וכך צבעי המסלולים במפות השונות מזוהים עם החברה, ואפילו הקרונות הפיזיים של הרכבת צבועים באותו צבע. 

 

 

בנוסף, לכל תחנה יש קוד, ובכל שלב בנסיעה מכריז הכרוז גם את שם התחנה וגם את הקוד שלה, כך שגם נוסעים שאינם דוברי יפנית יכולים בקלות להבין באיזו תחנה עליהם לרדת..

 

בכל תחנה יש שילוט עם שם התחנה בה נמצאים, ובנוסף מסומנת התחנה הבאה והתחנה הקודמת, והכל על-מנת להקל על ההתמצאות במרחב לא מוכר.

 

 

גם חברות בינלאומיות ביפן עושות שימוש בצבעים ובסמלים שיקלו על הניווט אל היעד. כך, לדוגמה, חברת יאהו (Yahoo) יפן דאגה לסימון כל בניין בקמפוס החברה בצבעים שונים. כך הניווט בין המשרדים מאד פשוט, כל שצריך לעשות הוא לעקוב אחרי הצבע הנכון.

  

              

 

כאשר יוצרים שפה גרפית בעזרת סמלול וצבעים, יש לקחת בחשבון שפונים לקהל יעד מגוון, דבר המצריך חשיבה מעמיקה על מצבים שונים ופירוש שונה לפי תרבות,שפה, ואפילו גיל.


אתרי אינטרנט חווית נגישות אחידה


בארץ, כחלק מחוק הנגישות, מחויבים אתרי אינטרנט שעומדים בהגדרות החוק להנגיש את האתר לאנשים הזקוקים לכך. חלק נכבד מכללי הנגישות נוגע לשימוש בסמלי הנגישות, בצבעים נגישים ללקויי ראיה, ועוד.

בעצם קביעת הסמלים יצר החוק לא רק סדר, אלא גם חוויה אחידה ונוחה לכלל המשתמשים. הסמלים ידועים וקל לזהות אותם בעת הצורך.

 

צילום מסך תוסף נגישות 1

 

שימוש נכון בצבעים וסמלים מונע הסחות דעת מיותרות, מייצר אחידות, עקביות ופשטות, ובכך תורם משתמש חיובית.

 

בעולם ניהול הידע אנו שמים דגש על חווית משתמש באמצעות פישוט וסידור התוכן, כך שיהיה נגיש ונוח לשימוש.

 

מקורות:


רויטל אלעזר, לבחור בכפתור הנכון! ירחון 2Know, נובמבר 2018