מתחילים מבראשית. האם כולם יכולים להיות יזמים?!
מאת: רויטל אלעזר

כולכם בטח מכירים את החללית הישראלית הראשונה "בראשית " ששוגרה לירח באפריל 2019, גם אם הייתם בקצה השני של העולם, בטח שמעתם על ההישג ההיסטורי של החללית הישראלית.

 

מאיפה הכל התחיל?
בראשית היא גשושית מסוג נחתת שפותחה על ידי עמותת SpaceIL במטרה להיות הגשושית הישראלית הראשונה על הירח. הגשושית פותחה בעידוד התחרות הבינלאומית "גוגל לונאר אקס פרייז" להנחתת גשושית בלתי מאוישת על הירח בידי גורם פרטי.
מאז הקמתה של SpaceIL, הפכה המשימה להנחתת חללית ישראלית על הירח, לפרויקט לאומי במימון כספי תורמים ובראשם מר מוריס קאהן נשיא עמותת SpaceIL.
הפרויקט הביא לידי ביטוי את יכולותיה של ישראל בתחומי הטכנולוגיה, המדע והמחקר.
אין ספק שהפרויקט סחף מדינה שלמה ותגובות בכל העולם.
בראשית לצערנו לא הצליחה באופן סופי לנחות על הירח. והשותפים בפרויקט לא חדלו בלהאמין שזה אפשרי. ופרויקט בראשית 2 כבר הוכרז.

 

מכאן לעולמנו..
האם גם אתם מאמינים בפיתוחים טכנולוגיים משמעותיים בארגון שלכם?
האם אתם מחשיבים עצמכם מאמינים בחדשות טכנולוגית או ביזמות בתוך הארגון?


אז בואו נדבר קצת על יזמות עסקית בתוך הארגון, מהי?
על פי רוב, כאשר אנו שומעים על יזמות או יזמות עסקית, אנו נוטים לחשוב על הקמה של חברת סטרט-אפ כזו או אחרת, על בניית תכניות עסקיות גדולות.
סוג כזה של יזמות הוא מוכר ונפוץ, אנו פחות נוטים לחשוב על האפשרות של קיום סוג של יזמות עסקית בתוך הארגון על ידי העובדים, במיוחד כאשר מדובר בארגונים גדולים, מבוססים
ובירוקרטיים.

 

מהי יזמות באופן הפשוט של המושג?
יזמות הינה היכולת והכישרון להגות רעיונות חדשים, להמציא ולבצע. היזמים מטבעם מחפשים הזדמנויות חדשות, רעיונות חדשים, עסוקים בהמצאה ובעלי תושייה וכושר ביצוע להפוך את רעיונותיהם לתוצרים ממשיים היכולים לסייע לכלל.
האם כדאי לארגון לעודד את היזמות בקרב העובדים?
האם העובדים יכולים להיות שגרירי הרעיונות הטכנולוגים בארגון?
ישנם לא מעט מקרים, בהם מוצרים או שירותים חדשים בארגון פותחו בעקבות רעיונות של עובדים. בחלק מן המקרים הדבר קורה במסגרת הגדרת התפקיד הרשמי של העובדים.
יש מקרים בהם לעובדים, הנושאים בתפקידים רשמיים אחרים, ישנם רעיונות מבריקים לפיתוח מוצר או שירות חדש. לעיתים, מתוך כך שעובד כזה או אחר נמצא בתפקיד בו הוא צמוד ללקוחות ונותן להם שירות, הוא מכיר יותר טוב את המגבלות של המוצר או רואה הזדמנויות לשיפורים במוצר או בתהליך, פיתוח מוצרים או שירותים נוספים ומשלימים.


אם הארגון ישכיל לעודד עובדים אלו להעלות את רעיונותיהם, ולפעמים אף לקבל את המנדט להוביל את הרעיון, הרווח לארגון יכול להיות עצום. רווח כזה יכול לבוא לידי ביטוי בתחומים שונים, החל מפיתוח של מוצרים ושירותים חדשים, פתיחת שווקים חדשים למוצרים קיימים, פיתוח מוצרים משלימים ובסופו של דבר יצירת מקורות הכנסה נוספים לארגון.


ברמת שימור העובדים והגדלת המוטיבציה ישנו ערך רב לעידוד קבלת רעיונות מן העובדים. עובד החש, כי רעיונותיו נלקחים ברצינות ואף מיושמים לעיתים, תגדל תחושת המחויבות והנאמנות שלו לארגון.


לא כל יזמות בארגון צריכה להסתיים בהשקה של מוצר חדש. במקרים רבים ניתן לשפר תהליכים, לחסוך בעלויות או להגדיל את יעילות תהליכי העבודה בארגון.
רעיון כזה או אחר של עובד מן השורה יכול לחסוך לארגון כסף רב.


אין לקיחת סיכוי בלי סיכון
חשוב גם לזכור שלא כל המיזמים יצליחו, מיזמים גם נכשלים. הכישלון הוא חלק מן התהליך.
חשוב ללמוד מכישלונות ולא להפוך אותם לקטסטרופות ארגוניות.

 

לסיכום!
כל אחד שרוצה מסוגל ויכול לחשוב על רעיונות והצעות היכולים לסייע/לשפר/לקדם את הארגון כולו.
תנו "דחיפה" קטנה ויש סיכוי גדול שאפילו תופתעו לגלות שסביבכם יש יזמים חדשים לעתיד.
תודה על זמנכם :-)
רויטל.

 

מקורות:


1. בראשית  
2. ויקיפדיה
3. מנהיגים ברשת