דברי פתיחה
מאת: ד"ר מוריה לוי

 

עשרים שנה ל ROM. נראה כמו המון זמן, ועם זאת, נראה כאילו רק אתמול התחלנו להכיר ולפתח את תחום ניהול הידע בישראל.

עשרים שנה זו אבן דרך. סיבה לעצור ולהביט סביב. כי עשרים שנה הם לא רק סיפור של איך ROM Knowledgeware התפתחה, מחברה של אדם אחד למה שהיא היום, אלא גם סיפורו של ניהול ידע בארץ ובעולם, שכן ROM והקהילה והתפתחותם שזורים זה בזה; כך היה וכך מקווה שימשיך להיות.

 

כשהתחלנו לפני עשרים שנה לא היו באמת מתודולוגיות. זוכרת את עצמי בכנס ראשון ב VEGAS (מסלול ניהול ידע בכנס מחשוב) מנסה כמעט בכוח להוציא מהמרצה שהגיע מאחת מפירמות ה BIG5 המלצה למתודולוגיה שהוא משתמש בה. [כן, אז היו 5 פירמות מובילות לראיית חשבון והם שהובילו את ניהול הידע בימים ההם.] בלית ברירה הוא שלף את מודל SECI של NONAKA, אך הודה שלמעשה הוא יוצא ללקוחות עם עט, נייר ושכל בריא.

חזרתי ארצה ופיתחנו מתודולוגיה ראשונה הקשורה בפעילות בשלושה היבטים- תרבות, תהליך ומחשוב (בהמשך הצטרף התוכן). עם השנים, הוספנו מתודולוגיות והוספנו רעיונות לפתרונות, כמו פורטל מקצועי ראשון ל COMVERSE כשבעולם הפלטפורמה שימשה רק למטרות ארגונית סביב משאבי אנוש, וכמו ניהול לקחים כמחזור חיים שלם, מעבר להפקה עצמה.

 

ROM התפתחה במקביל לפיתוח ניהול הידע בעולם. עשינו כברת דרך ואני יכולה לציין בסיפוק שישראל אינה יחידה, אולם היא משפיעה ואפילו מובילה כיום ביותר ממימד אחד: אנחנו המדינה הראשונה עם מבחני בגרות במגמה מורחבת של גילוי מידע דיגיטלי עם אשכול ניהול ידע משמעותי; אנחנו הראשונים שבבית המחוקקים שלה התקיים דיון ייעודי על ניהול ידע (12/12/16); פרסמנו שלושה ספרים המתארים את פעילות ניהול הידע בישראל וגם בזה אנחנו היחידים (הספר הרביעי, כמו גם לקט מתורגם לאנגלית בתהליכי הכנה סופיים);  ואנחנו יזמנו ואפילו הובלנו את כתיבת התקן של ISO לניהול ידע, שאין ספק שמככב כאירוע המשמעותי של השנה בכל הסיכומים ומאמרי הדעה לקראת סוף 2018, בתחום ניהול ידע.

 

עשינו הרבה אך יש עוד המון לעשות. השגנו לא מעט; היום כשמדברים עם אנשים בארגונים, לרבים מהם מונח ניהול הידע כבר אינו זר. ובכל  זאת הדרך עוד ארוכה.

 

אך לפני שנפנה להמשך העשייה, נכון שנעצור. נעצור לציין את ה- 20 שנה. אבני דרך הם תמיד זמן לחשבון נפש, אך גם להכרת תודה. ROM תציין את אירועי ה- 20 במספר מעגלים. ראשית- בקרב העובדים ומשפחותיהם; נחגוג 24 שעות במלון כדרך להגיד תודה לפועלם כל השנה וכל השנים. ללקוחות וידידים נקיים סדרה של 6 מפגשי למידה סביב עולם ניהול הידע. כל אחד מהלקוחות בעבר, בהווה ובעתיד יוכל להירשם ללא עלות לאחד המפגשים (רשימת המפגשים להלן). ודבר אחרון-עיתון זה מוקדש כולו למשמעות ניהול הידע והעשייה, בעיניהם של עובדי ROM. כי ניהול ידע אינו רק עבודה- זו עבודה עם משמעות ושליחות.

השליחות משותפת לכולנו. נושאת עיניים קדימה לעוד 20 שנה לפחות של עשייה ברוכה. יחד נמשיך להצליח!