וידאו כערוץ למידה בסביבת העבודה

בכתבות הקודמות שלי שעסקו בתחום הווידאו, תיארתי את השילוב בין סרטוני וידאו לניהול ידע (לכתבה המלאה לחצו כאן) הצגתי טיפים לכתיבת תסריט לסרטון (לכתבה המלאה לחצו כאן), טיפים לצילום וידאו (לכתבה המלאה לחצו כאן), פלטפורמות לניהול וידאו בארגונים (לכתבה המלאה לחצו כאן) ודנתי בחשיבות של מינוף וידאו כערוץ תקשורת פנים ארגוני אסטרטגי (לכתבה המלאה לחצו כאן).

 

במאמר זה נדון בדרכים בהם ניתן להשתמש בווידאו כערוץ למידה בסביבת העבודה של הארגון.

 

צריכת ווידאו מקוון (ע"ג האינטרנט) הוא המדיה הכי פופולרית כיום. הצמיחה בצריכת ווידאו מקוון מביאה ארגונים וחברות מסביב לעולם לחשב מסלול מחדש בכל הקשור להדרכות, למידה ותמיכה בביצועים של העובדים ולעבור ללמידה מבוססת וידאו, אך מצד שני צריך לזכור שהווידאו הוא מדיום שזמין כבר עשרות רבות של שנים ומסתבר שיש חברות שעשו בו שימוש כערוץ למידה לעובדים שלהן. אחד הסרטונים הראשונים שהופקו עבור שימוש כערוץ למידה, הוא של חברת שברולט משנת 1941 (סרטון למידה של מכירות). הסרטון אף מספק לנו הצצה מעניינת לשיטות למידה מלפני 70 שנה.

 

אם עד לפני מספר שנים, תחום הווידאו היה נגיש רק לאנשי מקצוע (צלמים, מפיקים ועורכי וידאו) וארגונים שרצו להפיק סרטוני וידאו היו צריכים לשלם סכומים לא מעטים, הרי כיום ניתן להפיק סרטוני וידאו בקלות יתרה וכל חובבן יכול ללמד את עצמו תוך מספר שעות באמצעות הטלפון החכם שיש לכל אחד מאתנו בכיס האחורי שלו.


בכל ארגון גדול, ישנה מחלקת הלמידה והפיתוח (או בקיצור L&D), שאחראית בין השאר על פיתוח והכשרת העובדים. בהקשר של וידאו ולמידה, הכיוון הוא להפיק סרטונים אינטראקטיביים וטובים יותר באמצעות כלים מתקדמים, אך חשוב לשים לב לכך שלא מתמקדים רק ברעיון של "סרטון הדרכה", תוך התעלמות מהגמישות הגדולה יותר של המדיום. כל שימוש לא יעיל בווידאו עלול לא רק לבזבז את זמן העובדים ולא להשפיע על הביצועים, אך הוא יכול גם לקבוע תקדים גרוע לשימוש של סרטונים ברחבי הארגון.

 

ישנם ארגונים ברחבי העולם בהם מחלקות הלמידה והפיתוח כבר החלו ליישם וידאו בדרכים רבות. בסביבת ההדרכה הארגונית של היום, וידאו ממלא תפקידים שונים, החל מתהליכי סטנדרטיזציה והדגמות של מוצרים לקידום למידה והכשרה על ידי מומחים לנושא.


לפני שמפיקים סרטונים כחלק מאסטרטגיית הלמידה של הארגון, חשוב לשקול את מספר האפשרויות שבהן ניתן להשתמש בהם כדי לתקשר רעיונות חדשים. להלן מספר דרכים כיצד ניתן להשתמש בווידאו כדי לתמוך בלמידה בסביבת העבודה ובביצועים:

 

1. להנחות/להדריך: נתחיל בסרטון ההדרכה המוכר לכולם. בדרך זו, המטרה היא לעזור לצופה לרכוש ידע בכך שהוא מנחה אותם כיצד לעשות משהו - בדרך הנכונה. בסרטוני הדרכה ניתן להשתמש במגוון דרכים והם יעילים במיוחד עם עובדים חדשים / עובדים הנדרשים להדרכה נוספת כחלק מתהליך ההכשרה שלהם. זה יכול להיות באמצעות מסירה של טיפים מעשיים, צילומי מסך של תהליך מסוים (שלב אחר שלב), או שימוש בתרחישים.

 

2. לשתף ידע: וידאו הוא כלי רב עוצמה וככזה יכול לעזור לעובדים לחלוק את הידע האישי שלהם עם הארגון כולו באופן בלתי פורמלי. זה נכון שאפשר לבקש מהעובדים לכתוב מאמרים ולשתף רעיונות או סיפורים באמצעות הרשת החברתית של הארגון או בפורטל הארגוני, אבל לעובדים רבים, הכתיבה יכולה לעיתים להקשות. לכן הסרטון הוא דרך פשוטה בהרבה לעובדים לשתף את התובנות והרעיונות שלהם. זה יכול להיות הרבה יותר מהיר מאשר לכתוב. האם לא עדיף לספר למישהו איך אתה עושה מה שאתה עושה בעבודה לעומת לכתוב את כל זה?

 

צוות ה- L&D בארגון מסוים, יישם רעיון זה במושג שנקרא "תא וידאו". מדי שבוע הוזמנו העובדים לענות על שורה של שאלות קצרות בנושא מסוים כשהם מתועדים בווידאו. תשובות העובדים הועלו ללא עריכה כפלייליסט בוויקי של הארגון וסיפקו לעמיתים שלהם מספר רעיונות שונים לפתרון בעיה אחת. צוות ה- L&D צבר במהירות קטלוג של תוכן שיכול להיות משותף במגוון דרכים. תפיסה זו גם סייעה לאמת את אסטרטגיית שיתוף הידע של הארגון, כולל הרצון להרחיב גישה זו ולאפשר לעובדים להקליט ולהעלות את קטעי הווידאו שלהם משולחנותיהם.

 

3. הכרת החברה לעובדים חדשים: תכניות הכשרה לעובדים חדשים יכולות להיות מעניינות מאוד אם עושים שימוש בווידאו. מדובר בתחליף ראוי לכל אותן מצגות משעממות שמועברות על ידי עובד אחר בצורה מונוטונית לרוב. ניתן להכין סרטון ווידאו בו המנכ"ל של החברה מקבל בברכה את העובדים החדשים, לעשות "סיור" בכל אחד מאתרי החברה בעולם, להכיר את המוצרים שהחברה מייצרת ואפילו הכרות עם נוהלי החברה באופן אינטואיטיבי שיתרום לעובד הרבה יותר מאשר אותן מצגות ונהלים.

 

4. הכשרת מיומנויות רכות: הכשרה נכונה על מיומנויות רכות יכולה לעזור בשיפור הביצועים של העובדים, עוזרת לבסס יחסים בינאישיים טובים ומאפשרת לעובדים לשתף פעולה ביעילות.
באמצעות שימוש בקטעי ווידאו, ניתן להדגים שפת גוף והבעות פנים אשר עוזרים למלא תפקיד חשוב מאוד בתקשורת יעילה. הכשרה מסוג זה יכולה לעבוד היטב במוקדי שירותי לקוחות פרונטליים (כגון בנקים, חברות תקשורת, קופות חולים וכדומה).

 

5. לספק הדרכה לעובדים בכל מקום ובכל זמן: עובדים בשירותי הלקוחות של חברות הם לרוב הפנים של החברה. מנהלים רבים מגייסים עובדים כל הזמן, ולא תמיד אותם עובדים מקבלים הכשרה כנדרש וישנה גם שונות בין ההכשרות. לכן פה אפשר ניתן לעשות יישור קו ולהשתמש בסרטוני וידאו לטובת תהליך ההכשרה וכזה שיהיה זהה לכלל העובדים. סרטוני ההכשרה יכולים להיות זמינים בכל מקום ובכל זמן באמצעות טאבלטים או טלפונים חכמים.

 

6. להתחיל דיון: השימוש בווידאו הוא לא רק הפקה של סרטונים. כיום, כל מי שברשותו טלפון חכם יכול לשדר וידאו חי ((live streaming באמצעות מגוון של יישומים בחינם, כגון Facebook או You Tube. אם אנחנו יודעים שלמידה היא חברתית מטבעה, לכן מדוע ארגונים לא משתמשים בווידאו לעתים קרובות יותר כדי לגרום לעובדים לשתף את רעיונותיהם ודעותיהם ביחד? שיחה משותפת היא הזדמנות מצוינת ללמידה.

 

צוות ה- L&D בארגון מסוים חיפש דרכים להתגבר על פערים פונקציונליים ולעזור לעובדים לשתף לא רק ידע, אלא גם הקשר בין המחלקות בארגון. הם פנו לפתרון של וידאו, אבל בשידור חי (בניגוד לדרך המקובלת של הפקת סרטונים ערוכים). הם השתמשו בתוכנת Adobe Connect והצליחו לשדר תכנית אירוח "בשידור חי" שמציעה למשתתפים פאנלים מכל רחבי הארגון אשר דנים בנושא של עניין משותף בין המחלקות. כל פאנל נמשך 15 דקות, והקלטתו הייתה זמינה מאוחר יותר בוויקי של הארגון. גישה זו סיפקה הזדמנות לעובדים שבדרך כלל לא פעלו כדי לשתף את התובנות והאתגרים שעולים במהלך עבודתם במחלקות השונות. הדיונים המשיכו גם מחוץ לפאנלים, באמצעות הרשת החברתית בארגון.

 

לסיכום המאמר, ניתן לומר כי ווידאו יכול להוות כלי חשוב בלמידה של העובדים בארגון. המחסום הטכנולוגי כבר נפרץ וכל אחד מאתנו יכול להשתמש במדיום הזה .הגיע הזמן לצאת מהקופסה ולהניח בצד את כל שיטות הלמידה המסורתיות של הארגון - כל מה שצריך הוא קצת יצירתיות ויכולות בסיסיות בצילום ועריכה כדי להפיק סרטונים שימושים בארגון.
הודות לאתרים כמו You Tube, גם הציפיות של הצופה הן בהתאם (העלאת סרטוני וידאו באיכות כזו או אחרת הפכה להיות דבר שבשגרה). ארגון שרוצה להכניס וידאו כערוץ למידה של עובדים, מומלץ שיתחיל "בקטנה" עם הנחיה/הדרכה באמצעות וידאו ואח"כ יבדוק את תגובות העובדים ומשם יוכל להתקדם הלאה להטמעה רחבה יותר, אם באמצעות הדרכים שצוינו במאמר זה או בכל דרך אחרת אשר יבחר. בהצלחה!

 

 

מקורות:
https://www.learningsolutionsmag.com/articles/1970/four-ways-you-can-use-video-to-support-workplace-learning  
https://elearningindustry.com/video-based-learning-in-corporate-training-6-ways-use  
https://www.panopto.com/blog/14-ideas-for-using-video-employee-training/