מאמרים נוספים ברשת הידע:
ה"א" – "ב" של הרגשות
מאת: דנה נוימן רותם

השעה : 7:30 בבוקר
הסיטואציה: "עומדת" מתוסכלת בעוד אחד מפקקי הבוקר המפורסמים...

 

במקום להישאר רק בכעס אני מחליטה להנעים את זמני במוזיקת רקע ותוכנית הבוקר של הדר מרקס בגלגל"צ.


והפעם היא מכריזה במשחק ה "א"- "ב" של הרגשות ... על האות "כ", הציעו לנו שירים המדברים על רגשות באות "כ" ....


ופתאום בלי שום הסבר אני מתחילה לחשוב על רגשות באות "כ" .... איזה רגע יש לנו באות "כ" שיש לו גם שיר ..... קשה .... רגע אולי ..... אהה כעס !!! אבל שיר עם המילה כעס ... יש לי !!!

 

"אל תכעסו" / אביב גפן

 

 

רגע, אז למה אני בעצם כועסת ????


התחלתי לנסות ולנתח מה באמת קרה פה, והבנתי כי היה לי חיבור רגשי לסיטואציה .


נחזור להתחלה: בכל בוקר הדר מרקס משחקת עם מאזניה משחק ילדות בסיסי " ה "א" – " ב" של המוזיקה. במסגרת הפינה בכל יום המאזינים צריכים להציע שירים המתחילים עם האות היומית ובהתאם לנושא הרלוונטי ( היו לנו כבר חיות , שמות פרטיים וכאמור גם רגשות). בעוד שברור שלמערכת התוכנית פינה שכזאת דורשת מאמץ יתר במקום פשוט לבחור שיר (לדוגמה לענות לשיחות / מיילים /פייסבוק / ווטסאפ, לבחור שיר מבין כלל ההצעות, לחפש את השיר המוצא בארכיון השירים ועוד), עדיין הם בוחרים להשקיע את המאמץ והמשאבים ויש כמובן רווח.


שואלים מהו הרווח המדובר? Engagement = מחוברות


המחוברות הזאת נוצרת בשל העובדה שאני הופכת להיות חלק מהתהליך והחוויה. באיזשהו מקום אני הופכת להיות "שחקנית במשחק" , גם במידה ולא הייתי שחקנית ראשית ולא שלחתי הצעה בפועל לשיר שיחקתי ביני ובין עצמי את המשחק.


החוויה הזאת מובילה לרגש המחבר בין האדם לסיטואציה או למוצר ייעודי.


שאלת מיליון הדולר שמתעוררת היא: איך ארגון יודע מראש שהשקעת המשאבים אכן יכולה להוביל למחוברות מצד המשתמשים ?


מפת האמפתיה


אני רוצה להציע כלי שיכול לעזור בנושא- "מפת האמפתיה"


בבואנו לייצר "מפת אמפתיה" אנו צריכים להגדיר תחילה:

  1.  מהי הסיטואציה הספציפית/ מוצר שאנחנו רוצים לבדוק?
  2. מי קהל היעד שלנו ?

לאחר הגדרות 2 שאלות הבסיס אנו צוללים עמוק יותר ומתחילים לדון ברגש הנוצר למשתמשים בזמן הסיטואציה / שימוש במוצר:

  • מה היה המשתמש חושב מרגיש?
  • האם הסיטואציה/ שימוש במוצר מעורר דאגות או שאיפות?
  • כיצד הסביבה תגיב למשתמשים בסיטואציה / לאור שימוש במוצר ?
  •  מה יראה המשתמש בסיטואציה/ שימוש במוצר שלנו בסביבה שלהם?
  • מה יכול המשתמש לומר ו /או לעשות לאור הסיטואציה/ שימוש במוצר שלנו? איך זה ישתנה בסביבה ציבורית או פרטית?
  • מה הם הכאבים של המשתמש או הפחדים בזמן הסיטואציה / שימוש במוצר שלנו?
  • אילו רווחים עשויים להיות למשתמש בזמן הסיטואציה/ השימוש במוצר שלנו?

המלצה: בצעו את הבחינה עם צוות של אנשים, בכל פעם שהם מתנסים בסיטואציה / מוצר. שאלו אותם את השאלות הייעודיות ובקשו מהם לכתוב על פתק את התשובה. בסיום ייצרו לכם מפה של רגשות= מפת האמפתיה. בניית המפה תוכלו לאפשר לכם לנתח את מדד המחוברות של המשתמשים למוצר /סיטואציה ובכך לעמוד את מידת ההצלחה אל מול ההשקעה של המשאבים.

לסיכום:


הרגש הינו חלק מהותי מכל מסע סיטואציה או פעולה בחיינו, אם תחשבו על זה הוא המניע החזק ביותר בחיינו ולכן חשוב להכיר בו ולתת לו את ההתייחסות והכבוד הרצוי.


משפט למחשבה:
"אפשר לתאר הכול בצורה מדעית, אבל אין בכך הגיון – יהיה זה חסר משמעות, כמו לתאר סימפוניה של בטהובן כשינויים בלחץ האוויר..."


אלברט איינשטיין.


מקורות:


https://www.solutionsiq.com/resource/blog-post/what-is-an-empathy-map/ 

 
מאמרים נוספים ברשת הידע: