אודותינו
•
שירותי ניהול ידע
•
לקוחותינו
•
מאגר ניהול ידע
•
הרצאות העשרה
•
ירחון
•
ספרים
•
קורס ניהול ידע
•
בלוג
ידע להצלחה עסקית
אודותינו
פרופיל החברה
חזון החברה
אנשי החברה
מבנה החברה
שירותי ניהול ידע
ארגון תכנים והנגשה
דיגיטל
הפקת לקחים
חדשנות
חיפוש
מדיה חברתית
מנהלת מידע
מסמכים וטפסים חכמים
מפות מומחים
משחוק
נהלים
ניהול השינוי
ניהול מיילים
ניהול מסמכים
ניהול תובנות
ניהול תוכן מובנה ותבניות
סיכוני ידע
עבודה מרחוק
פורטלים
פיתוח ידע מקצועי
פלטפורמות ניהול ידע
קהילות ידע
שולחן עבודה מקצועי
שימור ידע עוזבים
שיתופיות ושיתוף ידע
תקן ניהול הידע
BI (בינה עסקית)
Sharepoint
UX (חוויית משתמש)
** חדרי בריחה דיגיטליים
לקוחותינו
לקוחות ROM
מגזרים
בנקאות ופיננסים
תעשיה
תחבורה
פרמצבטיקה
קמעונות
בריאות
בטחון
תקשורת
ממשל וציבור
הייטק
המגזר השלישי
לקוחות ממליצים
מאגר ניהול ידע
בלוגים
דיגיטל
הנגשה
הפקת לקחים
חדשנות
חיפוש
כתיבה ועריכת תוכן
מדיה חברתית
מומחי ידע
מיילים- דואר אלקטרוני
מנהלת מידע
מפות מומחים
משחוק
נהלים
ניהול
ניהול השינוי
ניהול מסמכים
ניהול סיכונים
ניהול תובנות
פורטלים ארגוניים
פורטלים מקצועיים
פיתוח ידע מקצועי
פלטפורמות דיגיטליות
פרויקט ניהול הידע
קהילות ידע
רשתות חברתיות
שולחן עבודה מקצועי
שימור ידע
שיתופיות ושיתוף בידע
תבניות וניהול תוכן מובנה (WCM)
תקן ניהול הידע
תרבות
AI (בינה מלאכותית)
BI (בינה עסקית)
Sharepoint
UX (חווית משתמש)
Wiki
מילון מונחים
הרצאות העשרה
ירחון
הרשמה לירחון
אודות הירחון
ספרים
רכישת הספר: ניהול במאה ה-21
בלוג
הרשמה לבלוג
קורס ניהול ידע
רישום לקורס
בלוג
בלוג
הרשמה לבלוג
פתרונות עסקיים - ייעוץ
מאגר ניהול ידע
הרצאות העשרה
ירחון לניהול ידע
קורס ניהול ידע
מאמרים נוספים ברשת הידע:
שנכתבו על ידי ד"ר מוריה לוי (625)
בנושא הנגשה (81)
מסוג בלוג (442)
אודות ד"ר מוריה לוי
פשוט זה החכם החדש
מאת: ד"ר מוריה לוי
(תאריך פרסום: 11/01/2018)
"החיים הם באמת פשוטים", כך לימד אותנו קונפוציוס, מגדולי הפילוסופים של סין, אך הוסיף- "אנחנו, הם אלו שמתעקשים להפוך אותם למסובכים".
ואכן, ככל שנביט מסביבנו, נראה מורכבות רבה. החיים מורכבים, כך נתרץ לעצמנו, אך אין ספק, שיש חשיבות לפישוט. המונח "פישוט לשוני" הינו מונח שמתחיל להיות מוכר בעולם בזכות תקנון הנגישות לאנשים עם מוגבלויות. צריך לייצר קונטרסט בין צבעים כדי להקל על אנשים עם מוגבלות בראיה, צריך לאפשר לקרוא תמונות, למי שאינו רואה, אך בכך לא מתמצות דרישות הנגישות. יש אנשים רבים סביבנו שיכולותיהם הקוגניטיביות מונמכות. פישוט לשוני מקל על ההבנה ומקל גם בהמשך על הזכירה.
בהקשרים של ידע, אני מבקשת להציג שלוש רמות של פישוט היכולות לסייע להבנה ולזכירה: פישוט רעיוני, פישוט מבני ופישוט לשוני.
פישוט רעיוני
עוסק ביכולת שלנו לארגן לעצמנו בראש בפשטות את הרעיון כולו, לעבד אותו ולהנגיש אותו לזולת. שמעתי מישהו פעם מכנה זאת, כעולם של ניהול פרויקטים- "משפט קיום". מצא משפט אחד, שהוא זכות הקיום של הפרויקט, שעבורו נכון לבצע את שאנו עושים. איך מגיעים לפישוט רעיוני? טכניקה ראשונה היא לשאול את השאלה האסטרטגית הראשונה תמיד- "לשם מה?".
הפישוט הרעיוני הוא בסיס לרמה השניה-
פישוט מבני
. פישוט מבני עוסק כבר בדרך חלוקת המסמך או פריט הידע שאנו כותבים למרכיביו, בדרך שמחד תאפשר להגיע ליעד הנכסף, ומאידך תהיה הכי נוחה מנקודת מבטו של המשתמש שיעשה שימוש בידע. כלי מרכזי לפישוט המבני הוא שימוש ב"מפת חשיבה". במפה זו אנו מתארים את המרכיבים המרכזיים של הרעיון או הידע, ואת קשרי הגומלין ביניהם, ומוודאים שאלו אכן מובילים ליעד . מפת חשיבה זו עוברת סדרה של עיבודים חשיבתיים, בהם אנו חותכים ומסירים את המרכיבים שאינם משמעותיים דיים, מאחדים מרכיבים, ובסוף מוודאים שאנו מארגנים הכל מנקודת מבטו של המשתמש.
והרמה השלישית, זו בה עוסק גם התקנון לשוויון זכויות של אנשים עם מוגבלויות, היא רמת
הפישוט הלשוני
. כתיבת המילים והמשפטים בדרך בה יהיה קל יותר להבין אותם. איך עושים פישוט לשוני? מקצרים משפטים; מוותרים על עודף מלל שלא באמת משרת דיו את המטרה; משתמשים יותר במילים מוחשיות ופחות בהמשגות; עקביים בדרך הלשונית בה כותבים את המילים במשפטים הקשורים באותו פריט; מפסיקים להשתמש בראשי תיבות וקיצורים; ועוד (לרשימה מפורטת יותר מומלץ להיכנס לאתר נגיש המסביר את הנושא לעומקו
>>
).
אני מאמינה שפישוט על שלושת רמותיו יכול לעזור לאנשים עם מוגבלויות, אך יכול לעזור לכולנו. ככל שיהיה לנו קל לקרוא, ונצטרך להשקיע פחות בהבנת השפה, הלשון והרעיון, כך יהיה לכולנו קל יותר להבין, לזכור ולהחכים.
ולפני סיום הערה אזהרה לעצמנו. אנו צריכים גם לזכור את הגבולות: כל דבר, צריך להיעשות, להיראות ולהיות מוגש, בדרך הפשוטה ביותר שאפשר ומתאים, אך לא מילימטר מעבר לכך. ולהבין איפה הגבול...לא תמיד כל כך פשוט.
יצירת קשר
הוספת תגובה
הוספת תגובה
שם:
תגובה:
הכניסו את הקוד המופיע בתמונה:
מאמרים נוספים ברשת הידע:
שנכתבו על ידי ד"ר מוריה לוי (625)
בנושא הנגשה (81)
מסוג בלוג (442)
אודות ד"ר מוריה לוי
צרו קשר:
בטלפון:
077-5020771
בפקס:
077-5020772
במייל:
mail@kmrom.com
עקבו אחרינו:
מי אנחנו?
ROM Knowledgeware נוסדה בשנת 1999 והינה כיום החברה הגדולה והמובילה לשירותי ניהול ידע ומדיה חברתית בישראל.
אודותינו >
שירותי ניהול ידע >
מאגר ניהול ידע >
קורס ניהול ידע >
תוכנות ניהול ידע >