ניתוח רכישת בלוגר ע"י גוגל
מאת: עמית מירז, מידענות עסקית ומסחר אלקטרוני

מאז הכרזת עניין הרכישה של בלוגר על ידי גוגל נשאלה השאלה מדוע מנוע חיפוש מוביל כגולל רכש את בלוגר (blogger.com) שהוא אתר המספק פלטפורמה ליומנים אישיים בעיקר. במהלך ימים אלו עלו תרחישים שונים כגון כניסת גוגל לתחום התוכן או הרחבת יכולות הפרסום של גוגל, תרחישים אלו אינם מתיישבים עם חזון המקימים של גוגל, מאחורי רכישת בלוגר מסתתרת חשיבה חדה וממוקדת אשר אותה אני אפרוש בפניכם בשורות הבאות.

 

ישנה סיבה מרכזית אחת לרכישת בלוגר על ידי גוגל.

 

הסיבה היא ישירה לתחום בו עוסק גוגל והוא כמובן תחום החיפוש, כמי שעקב אחר המהלכים האסטרטגיים של גוגל ומייסדיו בשנים המעטות בהן מנוע חיפוש זה קיים, ניתן לראות באופן ברור שהאסטרטגיה של גוגל היא אסטרטגיה של ביצוע חיפושים עבור הגולשים תוך כדי שילוב עסקים כנגזרת מיכולות החיפוש של גוגל ולא מתוך רצון להיכנס לתחומים נוספים.

אז מה היא הסיבה שגוגל רכש את בלוגר?  הסיבה היא פשוטה מאוד: ייעולו של גוגל כמנוע חיפוש.

הכיצד נשאלת השאלה?

בשביל לענות על שאלה אני אחלק את המאמר לארבעה חלקים. בחלק הראשון אני אתן רקע על דרך עבודתו של גוגל, בחלק השני אסביר מה זה בלוג. בחלק השלישי אסיק מסקנות ובחלק הרביעי אציין את הסיבות לרכישה.

 

איך עובד גוגל? (מי שרוצה להעמיק מוזמן לגשת ל case study באתר שלי על גוגל.)

גוגל הינו מנוע ספיידר (googlebot) אשר משוטט ברחבי הרשת מקישור לקישור, לכל קישור שהוא מגיע הוא סורק את העמוד ומעביר את מבנהו, תוכנו וכדומה לבסיס הנתונים שלו, אחד מהפעולות הנלוות לפעולה זו היא מיפוי הרשת. בבסיס הנתונים של גוגל קיים מיפוי של כל הלינקים ברשת האינטרנט (כל מה שגוגל הגיע אליו).

החלק השני של דרך פעולתו או יותר נכון מיקום תוצאות החיפוש, הוא אלגוריתם הרלוונטית של גוגל שעל פיו מאוחזרת בקשת המידע, אלגוריתם זה נקרא page rank, אלגוריתם זה מורכב ביותר וחלקים ממנו משתנים כמעט כל שלושה חודשים אולם הבסיס שלו מדבר על מידת הפופולאריות של דף באינטרנט אשר מבוססת על כמות הקישורים אל הדף מדפים אחרים ברחבי רשת האינטרנט.(ככל שיש יותר קישורים לדף מסוים מרחבי האינטרנט כך הוא יותר חשוב).

 

מה זה בלוג?

יומן אישי שבשנה האחרונה הפך לטרנד משמעותי ביותר וכיום רק בבלוגר כ 250 אלף יומנים אישיים כאלו ולמעלה ממיליון צופים, הקמת יומן כזה היא פשוטה להפליא ומהירה להפליא (פחות משתי דקות למשתמש).

האיפיון העיקרי של בלוג הוא כתיבת המחשבות או כל דבר אישי או קהילתי של בעל היומן וקישורים אל אתרים מאמרים וכתבות ואל בלוגים אחרים כמובן.

מדי יום מצטרפים אלפי בלוגים לרשת- בלוגים אלו מהווים מעין אינדקס ממוקד להתרחשויות, אתרים, כתבות, תחומי עניין ועוד.

קלות הוספת הקישורים לבלוג והפעלתנות המשמעותית שבעלי הבלוגים מתאפיינים בה יוצרים לנו אינדקס ענק בעל בינה אנושית קולקטיבית.

 

נחזור לגוגל – יותר נכון נחזור לרובוט של גוגל אותו רובוט אשר "זוחל" ברחבי הרשת ומגיע ללינקים. גוגל אינו יכול להתגבר על הקצב של תדירות השינויים בבלוגים, צריך להבין שחוץ מזה שכל יום נוספים אלפי בלוגים חדשים שאין עדיין קישורים אליהם (לכן גוגל לא יכול להגיע אליהם) אז כמעט כל יום בעלי הבלוגים מוסיפי ומשנים קישורים מה שמוביל לקושי רציני עבור גוגל שאינו יכול לחזור לבלוג בתדירות גבוהה עבור כל שינוי.

 

מה ניתן להסיק מהצרכים ומהפתרונות שמסתתרים מאחורי התהליכים המתרחשים בגוגל ובבלוגר אותם ציינתי?

 

כאשר מתייחסים לתופעת הבלוגים במבט על, ניתן לראות שיש לנו מעין אינדקס בעל בינה אנושית, עצום מידות אשר מתופעל על ידי מאות אלפי מוחות.

נתון זה חשוב ביותר מכיוון שהוא יוכל לחדד את תוצאות החיפוש של גוגל בכלל ובזמן אמת בפרט.

 

מדוע?

גוגל רכש את בלוגר ומכאן יוצא שבסיס הנתונים של בלוגר שייך לגוגל. גוגל שולט בכל הלינקים הנוצרים בבלוגר בזמן אמת ויכול לסרוק אותם בכל רגע נתון.

כאשר מתייחסים לבלוגרים כאל אינדקס אשר מתופעל על ידי מאות אלפי מוחות, אפשר לייחס משקל רב יותר לקישורים (קישורים מצטלבים וכפילויות) שנמצאים בבלוגר ועל פי זה לשכלל את ה pagerank ולהוביל לחיפוש מדוייק יותר.

 

זה לגבי תוצאות החיפוש הכלליות של גוגל, נקודה חשובה ביותר הוא החיפוש הבעייתי בזמן אמת וניתן לראות דוגמא ברורה לשרות החדשות (google news) של גוגל.

שרות חדשות זה של גוגל נמצא כבר תקופה ארוכה בשלב הביטא וזאת מכיוון שהוא מוגדר ככישלון.

מדוע כישלון? חוסר היכולת שלו להתחרות עם חברות חדשות מבחינת זמני התגובה לידיעות חדשותיות ובמיוחד לידיעות בלעדיות.

גוגל אשר הקדיש את הטכנולוגיה שלו לאיסוף חדשות מ 4500 מקורות מידע נתקל השכם והערב בחוסר יכולת להציג את הידיעה החשובה במרכז העניינים. זה נעוץ באלגוריתם שלו אשר קובע את מיקום הידיעה על פי הגורמים הבאים: הראשון - הידיעה שנמצאת בהכי הרבה מקורות חדשות והשני - על פי חשיבותו של כל מקור חדשות.

נוצר מצב שכאשר ישנו אירוע חדשותי, לעיתים קרובות הוא מופיע בגוגל רק לאחר מספר שעות מה שפסל את גוגל מלהיות שחקן בזירה זו.

הרי מי מאיתנו רץ לחדשות גוגל כאשר הוא שומע  שישנו אירוע חדשותי מסויים? אנחנו קודם כל רצים ל cnn או לרויטרס. גוגל לא שחקן בתחום יוקרתי זה- הוא לא יכול להיות כי האלגוריתם שלו הוא לא אנושי הוא סטטיסטי, הוא לא יודע שהמעבורת שהתרסקה היא הידיעה החדשותית החשובה ביותר כל עוד העניין עודכן רק בשלוש או ארבע ערוצי חדשות בדקות הראשונות. (מה שקרה באסון המעבורת פורסם רק כשעה אחרי בחדשות גוגל).

רבותיי, בלוגרים כפי שאמרנו הם אנשים פעלתניים ומהירים ביותר, ברגע שיש אירוע מייד אלפים ועשרות אלפים נכנסים ליומנים שלהם ומעדכנים אותם בקישורים אל מרכזי העניינים.

 

גוגל אשר מחובר לבסיס הנתונים של בלוגר, יודע לזהות מבחינה סטטיסטית שינויים כאלו (הבלוגרים יוצרים לינקים חדשים) ובזמן אמת, נוצר מצב שגוגל יכול לעדכן את החדשות שלו בצורה מהימנה, מהירה ובזמן אמת על ידי כך שנעזר בבלוגר שהוא מעין אינדקס "בעל בינה אנושית" (לא מלאכותית) ולהחזיר את כבודו בתחום החדשות, לחדד את חיפושיו ולהיערך בהתאם לעידן החיפוש הסמנטי.

רבותי, גוגל רותם את המוח האנושי לשירותי החיפוש שלו, עוקב אחריו מנתח אותו ופועל לפיו.