The Art of Social Media
מאת: ד"ר מוריה לוי

הספר "The Art of Social Media: Power Tips for Power Users", הינו ספר, שנכתב ע"י שני אנשים שאוכלים, חיים, נושמים מדיה חברתית- Guy Kawasaki, בעברו מנהל החדשנות בחברת Apple, ו- Peg Fitzpatrick . הספר נכתב בשנת 2014.
הספר מובנה כאוסף טיפים (מעל 100) ומטרתו לסייע לקורא להפוך לחיה חברתית. עיקר ההמלצות כללי, וישנן גם המלצות לפלטפורמות ספציפיות, באופן טבעי- אלו המרכזיות (Twitter, Facebook, Google+, Instagram, Linkedin, Pinterest, Slideshare, Youtube). הסיכום מתייחס להמלצות הכלליות, כאשר מקצת ההמלצות הספציפיות מוזכרות גם, כהמלצות כלליות עקרוניות.

מפת הספר:

הספר כולל פרטים רבים וקישורים רבים עוד יותר להנחיות כיצד לממש את ההמלצות.

 

כל מי שכבר חיה חברתית, או רוצה להיות כזה- רוצו וקנו את הספר.

הפרופיל

 

פרופיל מוצלח אינו רק יתרון; הוא חיוני.
אנשים עושים בו שימוש כדי לשפוט את שניצב מולם, ולפעול חברתית בהתאם למה שמצאו.

 

המלצות:

  • שם:
    אל תכללו ארגון בו אתם עובדים; יכול להשתנות
    בחרו שם פשוט והגיוני
    עדיף שם פרטי ומשפחה, איות מלא
  • היקף:
    תכננו תוכן פרופיל שיהיה ניתן לסרוק/ללמוד ב- 5 שניות
  • תוכן עיקרי:
    תמונת אווטאר (פנים); תמונה משמעותית; טקסט שמסכם השכלה וניסיון; קישורים.
    עדיף שתמונת האוואטר תצולם באור, תהיה קבועה וא-סימטרית;
    לחברה- שימו לוגו באוואטר, הוסיפו סלוגן (ניתן להוסיף גם לאדם בודד).
  •  כלים:
    השלימו את כל סעיפי הפרופיל בהתאם לפלטפורמה. יש מי שיתעניין וירצה לקרוא.
    פעלו בהתאם להנחיות של הפלטפורמה בהחלטה על סוג החשבון (חברה/ אדם וכו).

 


חזרה

 

תכנים

 

האתגר המשמעותי ביותר הוא תכנים, ותכנים מספיקים.
תוכן מורכבת משני סוגים:


- כתיבה: תוכן שאדם/חברה כותבים בעצמם
- אצירה: תוכן שאוצרים- מוצאים דברים טובים של אחרים, מסכמים ומשתפים
היחס: עיקר התוכן הוא אצור.

 

המלצות:

  •  מהות התכנים יהיה תוצר של תכנון הלוקח בחשבון מודל עסקי (איך ארוויח), ממי, ומה התכנים הרצויים לקהל היעד; כדאי להיעזר בכלים אנליטיים לניתוח העוקבים ולמידה מה ירצו
  •  תכנון, גם ברמת פרטנית תכנים עתידיים ומתי יעלו, תוך הסתייעות בכלי ממוכן; תמיד החזיקו רשימה מה ניתן עוד לשתף או לכתוב
    תוכן טוב, קריטי; תוכן טוב יהיה, על פי רוב, אחד מהסוגים הבאים:
    א) מידע ב) ניתוח משמעות ג) עזרה/טיפים/סיוע ד) בידורי
  • תחומי תוכן: עדיף לא להצטמצם ולהתמקד יתר על המידה; הרחיבו נושאי תוכן בזיקה אליכם
  • אם סרט- תכננו מראש תסריט וערכו אחרי;
  • כתבו תכנים שיבליטו את נוכחותכם
  • היו תמציתיים
  • הוסיפו קטגוריות ותיאור מלווה כדי שיהיה קל להגיע וקל להבין
  •  מותר וכדאי לתרגם תכנים משפה אחרת- מהווה דרך להשגת תכנים טובים שלא שלכם
  • שלבו מרכיבים חזותיים (גרפיקה, אינפו-גרפיקה, וידאו) ראויים לציון
  •  בדיקת תכנים וקריאה חוזרת שלהם לפני פרסומם
  • שתפו תכנים של אנשים שאתם עוקבים אחריהם;
  • שתפו תכנים תוך הסתמכות על אתרים ודפי מומחים (ניתן להסתמך על אינדקסים וקהילות מומחים לאיתור);
    שתפו תכנים פופולאריים רכבו על ההצלחה של אחרים;
    שתפו תמונות
  •  כתבו בחג, סופי שבוע וזמנים ראויים לציון, שבהם יש יותר סיכוי שאנשים יקראו
  •  סה"כ מומלץ 3-20 פוסטים ליום (בתנאי שכמובן מדובר בתוכן טוב); ניתן ומומלץ להיעזר בכלים שמתזמנים הפצה בשעה מתאימה, ולא רק לעבוד במיידי; אנשים נוטים לבדוק פוסטים בין ישיבות, כלומר לקראת שעות עגולות- קחו בחשבון
    ואם אין לכם משהו חשוב להגיד- אל תביכו את עצמכם עם שטויות.

 


חזרה

 

קישורים

 

  • קשרו למקורת מהם אתם שואבים. גם נכון להודות לאנשים, גם נכון להפנות אנשים למקורות לימוד, גם נכון ליצור traffic
  •  השתמשו ב hash-tags (2-3 לפוסט); מהווים אמצעי קיבוץ וקישור בין פריטים
  • קשרו בין הפעילות בערוצים השונים שלכם. הפנו מה twitter ויתר הרשתות אלו לאלו ואת כולם לבלוג וחזרה; גם יעשיר את התוכן, גם יביא עוד קוראים ועוקבים
    אוצרים תוכן? אצרו גם את התכנים שלכם
    Shareslide- כלי נהדר לשיתוף ויראלי המאפשר קישור אליכם
  •  ודאו שמצויים / מותקנים בערוצים שלכם כל כפתורי השיתוף האפשריים (לרבות Pin) כדי שיהיה קל לקשר אליכם; עודדו אנשים לקשר במסגרת אירועים
  • כתבו פוסטי אורח אצל אחרים; כך תיצרו הפניות אליכם
  • הוסיפו את הבלוג שלכם ל alltop ולאינדקסים נוספים
  •  ייצרו ניוזלטר לרשימת מיילים אפשרית, והפנו לתכני הרשת שלכם
  • הצטרפו לרשתות בלוגים, רשתות בהם החברים מצטטים ומקשרים זה לזה
  • אפשרו כניסה אליכם עם משתמש ברשתות הידועות (gmail, facebook, twitter)
  •  נצלו אירועים כהזדמנות למפגש פנים אל פנים עם עוקבים; יעצים את הקשר

 

 


חזרה

 

תגובות

 

אזהרה מקדימה: מי שכותב יקבל תגובות טובות, חכמות ומצחיקות, אך עלול בהחלט לקבל גם תגובות שליליות. תגובה היא עניין רגיש, המחייב חשיבה וסבלנות, במיוחד, אלו השליליות.

המלצות:

  • נטרו מידע שנכון להגיב אליו, בין אם בערוצים שלכם, ובין אם ברשת בכלל
  •  נכון לעיתים לכתוב רק לאחד (אליו אתם רוצים להגיב) ולא באופן פומבי: השתמשו בסימן ה-@ להפניה כזו (לאחר התגובה + מיון הנמען)
  • שאלה חכמה (על מה אתה מבסס את אמירותיך), יכולה להיות תגובה מצוינת
  •  כשאתם כותבים תגובה פומבית, קחו בחשבון את כל האוכלוסייה שרואה אותה
  • הניחו, בהיעדר הוכחה אחרת, שאנשים מתכוונים לטוב ולא התכוונו להרע לכם; הישארו חיוביים
  • מותר להסכים שלא להסכים
  • שלושה סיבובי תגובה (יחד לשני הצדדים) ולא יותר; דעו לעצור
  •  במידת הצורך מותר לבקש לחסום; מותר לבטל או אפילו לדווח.

 


חזרה

 

עוקבים

 

כולם רוצים עוד עוקבים.

 

איך משיגים?
בעיקר- כותבים תוכן איכותי
מעבר לכך, מנצלים פלטפורמות חדשות; הן הזדמנות לאיסוף עוקבים רבים.

 

מספר המלצות:

  • אל תקנו עוקבים
  •  אל תגרמו לאנשים להרגיש שהם חייבים לעקוב; היזהרו בבקשה
  • ואל... תכריזו על אלו שעוזבים אתכם ומפסיקים לעקוב.

 


חזרה

 

אירועים

אירועים הם הזדמנות מצוינת ליצירת תוכן חברתי, לקידום תכנים ולקידום האירועים עצמם.

 

המלצות:

  • אנשים וחברות, על פי רוב, מפרסמים ברשת את שהיה בכנס- אחרי, אך המיקוד צריך להיות הפוך: השקעה מקדימה, עוד לפני הכנס ולקראתו.
  •  לפני הכנס הצמדת hashtag לכל ידיעה שיוצאת בהקשר לאירוע. מומלץ לבחור hashtag קל לזיכרון וקל לכתיבה (קליט)
  •  אזכור ה hashtag בכל פרסום שיוצא
  •  מינוי אדם אחראי במהלך הכנס לדיווח ברשתות החברתיות (כתפקיד ייעודי, לא בנוסף לשבעה תפקידים נוספים)
  •  בקשה מאנשים כחלק מההרצאות לדווח על השתתפותם, כולל עצירה מתודית לצורך כך; בקשה מכולם לעשות שימוש ב hashtag
  •  הקצאת עמדה לצילומי אנשים בכנס; עדיף צלם מקצועי; העלאה לרשתות
  • שימוש, אם אפשר בהקלטות חיות. הדגמת הדיווחים בזמן אמת, כחלק ממסגרת ההרצאות

 


חזרה

 

שיח

 

ישנו שיח שמתנהל באופן טבעי. כן ירבו.
ניהול שיח מתוכנן דורש היערכות:

  •  הכנת האורחים הדוברים
  • ידע של הקלדה מהירה
  •  Hashtag מלווה
  • פרסום מקדים נאות
  • סיכום אחרי

ואל תפתחו קהילת ידע או שיח קבוע, אם אין מסה קריטית של אנשים שתייצר traffic מספק.

 


חזרה

 

שדרוג הקיים

 

  1.  יצרו כתובת URL שבעלת משמעות (שם ולא ספרות)
  2.  דאגו לציוד מתאים לצילום, מיקרופונים, תאורה, מסך רקע וכל כנדרש; אל תחסכו
  3.  רעננו את הפרופילים הקיימים
  4. הגדירו תוכנות לשימוש ורכשו/ התקינו את שנדרש
  5. הכינו לומדות וכלים שיווקיים מלווים כדי שאנשים ידעו מה מצופה ויהיה להם קל לממש; אל תשכחו ללמד את האנשים לבחון איך נראה כל שדרוג לפני שמפרסמים לכולם
  6. הוסיפו כלי שיתוף ו RSS לדפים שלכם
  7. מותר וכדאי לשקול קידום בתשלום של פוסטים שלכם

 


וטיפ אחרון.. אל תשוויצו; אל תכנו את עצמכם GURU ברשת והימנעו מעודף מחמאות עצמי.

 


חזרה