הספר "The Art of Social Media: Power Tips for Power Users", הינו ספר, שנכתב ע"י שני אנשים שאוכלים, חיים, נושמים מדיה חברתית- Guy Kawasaki, בעברו מנהל החדשנות בחברת Apple, ו- Peg Fitzpatrick . הספר נכתב בשנת 2014.
הספר מובנה כאוסף טיפים (מעל 100) ומטרתו לסייע לקורא להפוך לחיה חברתית. עיקר ההמלצות כללי, וישנן גם המלצות לפלטפורמות ספציפיות, באופן טבעי- אלו המרכזיות (Twitter, Facebook, Google+, Instagram, Linkedin, Pinterest, Slideshare, Youtube). הסיכום מתייחס להמלצות הכלליות, כאשר מקצת ההמלצות הספציפיות מוזכרות גם, כהמלצות כלליות עקרוניות.
מפת הספר:
הספר כולל פרטים רבים וקישורים רבים עוד יותר להנחיות כיצד לממש את ההמלצות.
כל מי שכבר חיה חברתית, או רוצה להיות כזה- רוצו וקנו את הספר.
הפרופיל
פרופיל מוצלח אינו רק יתרון; הוא חיוני.
אנשים עושים בו שימוש כדי לשפוט את שניצב מולם, ולפעול חברתית בהתאם למה שמצאו.
המלצות:
- שם:
אל תכללו ארגון בו אתם עובדים; יכול להשתנות
בחרו שם פשוט והגיוני
עדיף שם פרטי ומשפחה, איות מלא
- היקף:
תכננו תוכן פרופיל שיהיה ניתן לסרוק/ללמוד ב- 5 שניות
- תוכן עיקרי:
תמונת אווטאר (פנים); תמונה משמעותית; טקסט שמסכם השכלה וניסיון; קישורים.
עדיף שתמונת האוואטר תצולם באור, תהיה קבועה וא-סימטרית;
לחברה- שימו לוגו באוואטר, הוסיפו סלוגן (ניתן להוסיף גם לאדם בודד).
- כלים:
השלימו את כל סעיפי הפרופיל בהתאם לפלטפורמה. יש מי שיתעניין וירצה לקרוא.
פעלו בהתאם להנחיות של הפלטפורמה בהחלטה על סוג החשבון (חברה/ אדם וכו).
חזרה
תכנים
האתגר המשמעותי ביותר הוא תכנים, ותכנים מספיקים.
תוכן מורכבת משני סוגים:
- כתיבה: תוכן שאדם/חברה כותבים בעצמם
- אצירה: תוכן שאוצרים- מוצאים דברים טובים של אחרים, מסכמים ומשתפים
היחס: עיקר התוכן הוא אצור.
המלצות:
- מהות התכנים יהיה תוצר של תכנון הלוקח בחשבון מודל עסקי (איך ארוויח), ממי, ומה התכנים הרצויים לקהל היעד; כדאי להיעזר בכלים אנליטיים לניתוח העוקבים ולמידה מה ירצו
- תכנון, גם ברמת פרטנית תכנים עתידיים ומתי יעלו, תוך הסתייעות בכלי ממוכן; תמיד החזיקו רשימה מה ניתן עוד לשתף או לכתוב
תוכן טוב, קריטי; תוכן טוב יהיה, על פי רוב, אחד מהסוגים הבאים:
א) מידע ב) ניתוח משמעות ג) עזרה/טיפים/סיוע ד) בידורי
- תחומי תוכן: עדיף לא להצטמצם ולהתמקד יתר על המידה; הרחיבו נושאי תוכן בזיקה אליכם
- אם סרט- תכננו מראש תסריט וערכו אחרי;
- כתבו תכנים שיבליטו את נוכחותכם
- היו תמציתיים
- הוסיפו קטגוריות ותיאור מלווה כדי שיהיה קל להגיע וקל להבין
- מותר וכדאי לתרגם תכנים משפה אחרת- מהווה דרך להשגת תכנים טובים שלא שלכם
- שלבו מרכיבים חזותיים (גרפיקה, אינפו-גרפיקה, וידאו) ראויים לציון
- בדיקת תכנים וקריאה חוזרת שלהם לפני פרסומם
- שתפו תכנים של אנשים שאתם עוקבים אחריהם;
- שתפו תכנים תוך הסתמכות על אתרים ודפי מומחים (ניתן להסתמך על אינדקסים וקהילות מומחים לאיתור);
שתפו תכנים פופולאריים רכבו על ההצלחה של אחרים;
שתפו תמונות
- כתבו בחג, סופי שבוע וזמנים ראויים לציון, שבהם יש יותר סיכוי שאנשים יקראו
- סה"כ מומלץ 3-20 פוסטים ליום (בתנאי שכמובן מדובר בתוכן טוב); ניתן ומומלץ להיעזר בכלים שמתזמנים הפצה בשעה מתאימה, ולא רק לעבוד במיידי; אנשים נוטים לבדוק פוסטים בין ישיבות, כלומר לקראת שעות עגולות- קחו בחשבון
ואם אין לכם משהו חשוב להגיד- אל תביכו את עצמכם עם שטויות.
חזרה
קישורים
- קשרו למקורת מהם אתם שואבים. גם נכון להודות לאנשים, גם נכון להפנות אנשים למקורות לימוד, גם נכון ליצור traffic
- השתמשו ב hash-tags (2-3 לפוסט); מהווים אמצעי קיבוץ וקישור בין פריטים
- קשרו בין הפעילות בערוצים השונים שלכם. הפנו מה twitter ויתר הרשתות אלו לאלו ואת כולם לבלוג וחזרה; גם יעשיר את התוכן, גם יביא עוד קוראים ועוקבים
אוצרים תוכן? אצרו גם את התכנים שלכם
Shareslide- כלי נהדר לשיתוף ויראלי המאפשר קישור אליכם
- ודאו שמצויים / מותקנים בערוצים שלכם כל כפתורי השיתוף האפשריים (לרבות Pin) כדי שיהיה קל לקשר אליכם; עודדו אנשים לקשר במסגרת אירועים
- כתבו פוסטי אורח אצל אחרים; כך תיצרו הפניות אליכם
- הוסיפו את הבלוג שלכם ל alltop ולאינדקסים נוספים
- ייצרו ניוזלטר לרשימת מיילים אפשרית, והפנו לתכני הרשת שלכם
- הצטרפו לרשתות בלוגים, רשתות בהם החברים מצטטים ומקשרים זה לזה
- אפשרו כניסה אליכם עם משתמש ברשתות הידועות (gmail, facebook, twitter)
- נצלו אירועים כהזדמנות למפגש פנים אל פנים עם עוקבים; יעצים את הקשר
חזרה
תגובות
אזהרה מקדימה: מי שכותב יקבל תגובות טובות, חכמות ומצחיקות, אך עלול בהחלט לקבל גם תגובות שליליות. תגובה היא עניין רגיש, המחייב חשיבה וסבלנות, במיוחד, אלו השליליות.
המלצות:
- נטרו מידע שנכון להגיב אליו, בין אם בערוצים שלכם, ובין אם ברשת בכלל
- נכון לעיתים לכתוב רק לאחד (אליו אתם רוצים להגיב) ולא באופן פומבי: השתמשו בסימן ה-@ להפניה כזו (לאחר התגובה + מיון הנמען)
- שאלה חכמה (על מה אתה מבסס את אמירותיך), יכולה להיות תגובה מצוינת
- כשאתם כותבים תגובה פומבית, קחו בחשבון את כל האוכלוסייה שרואה אותה
- הניחו, בהיעדר הוכחה אחרת, שאנשים מתכוונים לטוב ולא התכוונו להרע לכם; הישארו חיוביים
- מותר להסכים שלא להסכים
- שלושה סיבובי תגובה (יחד לשני הצדדים) ולא יותר; דעו לעצור
- במידת הצורך מותר לבקש לחסום; מותר לבטל או אפילו לדווח.
חזרה
עוקבים
כולם רוצים עוד עוקבים.
איך משיגים?
בעיקר- כותבים תוכן איכותי
מעבר לכך, מנצלים פלטפורמות חדשות; הן הזדמנות לאיסוף עוקבים רבים.
מספר המלצות:
- אל תקנו עוקבים
- אל תגרמו לאנשים להרגיש שהם חייבים לעקוב; היזהרו בבקשה
- ואל... תכריזו על אלו שעוזבים אתכם ומפסיקים לעקוב.
חזרה
אירועים
אירועים הם הזדמנות מצוינת ליצירת תוכן חברתי, לקידום תכנים ולקידום האירועים עצמם.
המלצות:
- אנשים וחברות, על פי רוב, מפרסמים ברשת את שהיה בכנס- אחרי, אך המיקוד צריך להיות הפוך: השקעה מקדימה, עוד לפני הכנס ולקראתו.
- לפני הכנס הצמדת hashtag לכל ידיעה שיוצאת בהקשר לאירוע. מומלץ לבחור hashtag קל לזיכרון וקל לכתיבה (קליט)
- אזכור ה hashtag בכל פרסום שיוצא
- מינוי אדם אחראי במהלך הכנס לדיווח ברשתות החברתיות (כתפקיד ייעודי, לא בנוסף לשבעה תפקידים נוספים)
- בקשה מאנשים כחלק מההרצאות לדווח על השתתפותם, כולל עצירה מתודית לצורך כך; בקשה מכולם לעשות שימוש ב hashtag
- הקצאת עמדה לצילומי אנשים בכנס; עדיף צלם מקצועי; העלאה לרשתות
- שימוש, אם אפשר בהקלטות חיות. הדגמת הדיווחים בזמן אמת, כחלק ממסגרת ההרצאות
חזרה
שיח
ישנו שיח שמתנהל באופן טבעי. כן ירבו.
ניהול שיח מתוכנן דורש היערכות:
- הכנת האורחים הדוברים
- ידע של הקלדה מהירה
- Hashtag מלווה
- פרסום מקדים נאות
- סיכום אחרי
ואל תפתחו קהילת ידע או שיח קבוע, אם אין מסה קריטית של אנשים שתייצר traffic מספק.
חזרה
שדרוג הקיים
- יצרו כתובת URL שבעלת משמעות (שם ולא ספרות)
- דאגו לציוד מתאים לצילום, מיקרופונים, תאורה, מסך רקע וכל כנדרש; אל תחסכו
- רעננו את הפרופילים הקיימים
- הגדירו תוכנות לשימוש ורכשו/ התקינו את שנדרש
- הכינו לומדות וכלים שיווקיים מלווים כדי שאנשים ידעו מה מצופה ויהיה להם קל לממש; אל תשכחו ללמד את האנשים לבחון איך נראה כל שדרוג לפני שמפרסמים לכולם
- הוסיפו כלי שיתוף ו RSS לדפים שלכם
- מותר וכדאי לשקול קידום בתשלום של פוסטים שלכם
וטיפ אחרון.. אל תשוויצו; אל תכנו את עצמכם GURU ברשת והימנעו מעודף מחמאות עצמי.
חזרה