אז מה נדרש כדי למשוך אחרים?
מאת: ד"ר מוריה לוי (תאריך פרסום: 10/06/2017)

ספר מעניין שקיבלתי לאחרונה מעמית למקצוע (Arthur Shelley- מומחה אסטרטגיה וניהול ידע באוסטרליה), התייחס להבדל בין הצלחה בניהול פרויקטים להצטיינות.

כדי להצליח עליך לנהל נכון את התיחום, את הזמן, העלויות, האיכות והסיכונים. כדי להצטיין עליך לעבוד נכון עם האנשים: להוביל את אלו שתחתיך ולדעת לפעול נכון לאורך זמן אל מול השותפים הנוספים. נדרש לדעת לשכנע, למשוך, להוביל ולגרום לאחרים להיות איתך כחלק ממסע משותף.

 

אלפי ספרים, אם לא יותר מכך, נכתבו דרך השנים על מנהיגות והובלה. אלפי הרצאות הועברו, ולא מעט מתפרנסים מתחום זה. ואין לנו מתכון מנצח, תשובה אחת שתעזור לנו להצליח לפצח את הנוסחא, ולא משנה אם נסתכל עליה מצד המנהיגות, השכנוע או יצירת ה engagement. כולם פנים של אותו הצורך. לגרום לאחרים להיות איתנו.

 

ובכל זאת, אני מסתכנת ומבקשת, על סמך כל מה שקראתי ולמדתי, לשתף אתכם בכלי המבוסס על מחשבות בעקבות קריאת התפיסה המתוארת בספר "Strength Based Leadership" ספר שכתב Tom Rath, בכיר בחברת Gallop.

 

כדי להצליח להיות מנהיג, משכנע, או אפילו יועץ- נדרש להציע לזה שעומד מולנו 3 דברים: עבר, הווה ועתיד; ויש לעשות זאת בדרך אנושית.

 

עבר

חשוב ליצור אל מול האדם שעימו אני מדבר, את האמון שיש על מה לסמוך. שאני אומר את דבריי על בסיס ניסיון וידע, וכדאי על כן להקשיב ואולי לשקול באופן חיובי את הדברים הנאמרים.

לצורך כך אספר על בסיס הניסיון שיש לי בכלל, או בנושא המדובר בפרט. לא חייבים להאריך, זה אינו העיקר. אך זהו מרכיב חשוב בנוסחא.

 

הווה

מרכיב הכרחי, באופן טבעי הוא נושא השיח עצמו. אני רוצה לשכנע מישהו לעשות משהו? חשוב שאגיד לו מה אני רוצה ממנו. חשוב שאהיה ברור. אני רוצה לשכנע מישהו שיאפשר לי לעשות משהו או להוביל אותו? חשוב שאספר מה אני מתכוון לעשות כדי שזה יצליח. ברמה של תהליך או משימות. לא מפתיע, אך לעיתים זה כל כך ברור מאליו לנו, שאולי כבר דיברנו עם רבים אחרים על אותו נושא, או אולי עשינו זאת פעמים רבות, שאנו שוכחים לכלול מרכיב זה בשיח המתהווה.

 

עתיד

לטעמי, עבר והווה בלי עתיד, הם כמו גוף בלי נשמה. מה שמדבר אלי הוא החזון; הידיעה שיש משהו שמעבר, שאפשר לחלום ולהגיע גם רחוק. אולי חלק פחות מעשי, וחלק רחוק, אך עצם הידיעה שאפשר לחלום גם מעבר למעשי הם, לפי מחקרי Gallop ואחרים, אחד הגורמים המניעים אחרים ללכת אחריך.

 

וכמן שלימדו אותנו חשובים, המסע חשוב לא פחות מהתוצאה. הידיעה שאתה עושה את המסע עם מישהו שהוא אדם, בעל ערכים, שאפשר להזדהות עימו, ונעים להיות עימו, כל אלו מהווים יחד את מה שכיניתי "דרך אנושית".

 

אמירות אלו כמובן מתכתבות עם תפיסות רבות אחרות של מנהיגות. אך זיקוקם הקצר והפשוט מסייע לי בחיי היום יום להיות ממוקדת, ובמעגלים רבים יותר