אתר רספונסיבי או אתר מותאם תוכן למובייל? הדילמה ומה שביניהם...
מאת: יעל פיצ'ייץ'

בעידן הגלישה של היום אין ספק שכדאי להתאים כל אתר אינטרנט לגלישה במסכים קטנים (סלולר / טאבלט / לפטופ ועוד...).


לא מעט "מומחים" טועים במחשבה שאתר רספונסיבי הוא אתר מותאם תוכן למובייל.
האמת היא... שיש הבדל גדול ביניהם.


אתר מותאם תוכן למובייל הינו אתר המציג תכנים מהאתר "הראשי" שמותאמים לצרכיי הגולש ומניעים לפעולה. לרוב, יוצג רק המידע החשוב כמו אנשי קשר וטלפון לחיוג.
מדובר על אתר נפרד לחלוטין מהאתר הרגיל ("הראשי"), במרבית המקרים הוא מחובר לאותה מערכת ניהול אבל נבנה על ידי קוד נפרד מתוכנן, מאופיין ומעוצב באופן שונה וייחודי.


לעומתו, אתר רספונסיבי או יותר נכון עיצוב רספונסיבי (Responsive Design) מתאים את עצמו אוטומטית לגודל המסך שממנו גולשים תוך שמירה על תצורתו המלאה של האתר כמו שהוא מופיע במחשבים (הגולש אינו מבחין שהשתנתה סביבת הגלישה).
בסופו של דבר שני סוגי האתרים אמורים ליצור חווית משתמש טובה מהמובייל ומניעים לפעולה מהירה.


אז אם החלטתם לבנות אתר שמתאים למכשירי מובייל השונים ואתם מתלבטים אם לעצב אותו בצורה רספונסיבית או להתאים את התוכן למובייל, הנה כמה נקודות שכדאי לתת עליהן את הדעת:

  •  סוג המידע שמוצג באתר:
    כשגולש מחפש עסק מקומי (מסעדה / מוסך / פיצרייה / רופא לעזרה ראשונה וכו') הוא מחפש את מספר הטלפון כדי להתקשר או את הכתובת כדי להגיע, מיותר להציג לו אתר מלא עמודים שלא נותנים לו ערך מוסף באותה נקודת זמן...
    לעומת זאת, כשגולש מחפש יועץ עסקי, נותני שירות מנחים וכו', הוא יחפש מידע רלוונטי נרחב באתר (למשל המלצות)...
  •  כלכלית:
    באתר רספונסיבי השימוש הוא בקוד אחד משותף לכל הפלטרפומות השונות. כל שינוי באתר מבוצע פעם אחד. אתר מותאם למובייל הוא למעשה אתר נפרד עם קוד נפרד מאתר. כל עדכון מתבצע פעמיים (בשני המאגרים ולא רק באחד כלומר, תחזוקה כפולה).
  •  שטחי פרסום:
    באתר רספונסיבי, הרבה יותר קשה לשלוט בשטחי הפרסום. בעוד באתר מותאם לסלולר גדלי הבאנרים, המיקום וההופעה שלהם קבועים.
  •  שירותי סלולר:
    קיימים שירותים מסוימים במכשירי הסלולר שלא ניתן להגיע לניצולם באופן מלא בבניית אתר רספונסיבי.
    לדוגמא: שירותי מיקום (מה המוסך הכי קרוב למקום הימצאות הגולש), חיבור ישיר לאפליקציית ניווט (וויז / גוגל מפות) או Click to Call הכפתור שמיועד לחיוג מיידי לעסק ללא העתק הדבק.

טיפ!
מומלץ גם לבדוק את הנתונים מגוגל אנליטיקס כדי להגיע להחלטה הנכונה בהתאם למסר אותו רוצים להעביר באתר. למשל: אם יש לכם אתר רספונסיבי, אבל אחוז הנטישה שלו גבוה מהכניסות במובייל, סימן שכדאי לכם לבצע התאמה מלאה למובייל (ייתכן והכפתורים שמנעים לפעולה או מספר הטלפון באתר קטנים מידיי והגולש צריך להגדיל את המסך עבורם).

 

לסיכום,
גם אחרי שהבנו מהו אתר מותאם ומהו אתר רספונסיבי, זה עוד לא אומר שאנחנו יכולים בקלות להחליט מה עדיף בשבילנו. לפחות השיקולים יותר נהירים לנו, וגם זו התחלה טובה...

 

מקורות:
http://kccollege.co.il/myblog/mobile-marketing/mobile-sites-terminology/ 
https://translate.google.co.il/translate?hl=iw&sl=en&u=https://www.smashingmagazine.com/2011/01/guidelines-for-responsive-web-design/&prev=search 
http://www.more-web.co.il/he/content/blog/post/?ContentID=90