ממשק משתמש מבוסס שיח - Conversational UI
מאת: משכית רובינשטיין

ממשק משתמש (UI) נקשר אצלנו בדרך כלל להיבטים חזותיים וגרפיים של מערכת. אכן כך, אך כיום ישנם גם מאפיינים נוספים המאפשרים שיפור של חווית המשתמש.


Conversational UI הוא ממשק משתמש המדמה שיחה עם אדם אמיתי. במקום לחיצה על תפריטים וכפתורים, או הקשת מילת מפתח בתיבת חיפוש, המשתמש יכול להתבטא בשפה חופשית כדי למצוא את המידע שהוא מחפש. הדבר יכול להיעשות באמצעות "התכתבות" בצ'ט עם נציג וירטואלי (chatbot), "שיחה" קולית עם עוזרים וירטואליים כמו סירי, או אפילו שליחת הודעה לבית עסק באמצעות אפליקציה ייעודית.


במקום שהמשתמש ייאלץ ללמוד כל מערכת/אתר בנפרד, המערכת לומדת את המשתמש. באמצעות אלגוריתמים מורכבים ואמצעי בינה מלאכותית, ה - Conversational UI מתרגם את הנאמר או הנכתב בשפה חופשית לפריטי מידע או פעולות קיימות במערכת.


נראה כי יותר ויותר חברות, החל מענקיות כמו גוגל ופייסבוק ועד חנויות רהיטים בפתח תקווה, מבינות את הפוטנציאל הטמון ב Conversational UI, בין אם בגרסתו הפשוטה יותר של chatbot המכיל כמה תסריטים בסיסיים, ובין אם בגרסתו המחוכמת והנרחבת יותר המבוססת על בינה מלאכותית. הגרסאות המתקדמות מזהות פקודות קוליות או כתובות ואף מתייחסות למאפיינים נוספים כמו מיקום המשתמש, על מנת להציע לו את התשובה המותאמת לצרכיו (כך למשל בחיפוש הקולי של גוגל).


Conversational UI מאפשר לעסקים דרך חדשה לתקשר עם לקוחותיהם. אם אני יכולה לשלוח הודעה לבן זוגי "הדלק את הדוד בבקשה", למה שלא אשלח הודעה לבית הקפה "אני רוצה להזמין הפוך חלש על סויה"? ואכן סטארבקס עשו בדיוק את זה – באפליקציה שלהם ניתן לבצע הזמנות באמצעות טקסט או פקודה קולית. הלקוח מקבל הודעה מתי הזמנתו מוכנה, כך שלא יאלץ להמתין בתור.


עם זאת, בכל הקשור לפן העסקי, העולם המערבי נמצא הרחק מאחור. בסין פועלת כבר שנים אפליקציה בשם WeChat, שהחלה כאפליקציית מסרים מידיים, אך כיום מאפשרת לבצע אינספור פעולות באמצעות שליחת הודעה קולית או כתובה, ביניהן הזמנת מונית, קניית בגדים, קביעת תורים ותשלום חשבונות. 10 מיליון עסקים מציעים את שירותיהם דרך האפליקציה הזאת ל 870 מיליון משתמשים בסין.


Conversational UI מציע שיפור משמעותי בחוויית המשתמש והנגשת המידע, וכתוצאה מכך יכול לתרום רבות לשירות הלקוחות וכמובן למכירות. סביר להניח כי בשנים הקרובות כלי זה ילך ויתפתח (במקביל להתפתחות בתחום הבינה המלאכותית) והשימוש בו יגבר ויתרחב לתחומים נוספים. ייתכן שבעתיד נוכל לעשות בו שימוש גם בתוך ארגונים בכדי לספק לעובדים שלנו חווית שימוש ידידותית.

 

ולסיכום, תמצית הרעיון במשפט אחד: בואו נדבר על זה