מינוף וידאו כערוץ תקשורת פנים ארגוני אסטרטגי

בכתבות הקודמות שלי שעסקו בתחום הוידאו, תיארתי את השילוב בין סרטוני וידאו לניהול ידע (לכתבה המלאה לחצו כאן), הצגתי טיפים לכתיבת תסריט לסרטון (לכתבה המלאה לחצו כאן), טיפים לצילום וידאו (לכתבה המלאה לחצו כאן) ופלטפורמות לניהול וידאו בארגונים (לכתבה המלאה לחצו כאן).

 

בסקירה זו נתמקד בשאלה מדוע כדאי לארגון למנף את הוידאו כערוץ תקשורת פנים ארגוני אסטרטגי.

 

בסקר שנערך בהשתתפות של 1000 עובדים בתחום תקשורת פנים ארגונית עולה כי וידאו הוא הנושא הכי חם בזמן הנוכחי. כ- 64% ציינו כי הם עושים שימוש בוידאו על בסיס קבוע בתקשורים הפנים ארגוניים. נכון שעדיין ממשיכים להפיק וידאו באופן מסורתי – בו בכיר בחברה מצולם באולפן מקריא הודעה כתובה, אבל הוידאו כמדיום מאוד התפתח הודות לקלות בה ארגונים מסוגלים לספק תוכן וידאו און ליין. הזינוק בפופלוריות של וידאו בתוך הארגון נובעת גם מהשימוש בערוצי וידאו חיצוניים באינטרנט והזדמנויות חדשות לתקשר גם בערוץ הגלובלי בפשטות שלא הייתה קיימת לפני מספר שנים.

 

וידאו הפך במידה הולכת ומתגברת לכלי מאוד שימושי בתקשורת מחוץ לארגון, לכן זה כלל לא מפתיע שהוא הפך באותה מידה לכלי מאוד פופולרי גם בתקשורת פנים ארגונית. בהמשך לסקר שציינתי מעלה, 54% מהמשיבים לסקר מסכימים כי כעת העובדים מצפים לוידאו בערוצים הפנימיים בארגון בגלל השימוש הרחב מחוץ לארגון, בעוד 92.4% מסכימים שתקשורת חזותית הפכה חלק מאוד חשוב בתקשורת הפנים ארגונית.

 

ככל שהארגונים הופכים להיות יותר ויותר גלובלים ומתפתחות להן דרכי עבודה חדשות ( משרות גמישות, עבודה מהבית וכן הלאה); כח העבודה מגוון אף הוא מבחינת איך העובדים בוחרים לקבל ולספוג מסרים מרכזיים ואת הערוצים שדרכו הם בוחרים לעשות זאת; וכפי שארגונים מתמודדים עם אילוצים כלכליים המאלצים להשקיע פחות בתקציבי נסיעות (כלומר פחות פגישות פנים אל פנים עם צוותים במקומות שונים) וגם העובדה שמחויבות עובדים חשובה לארגון יותר מאשר אי פעם - וידאו יכול לשמש ערוץ מתפתח בצורה הולכת וגוברת עבור תקשורת הפנים ארגונית . בסקר שבוצע על ידי Melcrum, קרוב ל-70% מהמשיבים אמרו שהם רואים את הארגון בו הם עובדים משקיע יותר זמן ותקציב בעתיד עבור וידאו.

 

להלן 5 גורמים שאנשי התקשורת בארגון צריכים לשקול בעת מינוף וידאו כערוץ תקשורת בעל ערך :

 

  1. ייעוד : איך אנחנו יכולים להעריך כשהסרטון הוא בעל ערך מוסף לאסטרטגיה התקשורתית הכוללת של הארגון? מה המודל העסקי של הוידאו וכיצד אנו יכולים לבנות את זה? איך אנחנו יכולים לייעץ ללקוחות פנימיים מתי להשתמש וידאו ? ובסופו של דבר, איך אנחנו צריכים לחשוב על פיתוח תוכנית לערוץ וידאו?
  2. אנשים: כיצד עלינו להגדיר את קהל היעד שלנו ולהחליט מתי וידאו הוא ערוץ מתאים לפרסום? איך נוכל לתמוך בהפצה וגישה אם המטרה היא להגיע לכלל העובדים מסביב לעולם?
  3. הפקה: מהם הקריטריונים עבור וידאו אפקטיבי, ומה ניתן לעשות על מנת להבטיח עקביות בהפקה באיכות גבוהה? האם נכון להשקיע בהפקות וידאו או לעשות שימוש באמצעי הצילום הקיימים אצל כל אחד מהעובדים? אילו בעיות טכניות צריך להילקח בחשבון? איך אנשי התקשורת צריכים לעבוד בצורה הטובה ביותר עם ספקים חיצוניים ו / או צוותי ה- IT הפנימי
  4. לתרגל ולהתנסות: אילו רעיונות ואפשרויות יצירתיים קיימים? אילו דוגמאות של סרטי וידאו אנחנו יכולים לקבל גישה? אילו שיטות להטמעת וידאו בתוך ערוצים אחרים מתאימים עבור ארגונים שונים? מה צריך לקחת בחשבון כשכותבים את מדיניות הערוץ?
  5. הוכחה/הצדקה: איך נוכל לתת תוקף להשקעה של זמן ומשאבים הדרושים להפקת וידאו - הן בתוך הבית, עם שותף חיצוני או עם יצרן תוכן? איך ארגונים מודדים שימושיות של הוידאו? האם ההוצאה הצדיקה את ההשקעה?

 

חשוב לציין שחמשת הגורמים הללו מהווים את אבני הדרך לשימוש מוצלח של וידאו בתקשורת פנים ארגונית .

אחד היתרונות החזקים ביותר עבור ערוץ כמו וידאו הוא החיבור הרגשי שלו והשימוש של פנים מול פנים, יכול לגרום כמה אלמנטים פחות מוחשיים של ארגונים להיות מוחשיים יותר, למשל - ערכים. זה יכול להיות קשה עבור העובדים להתחבר באמת עם ערכי החברה; לראות כל קשר של ממש בין עקרונות האתיקה של הארגון לבין יום העבודה שלהם. וידאו יכול להביא אלמנט אנושי יותר עבור ערכי חברה, במיוחד אם אנחנו יכולים למנף יצירת תוכן על ידי העובדים ולהביא את אותם ערכים ל"חיים" - עובדים מדברים לעובדים אחרים על מה זה אומר להם להיות חלק מהארגון או למה הם מאמינים בייעוד של הארגון בו הם עובדים תוך שיתוף החוויות האישיות שלהם.

 

שימוש בתכנים שעובדים מייצרים בעצמם יכולה להיות שיטה חסכונית יותר ולפעמים גם בעלי השפעה רחבה יותר בערוצי התקשורת הפנים ארגונית. ישנם ארגונים מסויימים שמבקשים מהעובדים לצלם בוידאו סיפורים ונקודות מבט משלהם; מינוף ההשפעה הרגשית והאמינות להראות לעובדים כיצד אנשים "בדיוק כמוני" מתמודדים עם האסטרטגיה חדשה או תכנית שינוי , או איך הם משלבים מוצר חדש לתוך תהליכי העבודה שלהם וכך יכולים להסיר חסמים. חלק מהארגונים אפילו החליטו להשקיע בהדרכות קצרות להפקת וידאו או תקציבים לרכישת כגון מצלמות וידאו ניידות לעובדים המעוניינים לשמש כתבים עבור הארגון; כך יתאפשר להם לצלם הודעות או אירועים מרכזיים ולשתף ברחבי הארגון בתור 'חובבים', כי לעתים קרובות סרטוני וידאו כאלו יכולים להיות ברסה יותר משכנעים ואותנטיים מאשר הפקה מקצועית על ידי הארגון.
לסיכום, ניתן לומר שוידאו הוא הדבר הבא בתקשורת הפנים ארגונית. יותר ויותר אנשי תקשורת מודים שהם משתמשים בוידאו בתקשורים הפנים ארגוניים, יותר עובדים מבקשים השקעה גדולה יותר בוידאו. ההשפעה של וידאו אותנטי חזקה הרבה יותר מוידאו מושקע שהופק על ידי הארגון.
התקשורת החזותית היא הדבר הבא ולכן יותר ארגונים מתפתחים לכיוון של הקמת ערוץ וידאו פנים ארגוני שישרת את מטרותיהם.

 

מקורות
http://www.hrzone.com/community-voice/blogs/richmondr/leveraging-video-as-a-strategic-internal-communication-channel