מה ההבדל בין UI לבין UX?

במאמר זה אנסה לעמוד על ההבדלים בין המונחים UI ו UX ולקבוע האם אחד חשוב יותר

 

UI- User Interface- ממשק משתמש

 

אלו חלקי המערכת, האתר או האפליקציה החשופים למשתמש ואשר באמצעותם מתקיים הקשר בין המשתמש לביניהם.

 

- חוויית משתמש User Experience –UX


היא החוויה שחווה משתמש בזמן פעילותו במערכת או גלישה באתר/באפליקציה.


לצורך ההמחשה וההשוואה ניתן לומר כי ממשק המשתמש מייצג את הכדור, השער והדשא במגרש כדורגל ואילו חוויית המשתמש היא ההרגשה שאתה חש לאחר שצלחת להבקיע גול במהלך משחק כדורגל.


חוויית המשתמש עוסקת בפן החווייתי של השימוש ולמעשה 'מודדת' את תחושותיו ושביעות רצונו של המשתמש כתוצאה מהשימוש או הגלישה.


האלמנט החווייתי נולד מתוך ההבנה שהמשתמשים זקוקים הן למענה פרקטי והן למענה רגשי – ולמעשה הם רוצים להרגיש שהאתר, האפליקציה או התוכנה מבינים אותם ואת הצרכים שלהם, 'מדברים' בשפה שלהם ויכולים להפוך את תהליך השימוש לנוח, ידיותי, פשוט ומהנה.


חוויית המשתמש מורכבת מתמהיל עשיר של רכיבים פיזיים, קוגניטיביים ואמוציונאליים הכוללים עיצוב נכון, ממשק נוח וידידותי, ארכיטקטורת מידע מרשימה, טכנולוגיה מתקדמת ורגישות לצרכים של המשתמשים. המטרה העיקרית היא להשאיר למשתמשים 'טעם של עוד' ולגרום להם לרצות להשתמש שוב ושוב במערכת, אתר או אפליקציה.


לממשק המשתמש, יש תפקיד מרכזי בחוויית המשתמש – לצורך מימוש הפוטנציאל שלשמו המשתמשים רכשו את התוכנה, או החליטו לגלוש באתר, נדרש ממשק משתמש חכם ומוצלח. כשמדברים על ממשק המשתמש מתכוונים למעשה לחיבור בין המשתמש לטכנולוגיה - אותו רכיב הזמין לעיני המשתמש ומוצג לפניו בשעה שהוא מבצע פעולה כלשהי. איכות הממשק מוכתבת על ידי מפתחיו, והם אחראים לתרגום החזון לפלטפורמה פיזית פשוטה, ברורה ומסודרת.


ניקח לדוגמה שוב את משחק הכדורגל. תחום ה-UX ייכנס לנעלי שחקן הכדורגל וינסה לפענח איך הוא היה רוצה להרגיש: צעיר, שרירי, מהיר, בכושר שיא, בטוח בעצמו ושולט בכדור . תחום ה-UI ימיר את 'תמונת החוויה' לכלים פרקטיים: שחקן צעיר וחטוב, מדים מרשימים ומבד נושם, נעליים קלות ורכות, כדור בגודל ובמשקל המתאים והנוח לשימוש וכיו"ב.


עם זאת, עלינו לזכור כי ממשק המשתמש הוא רק רכיב אחד מכלל הרכיבים היוצרים את חוויית המשתמש. הוא מהווה רק אספקט מסוים מתוך עולם חוויית המשתמש המתייחס גם לעיצוב, ארכיטקטורת המידע, אסטרטגיה, שיווק וטכנולוגיה וגם להיבטים רגשיים, אנושיים ותחושתיים.

 

UI vs UX: what’s the difference?  by Dain MillerDain Miller  • Posted Jun. 04, 2012

ה-UX מתמקד בתכנון האסטרטגי של כל היבטי המערכת, אתר או אפליקציה, ואילו ה-UI יתרגם זאת לחיבור פיזי נוח, פשוט ובסודר בין המשתמש לביניהם.


גם אופי העבודה של מומחי הממשק שונה במהותו מזה של מומחי חוויית המשתמש. הראשונים מתמקדים בבאגים, בתסריטי שימוש, בתכנון מבנה ובהנדסת האנוש, אנשי ה-UX שואבים השראה מטרנדים עיצוביים ומהפסיכולוגיה של הצבעים, מפעילים טקטיקות שיווקיות, ועושים שימוש בהטיות קוגניטיביות, ובשורה התחתונה: הופכים את השימוש לחוויה נעימה ומהנה.


לסיכום, למרות ההבדלים בין ממשק המשתמש לחוויית המשתמש שניהם נועדו בסופו של תהליך הפיתוח לשפר ולמקסם את שביעות רצונו של המשתמש.שניהם עוסקים באינטראקציה בין המערכת, האתר או האפליקציה לבין המשתמש.


בנוסף חשוב לציין כי אין תחום אחד חשוב יותר מהשני. ישנם אתרים שנראים לא טוב אבל שימושיים מאד ולהיפך, אתרים שנראים מצוין אך אינם שימושיים כלל.


חשוב לזכור כי, המשתמשים בימינו מגיעים עם רף ציפיות גבוה מאד והם לא יהססו לעזוב את האתר או האפליקציה בשניות במקרה והם לא עומדים בצפיות. לכן זה קריטי למצות את הפוטנציאל עד למקסימום בתחום ה UI ובתחום ה UX