סינמה גרף – חזרה לקסם הפלאי מצפייה בתמונה מתנועעת
מאת: מיכל בלומנפלד

ההיסטוריה של הקולנוע החלה עם פנס הקסם. אנו, הצופים של המאה עשרים ואחת, ששבעים מחידושים, שראינו כבר סרטים בתלת מימד, ובאיימקס, יכולים רק לדמיין כמה התרגשות עוררו הקרנות בפנס קסם שהמציא אדוארד מייברידג' כדי לתעד את תנועת רגליו של סוס דוהר. אפשר קצת לגחך, אבל אולי גם לקנא בתמימותם של צופים שברחו מאולם הקולנוע כשהקרינו להם את אחד מהסרטונים הראשונים: רכבת נכנסת לתחנה, של האחים לומייר וזאת מחשש שהרכבת על המסך, שנוסעת ממש לכוונם - תדרוס אותם. מאז הסוסים והרכבת - הטכנולוגיה דהרה קדימה, וסרטים שערוכים בקצב מסחרר ובעלי אפקטים מדהימים מתחרים על תשומת לבנו. כבר לא פשוט כל כך כבר להפתיע, לרגש, או אפילו לגרום לנו ללחוץ על פליי על סרטון מתוך השטף האינסופי שמוצע לנו. אז איך אפשר להסביר את ההיקסמות מהסינמה גרף?


הסינמה גרף הוא שילוב של סטילס עם וידאו בלופ בפורמט gif, כאשר רק אלמנט אחד או שניים בתמונה נעים באופן מחזורי. את הסינמה גרף המציאו ב 2011, זוג המעצבים ג'יימי בק וקווין בורג, שכזוג נשוי ידעו לזווג באופן חדשני בין תמונת סטילס לוידאו. בסינמה גרף רק אלמנט אחד או שניים נעים, מה שמזכיר את התמונות הנעות בעיתונים בסרטי הארי פוטר. הדוגמנית בתמונה דוממת אך שערותיה מתבדרות ברוח. האישה על שפת מזרקה קפואה, אך המים במזרקה מפכים. איש יושב על ספסל בלב עיר גדולה תוך המון סואן, כשרק דפי העיתון שהוא קורא נעים. השילוב הפשוט לכאורה הזה, מחולל קסם כי הוא משחזר מעט את הקסם הראשוני שחוו הצופים של סוף המאה התשע עשרה- תחילת המאה העשרים, שנחשפו לאמנות החדשה והמרגשת כל כך של הקולנוע.


סינמה גרף בחוויית המשתמש


הקסם שמחולל הסינמה גרף בנוי קודם כל על אלמנט ההפתעה. אנו רגילים לראות תמונות סטילס ורגילים לראות תמונות נעות - השילוב בין השניים מעורר עניין כי אינו מוכר. העין האנושית רגילה לזהות תנועה. כשבתמונה איכותית אנו מזהים לפתע תזוזה, זה מסעיר, מכיוון שזה אינו מה שאנו מצפים לו. השילוב בין התמונה הקפואה לאלמנט המתנועע מייצר מתח בתמונה ולכן מושך הרבה יותר תשומת לב מאשר תמונה רגילה. השילוב בין התמונה הדוממת לתזוזה, מסקרן, מרשים ומייצר חוויה אסתטית וגם רגשית, מכיוון שיש בו משהו מסתורי מעט. האלמנט היחיד שנע מושך תשומת לב וזו דרך מצוינת להעביר מסרים. אם פחות זה יותר, אז התזוזה הקלה בסינמה גרף אפקטיבית יותר, ומייצרת פתרון אלגנטי ומתוחכם, מעוד סרטון וידאו. גם משך הצפייה קצר יותר מאשר בסרטון וידאו ואפילו לא צריך ללחוץ על פליי - ולכן הוא מייצר למשתמש חוויה יעילה ואפקטיבית יותר. התנועה הסלקטיבית, מבודדת אלמנט ומאפשרת לשלוט בתשומת הלב של הצופה ולמקד אותה באלמנט הרצוי.


השימוש בסינמה גרף משתלב במגמה העיצובית שנוטה להעמיס פחות על העין ומתאים לאתרים שמנסים לשדר מסר מתוחכם ואלגנטי. מומלץ לשלב אייטם אחד של סינמה גרף באיזור אליו רוצים למקד את תשומת לב הצופה. לא כדאי להשתמש ביותר מאלמנט אחד, כדי לשמר את הניקיון והקסם שהסינמה גרף מייצר.


כיום קיימות מגוון אפליקציות לאנדרואיד ואייפון שמאפשרות יצירה קלה ופשוטה של סינמה גרף. לחברת מייקרוסופט (Microsoft) יש תוכנות שונות כגון Clipletsשמאפשרות יצירת סינמה גרף.