שיתוף ידע במובייל
מאת: ד"ר מוריה לוי (תאריך פרסום: 24/01/2016)

אחד הדברים היחידים שלא משתנים בשנים האחרונות, הוא שכל הזמן יש שינויים. השינויים הם בכל תחום אפשרי, אך אין ספק שהשינויים הטכנולוגיים, הם התכופים והמשמעותיים מכל.

כתוצאה מכך, גם אנחנו משתנים. אנו לומדים להשתמש בכלים חדשים כל הזמן, ולומדים ללמוד ולהסתגל יותר ויותר מהר לחידושים.

אנו משנים את הרגלי הצריכה שלנו, והתפקיד אותם ממלאים מכשירי הטלפון החכמים בחיינו לא רק גובר בסדרי גודל אלא מפתיע כל פעם מחדש. המטרה העיקרית של המכשיר הנייד שבידינו, כבר מזמן אינו כלל שיחות טלפון.

הנייד משמש את כולנו לצרכים מגוונים, שני העיקריים בהם- כסביבת פנאי אישית (משחקים למיניהם) וכאמצעי תקשורת רב ערוצי (Facebook, Whats-App, SMS  ועוד).

 

ולפני שאמשיך, הערת אזהרה: באופן פורמאלי צריך להגיד טלפון חכם או Smartphone (ולא מובייל).

בחרתי כאן להשתמש בהקשר לשיתוף הידע במונח הרווח לאחרונה (למרות שהוא פחות מדויק): ה"מובייל". פשוט, כי כך הוא מכונה בעגה המקצועית (למרות שבמקור משמעות השם פחות מדויקת).

 

שאלת מיליון הדולר המטרידה אותי ואחרים כיום היא איך אנחנו מנצלים באופן חכם את פלטפורמת המובייל לטובת שיתוף ידע?

יש כמובן ניואנסים שונים לשיתוף, אך בפוסט זה אתמקד בשיתוף הידע הפנים ארגוני: בין מנהלים לעובדים, בין מטה לשטח, בין עמיתים, בתוך צוותים. לא אפתח את נושא השיווק והקשר ללקוחות קיימים ופוטנציאליים; אולי בפוסט אחר.

 

עוד לפני שאנו מתחילים לתקשר עם עובדינו/עמיתנו בארגון דרך המובייל, ראוי לעצור, לחשוב ולשאול את עצמנו מספר שאלות:

שאלה ראשונה נוגעת לרצונו של העובד לתקשר עם הארגון גם דרך המובייל. עובדים שהמייל שלהם משוקף גם בטלפון, אמנם רואים הודעות, אך במובייל יש עוד שתי רמות, שהעובדים, בשנים האחרונות השאירו מחוץ לתחום הארגוני:

יישומי מסרים מיידיים ואפליקציות ייעודיות.

יישומי מסרים מיידיים הם אותם יישומים שכוללים גם PUSH מעט יותר אקטיבי. רובנו כאנשים, מנויים על מספר קבוצות של מסרים מיידיים, בכלים השונים, אך אלו, בדרך כלל קשורים לנו, לילדינו, למשפחתנו ולחברינו. המשרד נשאר עד לאחרונה מחוץ לגדר.

ואפליקציות ייעודיות הן יתר היישומים, שאינן באים כחלק מהטלפון ומערכת ההפעלה שלו, אלא אנו מורידים אותן בחנות האפליקציות. על פי רוב הם משמשים לניהול הפנאי, וצרכים נוספים, שוב...אישיים (בדיקת חשבון הבנק שלי).

האם עובד רוצה להוריד אפליקציה הקשורה למשרד? שאלה מעניינת.

הסכמתו של העובד לטשטוש הגבולות היא כפי הנראה בעיה פתירה, שכן הגבול לא באמת קיים אלא הוא בעיקר בראש של העובדים. אין באמת הבדל אמיתי בין המייל למסרים- שניהם יושבים על אותו הרצף, פשוט בנקודות מעט שונות.

גם בנושא האפליקציות, להערכתי מדובר רק בעניין של הרגל, ומשהו ב"ראש" שלנו, ולכן הפתרון צריך לבוא דווקא מכיוון של אפליקציות ראשונות שתורדנה על ידי עובדים לא כחובה, אלא כערוץ נוסף שמותר להם לעשות בו שימוש בנוסף למה שקיים באתרי החברה, ולא כמשלים/ תחליף לו.

 

ומה אפשר ונכון להציע לעובד כדי שאכן יהיה בעל ערך מוסף לארגון ולעובד לשימוש בערוץ האחר ולא ייצר כפילות מיותרת וסתם בלבול?

 

ברמה הארגונית, נכון להציע תכנים שהם נגזרת של הפורטל הארגוני. כבר השקענו רובנו מאמצים בפיצוח תכנים אלו, ועתה נדרש לשאול מה מתוכם ראוי לתקשר דווקא במובייל. כדי לא להכביר במילים- אקפוץ ישר לשורה התחתונה: תכללו במובייל הודעות; תכללו במובייל ידיעות על חידושים; תכללו במובייל דברים שיש להם חשיבות דווקא ליום זה או שבוע זה. את כל התוכן המעמיק השאירו באתר.

ועוד משהו..שתפו תמונות. דווקא באתר אלו בדרך כלל נבלעים ובמובייל הם מקבלים חיות וחיוניות.

 

ברמה מקצועית, נצלו את סביבת המובייל בעיקר למסרים מיידיים- לשאלות ותשובות; להתלבטויות רוחביות.

 

ואם תגידו שכל זה עולה כסף ועוד פלטפורמות וקצרה ידינו?

אז נכון שאפשר לאפיין ולפתח אפליקציות ייעודיות גדולות ויקרות. את אלו נשאיר לארגונים הגדולים.

לקטנים הולכים ומתפתחים מגוון פלטפורמות חינם מושקעות, ידידותיות ובעלות פונקציונאליות עשירה ביותר.  שתי דוגמאות לפלטפורמות כאלו הן SLACK ו- PUSHBULLET אך כנראה שאינן היחידות.

 

בקיצור- אין תירוצים. מתחילים לעבוד. גם במובייל.