לאן נעלמו התפריטים?
מאת: שרון כהן ארזי

יצא לכם להיכנס לאתרים חדשניים לאחרונה? שמתם לב שאין תפריטי ניווט? זו לא טעות.


אז איך בכל זאת מנווטים? חיפוש הפלא ששולף הכל בעזרת מילה אחת או שתיים וכמה אייקונים בדף הבית שמבליטים את הכלים השימושיים/ חשובים, אולי גם טיזר או שניים.

 

עם הדורות אנחנו מוצפים בעוד ועוד מידע וכלים שונים. כל אתר מכיל כבר כ"כ הרבה, שגם ניווט בעץ התכנים היעיל ביותר ייקח יותר זמן מאשר הקלדה של מילה או שתיים ו-Enter. ככל שאנחנו מתקדמים חיפוש בסגנון Google הולך ומתחזק, גם בארגונים, ואיתם גם הרגלי ומיומנויות החיפוש שלנו מתחזקות.

 

מנוע חיפוש, שאופיין היטב, לרוב יציג קודם את התוצאות ה"חמות" והעכשוויות. גם דפי הבית יציגו את מה שמעודכן/ שימושי. כשנרצה היסטוריה- גם היא קיימת גם בתוצאות מנוע החיפוש, רק צריך לעבור דף או שניים או לשנות את מילות החיפוש.

 

דמיינו מצב שבו איבדתם את הסמארטפון שלכם. כעת, צריך לחפש. 2 אפשרויות לפניכם:

  1. לחייג אליו ואז אם הוא מצלצל – מצאנו! אם הוא במצב "רטט" – נצטרך עוד כמה שניות למצוא אותו. אם הוא במצב "שקט", לפחות נוכל לחפש את האור של המסך.
  2. לעבור על הפינות בבית, לנסות להסתמך על הזיכרון איפה דיברנו בו בפעם האחרונה וכו' – לפעמים זה עלול לקחת גם שעה, או שנמצא אותו שם אחרי כמה ימים.

חיפוש באתרים מאד דומה לחיפוש הסמארטפון כאשר מחייגים אליו:

אם מדובר בפריט שתויג היטב/ קודם, הוא יקפוץ כבר בתוצאות החיפוש הראשונות. במקרים אחרים נחפור קצת בתוצאות החיפוש, לרוב לא יותר מכמה שניות עד דקות (אלא אם מחפשים מידע יותר מעמיק ברמה מחקרית).

אם כבר בסמארטפון עסקינן, גלישה באתרים וצריכת מידע עוברת למסכים הקטנים, יש כבר דור שלם שצורך מידע מהסמארטפונים והטאבלטים, בלי מחשבים. לא רק הם, כולנו מדי פעם נזכרים שצריכים איזה מס' טלפון, כבר לא מתקשרים ל-144... פותחים את הסמארטפון, מקלידים בשורת החיפוש של גוגל והופס... יש לנו טלפון, אפילו כמה.
מסכים קטנים = מצוקת מקום >> חייבים להתייעל. תפריט הניווט תופס מקום יקר וכבר ראינו שלא ממש חייבים אותו לצרכי איתור וניווט.

 

בואו נחפש כתובת ב-Waze: תארו לכם שהייתם צריכים לחפש על פני המפה את הכתובת הרצויה. הקלדת הכתובת תהיה הרבה יותר מהירה, במיוחד עם מנגנון השלמת המילים.
מתחילים להקליד והופססס... כמה כתובות מתאימות יופיעו, רק צריך להקליק.
חיפוש מידע באתרים מאוד דומה לחיפוש הכתובות ב-Waze.

 

זה לא אומר שאין יותר מפה/ עץ תכנים/ היררכיה, אלו חשובים למען הסדר הטוב, לפחות מאחורי המסך.
עדיין, ברוב האתרים, כאשר הגענו לפריט שרצינו, נראה את נתיב פירורי הלחם על מנת שנבין איפה אנחנו ובאיזה הקשר הפריט נכתב.
גם לתפריט הניווט עדיין אפשר לגשת באמצעות אייקון קטן שמופיע בצד, רק למקרה שעדיין מתאים לכם לנווט.


לסיכום
אנחנו הולכים לכיוון של מנועי חיפוש, את התפריטים משאירים מאחורי המסכים.
אז אם אתם עוד לא מתורגלים בחיפוש – כדאי להתחיל לתרגל :-)  זה פשוט, קל ונוח.