הנגשה חיצונית

הנגשה חיצונית היא ביטוי לדרך שעובר המשתמש עד שהוא מגיע למידע.

 

ישנם מספר אמצעים להנגשה חיצונית.
אתרי אינטרנט ארגוניים וחיצוניים מכילים יותר מאמצעי הנגשה אחד (אך לא תמיד את כולם); לרוב, יש אמצעי הנגשה אחד מוביל.

 

מהם אמצעי ההנגשה החיצונית?


עץ תכנים (נקרא גם עץ נושאים או תפריט):
משמש לארגון נושאי האתר בצורה היררכית, בדומה למבנה תיקיות במערכת ניהול מסמכים או בכונן משותף.
צורת ההגעה למידע היא באמצעות "הקלקות".
האתגר הוא לשמור על איזון בין רוחב העץ לבין עומקו: עץ רחב מדי מכיל רשימה ארוכה של נושאים, המקשה על ההתמצאות, עץ עמוק מדי דורש מהמשתמש כמות גדולה של הקלקות, שעלולה לעייף.
עץ תכנים יכול להיות מאורגן למשל לפי נושאים מקצועיים, סוגי מסמכים, מבנה ארגוני ועוד.
לעיתים, יכיל האתר יותר מעץ תכנים אחד (לדוגמה, עץ עילי ועץ צדדי), אך צורת הארגון של כל עץ תהיה שונה.
המשמעות היא כי ניתן להגיע אל אותו מידע דרך 2 עצים שונים. והרי לנו 2 אפשרויות הנגשה באמצעות עץ תכנים.

 

מנוע חיפוש:
מאפשר לאתר את המידע לפי מילות חיפוש (חיפוש חופשי) או לפי מאפיינים (חיפוש מתקדם).
צורת ההגעה למידע היא באמצעות הקשת מילות חיפוש, או באמצעות סינון לפי מאפיינים, ובחירת הפריט המבוקש מבין תוצאות החיפוש שהתקבלו.
החיפוש מבוצע, לרוב, על כותרת הפריט, תוכן הפריט, מאפייני הפריט ומילות מפתח, אך לא ניתן לדעת בדיוק את החוקיות.
ניתן לבצע התאמות ופיתוחים במנוע החיפוש, כך שיתאים יותר לצורך הארגוני (תוצאות חיפוש רלוונטיות), ומומלץ לוודא כי זמני התגובה שלו סבירים.

 

תמונות, אייקונים (קישורים מהירים):
מספקים עניין, צבע ופשטות לאתר.
בד"כ, מאפשרים להגיע למידע באמצעות "הקלקה" אחת.
לעיתים, שימוש בתמונות מהווה תחליף לעץ תכנים.
בעת שימוש בסדרת תמונות או בסדרת אייקונים, יש לשמור על קשר ביניהם (גודל, צורה, סגנון).
אייקון או תמונה יעידו כמובן על התוכן שאליו הם מובילים (לדוגמה, אייקון של טלפון לאנשי קשר).
אם ניתן, מומלץ להשתמש בסימנים מוסכמים (לדוגמה, תמרור אזהרה להודעת שגיאה).

 

פירורי לחם (Bread Crumbs):
מציגים את כל שלבי ההיררכיה (הנתיב) שבו יושב הדף שהגענו אליו.
לרוב, כל אחד מהשלבים הוא קישור, שלחיצה עליו מובילה לדף בהיררכיה (לעיתים, מוצג נתיב בלבד, ללא קישורים).
פירורי לחם מאפשרים לעבור בין רמות בהיררכיה, אך לא בין פריטים אחרים באותה רמת היררכיה.
פירורי הלחם נוצרים אוטומטית עם בניית האתר.
כאשר פירורי הלחם אמורים לשמש כלי מרכזי בהנגשה החיצונית, מומלץ לעצב אותם כדי להבליטם (וזאת כיון שמשתמשים נוטים להתעלם מהם). במקרה, זה, יש לוודא שפירורי הלחם אכן יהיו קישורים.

 

ענן תגיות:
תגיות הן מילות מפתח המוצמדות לפריט ידע, ומסייעות לאיתורו.
ענן תגיות הוא אוסף של מילות מפתח המוצגות כקישורים, ומאפשרות גישה מהירה לפריטים שונים בעומק האתר, שאין בהכרח קשר ביניהם.
המילים בענן התגיות מוצגות בגדלים שונים המעידים, בד"כ על רמת הפופולאריות של הפריטים.
למידע נוסף, לחץ כאן.

 

מועדפים אישיים:
מאפשרים למשתמש לנהל בעצמו רשימת קישורים לפריטים בעומק האתר.
האמצעי היחיד מבין אלה שצויינו, המנוהל באופן אישי ונמצא בשליטת המשתמש.


ומהם עקרונות ההנגשה החיצונית?

  •  ברור: להבין לאן הולכים
  • עקבי: ללמוד איך הולכים
  •  קצר: ללכת מעט, להגיע מהר
  • נעים: ליהנות מהדרך


לסיכום,
הנגשה חיצונית היא גם הדרך מן החוץ פנימה, גם הדרך מבפנים החוצה וגם השיטוט בין דפי האתר.
ומה קורה כשכבר הגענו למידע? על כך ב "הנגשה פנימית".