ישן מפני חדש תוציאו: הצורך בחדשנות בניהול הידע
מאת: רויטל אלעזר

חברה מסוימת העוסקת בתחום המזון והמשקאות, זיהתה צורך לחבר את קהל לקוחותיה לחברה ולמוצריה. כפתרון חדשני החליטה להקים אתר אינטרנט קהילתי וייעודי ללקוחותיה. האתר מאפשר ללקוחות החברה ליהנות ממגוון פעילויות ותכנים שעוצבו ותוכננו עבורם, אזור ייעודי להעלאת רעיונות למוצרים חדשים ושיתוף בחוות דעתם של הלקוחות על מוצרי החברה השונים.


חברה זו אינה לבדה במסע לחדשות ככלי לקידום שיתוף בידע. בעשור האחרון ארגונים עסקיים בעולם וגם בארץ החלו לזהות כי הטמעת תשתית ארגונית לניהול ידע מובילה לחדשנות הארגונית וליתרון על פני המתחרים.

 

מהי חדשנות?


באנגלית Innovation היא יצירת ערך מוסף באמצעות פתרונות חדשים לצרכים קיימים, או באמצעות יצירת פתרונות לצרכים חדשים. חדשנות עוסקת במשהו הנעשה מהותית באופן שונה ולא בעשיית אותם הדברים בצורה טובה יותר.
כמה פעמים יצא לכם להיות שותפים בישיבה וחשבתם ללא הפסקה על פתרון חדשני שיכול לפתור את הצורך/הבעיה לשיפור המצב הקיים? או הרצון למצוא רעיון שאף אחד עוד לא חשב עליו בארגון?
מאמינה שיצא לכם להיות לפחות פעם אחת בסיטואציה שכזו או לפחות להיות שותפים לישיבת "סיעור מוחות" לשיפור תהליכים קיימים וחידוש מוצרים בארגון שלכם.
כמנהלי ידע אנחנו מתבקשים למצוא או להציג פתרונות לצרכים שעולים מהשטח. במילים אחרות לחשוב "מחוץ לקופסא" ולתת פתרון למשתמשי הקצה שיהיה יותר יותר קל, פשוט, נגיש ומהיר.

 

אז איך עושים את זה?


בואו נצא למסע קטן...

  •  הצעד הראשון והמורכב הוא זיהוי הצורך ומיקוד הבעיה: החברה שתיארתי בתחילת הכתבה פעלה רבות באמצעות קבוצות מיקוד, סקר אינטרנטי לקהל לקוחותיה, ישיבות לסיעור מוחות עם עובדי החברה זאת על מנת להבין מה לא עובד טוב דיו במצב הקיים. בשלב השני הוצגו התוצאות בפני חבר המנהלים שמיקד את הצורך "לחיבור בין קהל הלקוחות לחברה והצורך לייצר שייכות ביניהם"
  • כעת אנחנו יודעים מהי הבעיה ועכשיו עלינו לעלות רעיונות לפתרון: רצוי לחשוב באופן פרקטי מתוך מחשבה שהפתרון יהיה בר יישום ומותאם לקהל משתמשים רחב ביותר. בחברה שהוצגה עלו מספר רעיונות לחיבור הלקוחות לחברה. החל מסיורים במפעלי החברה, חלוקה של מוצרים חדשים בחינם לקבוצת לקוחות, מבצעים/קופונים, השתתפות של לקוחות ברעיונות למוצרים חדשים ועוד...
  • בחירת הרעיון ליישום: כל הרעיונות עשויים להיתפס כטובים בפעם הראשונה שאנחנו חושבים עליהם. רצוי לא לשלול רעיונות מראש, אך יש לבצע בחינה קפדנית ע"פ קריטריונים שונים ומוגדרים המותאמים לאסטרטגיה הארגונית. צוות הפרויקט לגיבוש הרעיון וחבר המנהלים בחברה שבסיפורנו, בחרו בפתרון של אתר קהילתי חדשני ללקוחות, כזה העונה על צורכיהם, וניתן ליישמו במשאבים מוגבלים ומוגדרים, למרות היותו חדשני ומיוחד.
  •  קידום הרעיון לביצוע - בשלב זה החדשנות מפנה מקומה לביצוע הרעיון: כתיבת אפיון מסודר, הגדרת לוחות זמנים לביצוע, שיתוף והצגת הרעיון לגורמים הרלוונטיים ליישום תוך הקשבה לרעיונות לשיפורים נוספים.
  • המסע מגיע לקו הגמר עם הגעתו של הרעיון למשתמשי הקצה ולעלייתו לאוויר.


כמו בכל מסע קיימים האתגרים, ההרפתקאות, הקושי ולעיתים גם כישלונות שהם חלק מתהליך למידה המאפשר לשפר לשנות ולהצליח בניסיון הבא. אל תעצרו אתם עצמכם מלחשוב יצרתי ומחוץ לקופסא. אין אדם לא יצרתי כולנו יכולים לסייע לתהליך שבסופו נקבל פתרון חדשני טוב יותר לצרכים הקיימים.


קצת חומר למחשבה! נכון שהטרנד להציע לכם לחשוב "מחוץ לקופסה" אבל אפשר לחשוב קצת אחרת, חשיבה "בתוך הקבוצה" ("בתוך הקופסה") היא חשיבה שמהווה מקפצה מעולה לרעיונות שהם מצד אחד רלוונטיים וישימים לארגון ומצד שני יוצאי דופן ויצירתיים מהסיבה שהם צמחו מתוך הארגון ומאפשרים לסלול את הדרך למחוזות חדשים ומרתקים. למעוניינים להרחיב עוד בנושא חדשנות, מומלץ לעיין בסיכום הספר: Beyond The Idea: How to Execute Innovation in Any Organization.

 

חדשנות נתפסת כקשה ליישום. אכן לא קל ומאתגר מאוד - בהחלט אפשרי.