אופס.. מה אני אמור לעשות כאן?
מאת: מירב בר שדה

כמה פעמים קרה לכם שלחצתם על הכפתור הלא נכון בטעות?


משתמשים עלולים במקרים רבים לא להבין מהי הפעולה הנדרשת מהם באתר. מצב של אי וודאות יגרום למשתמש שלנו להאט, להתלבט ואולי אפילו, בלי כוונה, לנקוט בפעולה שגויה המחבלת במשימה.


ישנם שלושה סוגים שונים של פעולות שניתן לבצע באמצעות כפתור:

  • פעילות חיובית – ביצוע שינויים, שליחה או הוספת מידע
  •  פעילות ניטראלית – אינה עושה שום שינוי או מוביל את המשתמש בחזרה למסך הקודם
  • פעילות שלילית – מחיקת מידע, איפוס או חסימה

 

לעיתים קרובות, בחלון אחד נראה שילוב של הכפתורים הנ"ל. המטרה שלנו היא ליצור הבחנה ביניהם באופן כזה שיקל על המשתמש שלנו להתמצא ולהשלים את הפעולה הנדרשת ממנו.

 

הבחנה יכולה להתבצע על ידי שימוש בצבע ובטקסט. הצבע ממלא תפקיד חשוב בממשק המשתמש. לא רק ככלי אסתטי, אלא גם ככלי להנחיית המשתמשים לפעולה. הטקסט יסייע בהבנת מהות הפעולה אצל כלל המשתמשים וביתר שאת אצל משתמשים בעלי מוגבלויות.


ניגוד צבעים ברור בין הכפתורים השונים היא דרך אחת להנחות את משתמשים להקליק על הכפתור הנכון.


כדי לקבל את הניגוד הגבוה ביותר, מומלץ לעצב את הכפתור הפעולה החיובי כך שיכיל צבע מלא עם גוון כמו כחול, ירוק וסגול המשדרים רוגע לעיניו של המשתמש ונוטים לנוע אחורה בחלל ועליהם כיתוב בצבע לבן. באופן הזה, הטקסט יבלוט וימשוך את עיניו של הגולש להמשך הפעולה.

כפתור בעל פעילות ניטראלית או שלילית שהונח בסמוך לכפתור פעילות חיובי, לא צריך מילוי צבע כדי שלא להפוך אותם לדומים מדי. במקום זאת, ניתן להשאיר רק את קו הגבול שלו באופן שיאפשר לו להשתלב ברקע ולא להתחרות על תשומת ליבו של הגולש.


את כפתור הפעולה השלילי מומלץ למלא בצבעים חמים כמו אדום, כתום וצהוב שימשכו את עיניו של המשתמש ויגרמו לו לחשוב פעמיים לפני שהוא לוחץ על הכפתור...


במקרים בהם הפעולה הנדרשת בדף היא בחירה בין פעילות שלילית לפעילות ניטראלית, מומלץ ליצור ביניהן הבחנה בולטת על ידי שימוש בניגודיות גבוהה.

כפתור פעילות ניטראלי לעולם אינו עומד לבדו. תמיד הוא יופיע לצד כפתור פעילות חיובי או שלישי. לכן, מספיק להשתמש בקו גבול שחור כדי לומר למשתמשים שזוהי פעולה ניטראלית. הוא לא ייקח את תשומת לב מכפתור הפעילות החיובית או השלילית.


חשוב: לא לצבוע באפור את קו הגבול של הכפתור ולא להשתמש בטקסט בהיר אחרת משתמשים עלולים לטעות ולחשוב שהכפתור לא פעיל!


בהצלחה

 

מקורות