ניהול ידע 2014- מאין ולאן
מאת: ד"ר מוריה לוי

מדברים כיום על כך שאנחנו בדור השלישי של ניהול ידע.

הדור הראשון עסק רובו ככולו בניהול מסמכים וארכיונים;

הדור השני, המשיך את שעסקו בדור הראשון, אך שכלל זאת לתצורת פורטלים, שם נוסף, מעבר לניהול המסמכים ה"חדשני", גם ניהול של ידע- פורומים, Best Practices ועוד.

הדור השני הוסיף נדבך חדש: במקום פעילויות חוצות ארגון, דגש של על פעילויות ממוקדות תומכות Business Lines ייעודיים.

לא עוד ניהול ידע ברמה תשתיתית המשותפת לכולם, אם כי התמקדות בקבוצת יעד מוגדרת, תוך הגדרת מטרות עסקיות/ ארגוניות מוגדרות שתשתפרנה בעקבות ניהול הידע. שינוי זה גרר התייחסות משמעותית של עולם ניהול הידע גם להיבטים תהליכיים ולניהול השינוי.

וכעת, אנו נמצאים כבר בדור השלישי. מדברים עליו כבר מספר שנים (כמו שדיברו על הדורות הקודמים), אך הוא מגיע בצעדים מדודים הרבה יותר מאשר היינו מקווים.

כיום אנחנו בדור ה- Social.

המשמעות- יותר כלי שיתופיות ופחות ניהול. מתחילים להבין כי יש ממש מאחורי המונח של חוכמת ההמונים.

וכמובן המשך מגמה: יותר דגש על הידע; לא כל העולם מסמכים.

מה הכלים המרכזיים שמככבים?

הראשונים, כלי מדיה חברתית- גם כאן יש גלים ואופנות; בהתחלה הקמנו יותר סביבות WIKI וניסינו לאמץ בלוגים, ועכשיו אנו גם מתחילים לפזול לרשתות חברתיות בארגונים (שוב- למטרות ארגוניות ו/או עסקיות);

הכלים שיתפסו בארגונים- יהיו אף הם חברתיים, יותר ויותר פתוחים. לאו דווקא כלים אישיים (זה להערכתי יצליח פחות), אך בהחלט כלי קוד פתוח, לצד הכלים המסורתיים שאנו כבר מכירים, ואפילו יותר מהם.

גם הטלפון הסלולארי מצטרף לחגיגה. באופן מפתיע יישומי השיתוף מתחילים דווקא בקשר עם לקוחות, ומשם הוא מכוונן דרכו לאט יותר לשיתוף הפנים ארגוני.

מכיוון אחר, הדור החדש מביא איתו שני מינוחים נוספים- משחוק (Gamification) וחוויית משתמש (User Experience).

מה אני מנתחת שיקרה?

חוויית המשתמש תתפוס. היא גרסא משודרגת של הגרפיקה שיצאה מפרופורציה בחשיבותה בתחילת עידן הפורטלים. היא חשובה, ושהיא נעשית נכון, היא לוקחת בחשבון את ההיבטים הקוגניטיביים של מוחנו, ובזכות זאת מסייעות לנו.

לגבי המשחוק- הוא עוד צריך לעבור שינוי; מהותו מצוינת, שמו מטעה. שוב, כמו גם בחוויית משתמש, יש כאן פניה לצדדים נוספים המניעים אותנו, מעבר לכך שאנו רוצים להצליח בתפקידנו, ורוצים שהארגון יצליח אף הוא. התחרות והתגמול יתפסו יותר, המשחק והכיף- פחות. ארגונים יתקשו להערכתי לבלוע זאת בכמויות משמעותיות, ויתקשו לייצר יישומים שמתאימים לליבת הידע המרכזית.

יתכן ויישארו משחקים כיפיים, אך אלו להערכתי, יהוו מיעוט שבמיעוט.

ומה בעתיד הרחוק יותר?

דיברנו על דור ראשון, שני ושלישי. אני לא יודעת אם זה יגיע כבר בדור רביעי, או יצטרך לחכות עוד דור עד שניים, אך אני חוזה שהטכנולוגיה תתחזק ותתחזק (ה WHATSAPP, הרשתות החברתיות ויתר הכלים שאנו אפילו עוד לא מכירים)- ואז יתחולל מרד. יתחילו מחדש לשים את האנשים ללא הטכנולוגיה במרכז. אנשים יתנו משקל למשמעות של תפקידם בארגון, ואנשים יחפשו אנשים נוספים כדי להיות איתם יחד, ולפתח יחד איתם את הידע. האם זו נסיגה? לאו דווקא. אנו עם הפנים קדימה, והן היבטי הטכנולוגיה והן היבטי ה-א-טכנולוגיה יעשו לנו טוב. צריך רק לחכות בסבלנות שיגיעו.

אני כאן, ואני מאד מחכה.