איזה גופן מתאים לגוף הטקסט שלי

גוף טקסט הינו החלק המשמעותי בהרכב התוכן שלי. עליו להיות נוכח דיו מחד ואינו מתבלט מאידך. ימנע הסחות דעת אך יתרום לקומפוזיציה.

 

כאשר אנו בוחרים גופנים לגוף טקסט, כדאי לשאול את עצמנו: האם יש למשפחת הגופן מספיק משקלות וסגנונות (לדוגמא, נטוי או מודגש)? האם הגופן מתאם למדיה שבה הטקסט אמור "לחיות"? האם הקוראים ימצאו את הגופן נעים ומזמין לקריאה?

 

בנוסף, עלינו לזכור כי גוף טקסט טוב לוקח בחשבון שלושה דברים:

 

צורה
גופנים שנועדו לשימוש בגוף הטקסט אמורים להיות קריאים בקלות ובנוחות גם בגדלים קטנים. מומלץ לחפש גופנים עם כמה שפחות סלסולים. עיצוב ייחודי הופך למסיח את דעת, ובגדלים קטנים אף עלול לאבד את העדינות והייחודיות שלו.

 

ערך צבעוני מאוזן
גופנים בעלי ערך צבעוני אחיד ומאוזן מסייעים לקורא להתמקד בטקסט עצמו. מומלץ להימנע מגופנים בעלי צבעוניות שאינה אחידה דוגמת כתמים צפופים של שחור או לבן או נקודות.

 

מרקם
מרקם משמעותו הויזואליות של גוש הטקסט. המרקם הוא תוצאה של עובי הקו, גובה הקו, חלוקת החלל הלבן בתוך ומסביב לאות והרווח ביניהן. מרקם טוב יהיה לא תוסס מדי ולא משעמם מדי. מרקמים תוססים הופכים את הקריאה למאומצת מאחר והם מושכים יותר מדי תשומת לב, ומרקמים משעממים הופכים את הקריאה לקשה בגלל שהם לא עוזרים לעיניים שלנו ליצור בידוק מספיק בין הצורות.
השגת מרקם טוב משמעותה מציאת איזון בין אותם כל אותם היבטים.

 

עבור כל טקסט ובהתחשב בתוכן, מומלץ להעריך מחדש החלטות בנוגע לצורה, ערך הצבע והמרקם תוך התייחסות לרזולוציה הנדרשת, לכלי שבו הוא יוצג ועוד...
צורות שנראות טוב ברזולוציה נמוכה עשויות להיראות מגושמות ברזולוציה גבוהה, צבע ומרקם שנראים באופן תקין במקינטוש לא יכולים להעביר את אותו המסר על גבי לוח אנדרואיד ועוד.

 

בחנו את עצמכם, בדקו את הגופנים שבחרתם עבור הטקסט שלכם. האם הם עונים על הדרישות מעלה?
בהצלחה!

 

מקורות

http://www.uie.com/articles/selecting_typefaces/