טיפים לצילום וידאו בארגונים ועסקים

בכתבות הקודמות שלי שעסקו בתחום הוידאו, תיארתי  את השילוב בין סרטוני וידאו לניהול ידע (לכתבה המלאה לחצו כאן), וכן הצגתי טיפים לכתיבת תסריט לסרטון (לכתבה המלאה לחצו כאן). בכתבות הצגתי כיצד שילוב של סרטוני וידאו ככלי משלים לתהליכי ניהול ידע בארגון יכול לסייע בהעלאת אפקטיביות השימוש בידע הארגוני. כמו כן התעמקתי במספר טיפים חשובים לכתיבת תסריט לסרטון עסקי.

בכתבה זו נתמקד בטיפים חשובים לצילום וידאו. בארגון או בעסק בו אתם עובדים, התקבלה החלטה להפיק סרטון וידאו ולאחר שכתבתם תסריט מתאים, עכשיו מגיע השלב בו צריך ל"תרגם" את התסריט לצילומי וידאו.  אבל לפני שאתם לוחצים על "הקלטה" ומתחילים לצלם, מומלץ לבצע מספר פעולות בהתאם לסוג הסרטון אותו מצלמים:

  • בסרטון שכולל מרואיינים, יש לוודא כי השאלות מועברות מראש למשתתפים ואפילו מומלץ לעשות חזרה גנרלית לפני שמתחילים לצלם
  • בסרטון בו משתתפים מספר "שחקנים", יש לקיים פגישה מקדימה לצילומים בה עוברים יחדיו על התסריט ועונים על שאלות של המשתתפים. מומלץ לוודא שכל  "שחקן" מכיר ומבין את הטקסט שעליו לומר במהלך הצילומים, איפה הוא אמור לעמוד וכדומה.

נכון שאתם לא הולכים לצלם אירוע תקשורתי גדול ונכון שלרוב אין צלמים מקצועיים שמסתובבים בארגונים ובעסקים השונים, לכן ריכזתי כאן מספר הטיפים שיסייעו בצילומים לסרטון שלכם (הטיפים הינם עבור צילום באמצעים זמינים אצל כל אחד ואחת מאיתנו – מכשיר הסמארטפון):

  • עדשת המצלמה –  מומלץ לנקות בעזרת מטלית רכה ויבשה (אפשר להשתמש בזו שמנקים בעזרתה את עדשות המשקפיים).
  • תאורה – אחד החלקים החשובים בצילום (תמונות/וידאו). מספר דגשים:
    - צילום בחוץ עם אור טבעי. יש לשים לב שהצילום נעשה כשאנו פונים עם הגב לשמש (אחרת הצילום יצא שרוף/מסנוור).
    - צילום בתוך מבנה-  להשתדל להכניס כמה שיותר אור טבעי מבחוץ ולהשתמש בתאורה מלאכותית (מומלץ לשכור 2 עמודי תאורה )
    - אי הקפדה על תאורה מתאימה עלולה לגרום לסרטון חשוך מידי או מסנוור מידי.
  • פריים/תמונה – נדאג שהסביבה תהיה נקיה מחפצים/אנשים שלא אמורים להופיע בסרטון לפני שמתחילים לצלם.
  • יציבות – מומלץ להחזיק את הסמארטפון בשתי הידיים, כך נוכל למנוע תמונה רועדת. כנ"ל לגבי תנועתיות – יש להימנע מתנועות חדות מידי (התמונה תצא מרוחה). כיום ניתן לרכוש מוט "סלפי" שיכול לסייע בעת צילום ממושך לשמירת היציבות.
  • צילום לרוחב ולא לאורך – כך התמונה שלנו רחבה יותר וקולטת יותר שטח צילום.
    בנוסף, פורמט 16:9 הוא הנפוץ כיום ויכול לסייע בעת ערכית הסרטון.
  • השארת "זנבות" בהתחלה ובסוף הצילום – יש ללחוץ על הקלטה, להמתין מס' שניות ורק אז להתחיל לצלם את הסצנה (מומלץ בצילום שמיועד לעריכה).
  • צילומים קצרים וממוקדים – העדיפו לצלם צילומים קצרים בהתאם לתסריט. כך תמנעו מצילומים מיותרים שיקשו בעת עריכת הסרטון
  •  שימוש בזום דיגיטלי- מומלץ שלא להשתמש בזום של המכשיר

עד כאן הטיפים לצילום וידאו. זכרו ששלב זה הינו הלכה למעשה של התסריט ולרוב לא תהיה לכם הזדמנות נוספת לצילומים נוספים, לכן חשוב לוודא שלא דילגתם על שום חלק בתסריט עליו התבססתם בצילומים.

למי שמבקש להעמיק עוד- חברת ROM Knowledgeware מציעה קורס מקצועי, ייחודי מבחינת הקף התכנים וההתנסות, להפקת סרטוני וידיאו באמצעים זמינים. לפרטים על הקורס (לחצו כאן)

 

מקורות

טיפים מבמאי מנוסה