מאמרים נוספים ברשת הידע:
Business Intelligence 3.0
מאת: גבי בן ציון

תחום הבינה העסקית (BI) קיים כבר עשרות שנים, וגדל והתפתח באופן טבעי ככל שהסביבה והטכנולוגיה התקדמו. כפי הנראה, אנו בפתחה של קפיצת מדרגה נוספת בתחום ה BI, הנובעת משינויים כגון ה "Big Data", מחשוב הענן, תחום ה Mobile ו Enterprise social networking. קפיצה זו זכתה לכינוי BI 3.0.


בכדי להבין את קפיצת המדרגה, מן הראוי לסקור את התפתחות ה BI לאורך השנים.


BI 1.0 – צריכת ה BI כמשתמשים בלבד:
ה BI בראשיתו התפתח ממודל ה Client-Server, באופן שניתן היה לייצר דוחות למערכות ספציפיות שהותאמו לצורך זה, וההסתמכות על מחלקות ה IT ביצירה ותפעול הדוחות הייתה בלעדי - החל מאיתור הצרכים, פיתוח הדו"חות, עדכון המידע והתאמתו בהתאם לפעילות. בעידן זה, היה "מידען" מחלקתי, כאשר תוך זמן קצר הפך לצוואר בקבוק באחזור המידע המתבקש וגורם נוסף להתייחסות בהטמעת פתרונות BI בארגון. מודל זה הוביל להתייחסות "צרה" לצרכי היחידה העסקית המדוברת והמשימה הספציפית של המידען – ופספוס לעיתים של הצורך הארגוני הרחב.


 BI 2.0 – צריכת ה BI כמשתמשים מחד אך יצירת דוחות מאידך:
מהפכת ה 2.0, יחד עם איחוד מערכות הניהול למערכות מרכזיות (CRM, ERP וכד') היוו כר ליצירת מודל BI חדש, בו ישנם מאגרי מידע מרכזיים מהם ניתן לייצר תובנות ולקבל החלטות ארגוניות מושכלות. מערכות ה BI מדור ה 2.0 כבר אפשרו כריית מידע כללי, אך התאמה של השאילתות והדוחות לצרכים עסקיים ברמות שונות – ברמת המשתמש ללא תלות ב IT. מה שהביא לזמינות ש המידע הרלוונטי למקבלי ההחלטות יחד עם שליטה מוגבלת של IT  על מסגרת העבודה והנתונים

 

BI 3.0– צריכת ה BI כמשתמשים, יוצרי דוחות ומנהלים:
השלב הבא, יעסוק בקבוצות עבודה שיתמקדו בתוצאות העסקיות על כל היבטיו; לקוחות, עובדים, רגולציה וכד'. הממשק יהיה עם הכוונה ל Social Media באופן שיתמוך בקבלת החלטות שיתופית (CDM). אותם קבוצות יקבלו מידע רלוונטי להקשר העבודה בזמן אמת, ויהיו להם הכלים לבצע התאמות בתהליך העסקי באופן מהיר ולמדוד את השפעה, וכך להוביל לביצועים טובים יותר.
כמו כן, מילת המפתח בדור הבא של ה BI היא הפשטות... הממשק יהיה חייב להיות פשוט ואינטואיטיבי לשימוש, ללא צורך בהדרכות והסברים, וגם בעולם ה Mobile.

מקור: http://www.capgemini.com/blog/capping-it-off/2012/07/bi-30-the-journey-to-business-intelligence-what-does-it-mean

 

היבט נוסף לעולם החדש הינו ה Self Service. באופן פשוט, עובד הידע יוכל לגשת למערכת, להתאים את סוג המידע המתבקש ומקור המידע הרלוונטי, ולאחזר נתוני אמת במהירות גבוהה, ללא תלות מיידית בגורמי ה IT השונים.


מדרגה זו, הינה שלב נוסף בשחרור "עובד הידע" מההגבלות של מורכבות וזמינות המידע, ומיקודו בתהליכי הליבה העסקיים. כך שיהפוך לזרז בקבלת ההחלטות וההתאמה הארגונית – ולא לצוואר בקבוק.


BI 3.0 יהיה חייב להיות מסוגל לנטר ולכלול מערכות רבות ככל הניתן (Data Blending), מפלטפורמות שונות ומגוונות כגון Mobile, מחשוב ענן, ERP\CRM, מערכות  ESN ומערכות חיצוניות לארגון – ואיחודו לידי ממשק אחיד, פשוט ונגיש.


למעשה – ניתן לומר כי האבולוציה של ה BI מקבילה להתפתחות האינטרנט, BI 1.0 ו 2.0 מתאימים למודלים של לפני ואחרי מהפכת ה 2.0, בעוד הדור הבא הוא ההשטחה הארגונית ומעבר לאינטראקציה חברתית במהותה תוך הנגשה פשוטה וזמינה (במחשבים נישאים ומכשירים ניידים).


האתגר הגדול בהתפתחות עולם ה BI – והשינוי המהותי שארגונים יידרשו לעבוד במהלכו נוגע בחוסר היכולת לשלוט במידע העסקי. הגברת השימוש בטכנולוגיה חברתית בארגונים מביאה לידי "השטחה" של המידע - והאתגר הארגוני יעסוק בשחרור חלק מהשליטה במידע, ופיתוח מתודולוגיות למשילות וניהול מודולארי של המידע העסקי – באופן שיאפשר צמיחה ושיתוף של הידע הארגוני.


כמו בכל התפתחות אבולוציונית, ה"עולם החדש" אינו מגיע להחליף את העולם הישן... גם כאן היכולות והשיפורים שיגיעו עם 3.0 יהוו השלמה ל BI המסורתי הקיים כיום (2.0), כך שטרם הגיע העת להספידו.

 

Forbes / Metric Insights: Powering The Business Intelligence 3.0 Revolution http://www.forbes.com/sites/tomtaulli/2014/02/10/metric-insights-powering-the-business-intelligence-3-0-revolution/

Strat-Wise / What Is Business Intelligence 3.0?
קישור כבר לא קיים

Capgemini Worldwide / BI 3.0 The Journey to Business Intelligence. What does it mean?  http://www.capgemini.com/blog/capping-it-off/2012/07/bi-30-the-journey-to-business-intelligence-what-does-it-mean


 

 
מאמרים נוספים ברשת הידע: