טיפים לכתיבת תסריט
מאת: מורן מערבי

בכתבה הקודמת שלי, תיארתי  את השילוב בין סרטוני וידאו לניהול ידע (לכתבה המלאה לחצו כאן).
בכתבה הצגתי כיצד שילוב של סרטוני וידאו ככלי משלים לתהליכי ניהול ידע בארגון יכול לסייע בהעלאת אפקטיביות השימוש בידע הארגוני.  לדוגמא, שילוב קטעי וידאו קצרים של עובדים המספרים על שימוש בתובנות המנוהלות במאגר עשוי להוסיף נופך אישי ולסייע הן בהבנת הצורך בתובנה והן ביצירת מוטיבציה לאמץ אותה. אפשרות נוספת, היא שימוש בסרטונים ככלי להעברת ידע לעובדים הפזורים ברחבי המדינה. דרך זו הינה מהירה וקלה יותר לביצוע עבור העובד בהשוואה לקריאה של נוהל חדש  או להדרכה פרונטלית (חוסך משאבי זמן וכסף ומגביר את סיכויי ההטמעה של המידע).

 

בכתבה זו נתמקד בטיפים חשובים לכתיבת התסריט. בארגון או בעסק בו אתם עובדים, התקבלה להפיק סרטון וידאו כזה או אחר ועכשיו מגיע השלב החשוב ביותר עליו מתבסס הסרטון והוא התסריט.


אז מה זה בעצם תסריט?
ההגדרה של תסריט ע"פ וויקיפדיה הינה: "תסריט הוא מתווה להפקת סרט קולנוע או תוכנית טלוויזיה, המתאר את ההתרחשויות במהלך הסרט או התוכנית על פי סדרן. תסריט יכול להסתמך על סיפור שהומצא על ידי תסריטאי או על יצירה קיימת כמו רומן, מחזה או סיפור קצר".
נכון שאתם לא הולכים להפיק סרט קולנוע ונכון שלרוב אין תסריטאים שמסתובבים בארגונים ובעסקים השונים, לכן ריכזתי כאן מספר הטיפים שיסייעו בכתיבת התסריט לסרטון שלכם:

  • תחקיר -  יש להכיר את הנושא שעליו הולכים לכתוב. לדוגמא, אם אני כותב תסריט שמדבר על נוהל מסוים, אזי רצוי שאכיר את הנוהל ואפילו אשוחח עם מי שכתב את הנוהל.
  • מקוריות- יש לחשוב על רעיון מקורי, חדש ומעניין לסיפור, כזה שימשוך את הצופים ויעניין אותם.
  • ויזואליות- התמקדות בכתיבת הסיפור תוך שימוש בתמונות ובסצנות ולא רק באמצעות דיאלוגים ותיאורים, כלומר יש לנסות לשלב בכתיבה גם תמונות וקטעי וידאו שירוצו במהלך הסרטון ויגרמו לעניין אצל הצד הצופה.
  • מיקוד- כדאי להתמקד בסיפור עצמו ולא להסתבך בתיאורים רבים מידי שיביאו לכך שהסרטון יהיה רווי בהסברים נלווים לסיפור.
  • חלוקה למקטעים- סרטונים לרוב מורכבים ממספר סצנות (קטעים), גם אם מדובר בסרטון קצר, לכן בעת כתיבת התסריט יש לחלק את הסיפור למספר קטעים, שיקלו גם במהלך הצילומים.
  • הכנה מפורטת- יש לפרט ככל האפשר כל סצנה שתופיע בסרטון– מי אומר מה, אילו דמויות מופיעות, מתי כל דמות מופיעה, האם יש שימוש בתמונות תוך כדי הסרטון, האם יש פריטים מסוימים שצריכים להופיע בסרטון. בקיצור כל מה שחושבים שצריך להופיע בסרטון, חשוב שיופיע גם בתסריט.
  • תהליך- תסריט טוב מגיע בדרך כלל לאחר כתיבת מספר טיוטות, לכן לא כדאי להרגיש רע אם כותבים שלוש או ארבע טיוטות ורק בחמישית מגיעים לסיפור.
  • עין נוספת- מומלץ להתייעץ עם עמיתים לעבודה בנוגע לתסריט, כבר בטיוטה הראשונה, ולשמוע מה יש להם לומר או לתרום להמשך הכתיבה.

עד כאן הטיפים לכתיבת תסריט. זכרו שכתיבת תסריט היא החלק המשמעותי ביותר בהפקת סרטון, לכן השקעה בשלב זה בהחלט ראויה ומצדיקה את עצמה.

 

למי שמבקש להעמיק עוד- חברת ROM Knowledgeware מציעה קורס מקצועי, ייחודי מבחינת הקף התכנים וההתנסות, להפקת סרטוני וידיאו באמצעים זמינים. לפרטים על הקורס (לחצו כאן)

 

מקורות
http://filmstudyblog.wordpress.com/
http://www.minshar.org.il/articles/1336-2014-03-31-08-10-06
http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%AA%D7%A1%D7%A8%D7%99%D7%98