מאמרים נוספים ברשת הידע:
מפת דרכים לבינה העסקית BI Roadmap
מאת: גבי בן ציון

בסקר גלובלי שקיימה חברת  Gartner בקרב 2,335 מנהלי IT וסמנכ"לי מערכות מידע, עלה כי יוזמות בנושא BI הינן בעדיפות הראשונה. כמו כן, מדו"ח נוסף עולה כי חברות בעלי ביצועים גבוהים משתמשות ב BI באופן אסטרטגי (שונות של 50% מול חברות בעלות ביצועים נמוכים).


עולם הבינה העסקית תופס תאוצה, וחברות רבות עלולות להתבלבל במה מהווה הצלחה ומה בעצם ה BI מציע להצלחת החברה? צעד ראשון למציאת הכיוון ליישום אפקטיבי של אסטרטגית בינה עסקית הולמת הינה יצירת מפת דרכים לבינה העסקית (BI Roadmap).


בניית ה BI Roadmap הינו הצעד הראשון בפיתוח האסטרטגיה לבינה העסקית, את המפה מתחילים בניתוח עסקי וטכנולוגי של המידע הקיים והמידע הדרוש לתמיכה בצרכי הארגון. למעשה, מפת הדרכים היא שתנחה את המסע מנקודת ההתחלה ליעד הרצוי, ותאפשר זיהוי ומענה לשאלות כגון כיצד BI וניתוחים עסקיים יהיו בשימוש על ידי הארגון, אילו תהליכים עסקיים רצוי לשנות בכדי למנף את השימוש ב BI וניתוחו ולייצר החזר על השקעה, זיהוי הפערים ביישומי ה BI הקיימים, וזיהוי מהי מידת השינוי הנדרשת של היחידות עסקיות וה-IT.


השלב השני ביצירת מפת הדרכים, לאחר מיפוי המצב הקיים וזיהוי הפערים, הינו קביעת התהליך הנדרש להטמעת חזון הבינה העסקית בארגון, תוך התייחסות לקריטריונים הבאים:

  1. התהליך חייב להתייחס לתהליכי העבודה ההכרחיים להצלחת ה BI, כגון: אסטרטגיה, שיטות הניהול, יכולות טכנולוגיות קיימות לאחסון ואחזור הנתונים, שיפורים בתהליכי העבודה, משילות המידע וניהול השינוי.
  2. יש צורך לכלול פעילויות ממוקדות להתגברות על פערים (טכנולוגיים ותהליכים עסקיים שיקשו על הטמעת האסטרטגיה וניהול השינוי).
  3. התהליך חייב להכיל תקשורת הדוקה בין היחידות העסקיות לבין צוותי ה BI והמנגנונים הקשורים, באופן שיאפשר יוזמה ותחושת בעלות משותפת על התהליך (ולא החלטות Top-Down).
  4. התהליך חייב להכיל את כל המערכות והפעילויות הטכנולוגיות שעתידות להשתמש במנגנוני ה BI  בכדי לאפשר יעילות וחסכון במשאבים (כגון Data Warehouse אחיד וכללי לכל הארגון ולא לכל תשתית או מערכת).
  5. יש צורך להתבסס על תכניות עסקיות, ניהול הפרויקטים, שיפור התהליכים ויסודות ניהול השינוי כדי להבטיח הטמעה יעילה של יישומי ה BI בתהליכי העבודה, שלרוב ישפיעו על ההכנסות, העלויות, או שניהם.


למעשה, ניתן לומר כי השקעה בטכנולוגית  BI ללא תיאום עם סדר העדיפויות העסקי, התהליכים העסקיים ויכולות הארגון - היא כמו הפלגה בספינה ללא מכשירי נווט, ומיפוי הדרך להטמעת BI  באופן הנכון לארגון מחייבת ניתוח על כל היבטיו.

 

דגשים נוספים לפיתוח מפת הדרכים ל BI:

 

א. חשוב להקפיד להתייחס במיפוי ל 3 מרכיבי מפתח ב BI, המהוות ציפייה בסיסית של כל קבוצה עסקית מה BI, והם: זמינות הנתונים (Data Availability), מהימנות הנתונים (Data Reliability) ושלמות הנתונים (Data Completeness).


ב. יש להגדיר חזון ומטרות ל BI מנקודת המבט העסקית וכן מנקודת המבט של ה IT, בהתאם לסדרי העדיפויות הארגוניים.


ג. בניתוח המצב הקיים, מומלץ להשתמש בהמחשה ויזואלית ולהציג את הארכיטקטורה הארגונית או האופן שבו היחידות ניגשות למידע העסקי כיום, ותהליכי העבודה הקשורים לכך. כמו כן ניתן להציג את היחידות השונות וצרכי ה BI שלהם כחלק מהתהליכים העסקיים.


ד. ציינו את האתגרים העסקיים השונים בהם אתם עלולים להיתקל בגישה לנתונים או בדוחות וניתוח הנתונים, וכן את החסרונות במערכות הקיימות כיום.


ה. הגדירו מטרות ויעדים להתמודדות עם האתגרים ועם רמת הבשלות הארגונית אליה אתם שואפים, קבעו גם מדדים להצלחה ולמעקב אחר ההתקדמות.


ו. הגדירו את המצב הרצוי, רצוי באופן ויזואלי, תוך התייחסות לרמות הניתוח הרצויות, לארכיטקטורה ולתהליכי זרימת המידע בארגון ובתהליכם העסקיים. ציינו על אילו שאלות הארגון יוכל לענות? אילו ניתוחים יהיה ניתן לבצע? וההשפעה האפשרית על הארגון בכללותו.


ז. פתחו תכנית עבודה אופרטיבית, המציגה תכנית רב שלבית לפיתוח תשתית ה BI הרצויה.


ח. רשמו את האתגרים והסיכונים הפוטנציאליים שאתם מזהים בתהליך, את דרכי ההתמודדות וחלופות אפשריות בהתאם למצב.


 

לסיכום, ישנם מודלים רבים לאופן הפיתוח של מפת הדרכים ל BI, וכל מודל מדגיש היבט אחר של התהליך. אולם בסופו של התהליך חייבת להיווצר מפה אופרטיבית ומושכלת – הכוללת את המצב הקיים, המצב הרצוי, אופן המימוש, האתגרים והסיכונים, והתייחסות להיבטים הטכנולוגיים יחד עם ההיבטים העסקיים וההיבטים הרכים כגון ניהול השינוי וההטמעה. ובמידה ואנו מעוניינים בתשתית בינה עסקית הולמת, אפקטיבית ורווחית – עלינו לבנות אותה באופן מושכל כבר מהבסיס ומשלב התכנון.

 

מקורות:



 ?How to align BI roadmap with business priorities

 

  Business Intelligence Strategy – The BI Roadmap for Success

 

Gartner Executive Programs' Worldwide Survey of More Than 2,300 CIOs Shows Flat IT Budgets in 2012, but IT Organizations Must Deliver on Multiple Priorities

 

  Using SharePoint for Business Intelligence

 

 BI Roadmap



 


 

 
מאמרים נוספים ברשת הידע: