סרטוני וידאו וניהול ידע- השילוב הנכון!

סרטוני וידאו וניהול ידע – השילוב הנכון!


עולם המדיה החברתית כולל אפשרויות רבות לשתף ולחלוק מידע וידע בין אנשים בכל רחבי העולם.
אחת האפשרויות שהפכה בשנים האחרונות למשמעותית ביותר היא שיתוף סרטוני וידאו.
כיום ניתן לצפות בסרטוני וידאו בכל מקום ובכל זמן הודות לרשת האינטרנט שזמינה לנו – אם באמצעות המחשב הנייד, הטאבלט או הסמארטפון.

 

ניתן לסווג את סרטוני הווידאו המצויים כיום ברשת האינטרנט למספר קטגוריות – סרטונים תיעודיים, סרטונים שיווקיים, סרטונים משפחתיים, סרטוני הדרכה ועוד.

 

אפשרויות הצפייה בסרטונים באינטרנט באמצעות אתרי שיתוף הן רבות. אתרים אחדים פתוחים לכלל הציבור והצפייה והעלאת הסרטונים בהם היא חינם. הבולטים שבהם -  You Tube, Blip TV , Flix.
יתרונם המשמעותי של סרטוני הוידאו שברשת הוא הרחבת אפשרויות הלמידה הקיימות והאפשרות ללמידה מרחוק. אחד האתרים שמנגיש את האפשרות הזו הוא Lynda.com   . האתר מכיל קרוב ל- 2000 סרטונים מקצועיים, בו ניתן ללמוד קורסי הכשרה מגוונים ולפתח מיומנויות שונות. אתר נוסף בשם Ted.com הוא אתר שיתוף רעיונות באמצעות וידאו, אך לא רק – הוא משמש במה להפצת ידע של הוגי דעות. הסרטונים באתר Ted מתאפיינים באורך מסוים המאפשר להוריד אותם ולצפות בהם גם כשאין חיבור לרשת האינטרנט. בנוסף, הסרטונים בנויים בצורה נוחה לעיכול על ידי הצופים.

 

עד כה תיארנו מגמות עכשוויות וטרנדים בעולם הוידאו במדיה החברתית.

 

אם כן, מה לסרטוני וידאו וניהול ידע ?


הרבה! ממה נתחיל ?
ראשית, שילוב של סרטוני וידאו ככלי משלים לתהליכי ניהול ידע בארגון יכול לסייע בהעלאת אפקטיביות השימוש בידע הארגוני.  לדוגמא, שילוב קטעי וידאו קצרים של עובדים המספרים על שימוש בתובנות המנוהלות במאגר עשוי להוסיף נופך אישי ולסייע הן בהבנת הצורך בתובנה והן ביצירת מוטיבציה לאמץ אותה.  בנוסף, סרטונים שכאלו עשויים לתרום רבות גם כחלק מתהליך של הפקת לקחים בארגון היות והאפיק התצפיתי מעביר ערוץ אינפורמציה נוסף מעבר לזה המתומלל. אפשרות נוספת, היא שימוש בסרטונים ככלי להעברת ידע לעובדים הפזורים ברחבי המדינה. דרך זו הינה מהירה וקלה יותר לביצוע עבור העובד בהשוואה לקריאה של נוהל חדש  או להדרכה פרונטלית (חוסך משאבי זמן וכסף ומגביר את סיכויי ההטמעה של המידע).

 

מה לגבי תהליך  שימור ידע פורשים ? ידע רב "מועבר" מהמקור הפורש באמצעות תיעוד בכתב. האם ניתן ורצוי לשמר חלק מאותו הידע באמצעות סרטוני וידאו?
בהחלט. ידע טכני שלעיתים קשה לשמר אותו בצורה כתובה , ניתן לתיעוד בקלות יחסית באמצעות סרטון וידאו. מעבר לכך, גם מנקודת מבטו של המשתמש, ידע תהליכי, קל יותר להבנה בערוץ ויזואלי המאפשר חיקוי התנהגות מאשר ערוץ  וורבאלי הדורש תרגום של התוכן להתנהגות נדרשת. המשמעות הינה כי העובד המשתמש במידע בשלב מאוחר יותר יוכל לשלוף אותו ולהפיק ממנו את המיטב בהשוואה לקריאת הידע הספציפי.

 

למה כדאי לשלב סרטוני וידאו בניהול ידע?


התרבות שלנו כצרכני מדיה  – צועדת יותר ויותר לכיוון המדיה הוויזואלית. כפי שציינתי בתחילת הכתבה – הידע הפך להיות נגיש הרבה יותר לכולנו באמצעות המדיה החברתית. העובדים בארגון, המכירים את הערוץ הנ"ל מחייהם הפרטיים, מאמצים אותו בקלות יחסית גם במקום העבודה.
בנוסף, שילוב סרטוני וידאו מאפשר הן חסכון כספי לארגון והן הטמעה טובה יותר של הידע הנדרש להשגת מטרותיו העסקיות של הארגון– לדוגמא, הדרכות מוקלטות במקום קורסים מאפשרות שימוש חוזר בהן במחזורי קורס שונים ומאפשרות לעובד לצפות בהן שוב על מנת לרענן את זכרונו או להבהיר שאלות שעלו עם הזמן. במקביל, סרטון קצר יכול להוות תחליף לכתיבה ו/או קריאה של נוהל האורכים זמן ממושך יותר ולעיתים (כתלוי בסוג הידע) קשים יותר להבנה.

 

יחד עם זאת, יש לשקול היכן נכון לשלב סרטוני וידאו, היות ולעיתים העלות עשויה לעלות על התועלת. לדוגמא – אם מדובר בנוהל מאוד קצר – אזי עדיף לפרסם אותו בכתב ולא להפיק עבורו סרטון וידאו.


החלטתם להפיק סרטוני וידאו – מאיפה מתחילים?

  • שלב ההחלטה- יש לוודא כי הידע אותו מבקשים לתעד בסרטון, חשוב מספיק והנו כזה שיכול לחסוך לארגון או לעסק שלכם – זמן וכסף.
  •  כתיבת תסריט –  יש  לפרט על גבי מסמך שלב אחרי שלב בסרטון, כלומר מה תרצו  לראות בסרטון. יש לפרט ככל האפשר – היות ותצטרכו להשתמש בתסריט הן בצילומים והן בעריכה שלאחר מכן.
  • צילומים- יש לדאוג לסביבה ללא רעשים ועם תאורה מתאימה.
    במידה ומשתתפים עובדים בצילומים, עליכם לוודא כי הם מכירים מראש את החלק שלהם בתסריט, על מנת שהצילומים יתבצעו באופן חלק ככל האפשר.
  • עריכת הסרט-  לאחר סיום הצילומים, מגיע השלב בו נדרש לערוך את מה שצילמתם זה עתה. העריכה מאוד חשובה, היות וזהו התוצר הסופי בו הלקוחות או העובדים שלכם יצפו בו ולכן חשוב לבצע זאת בצורה טובה ומקצועית.


חברת ROM Knowledgeware מציעה קורס מקצועי, ייחודי מבחינת הקף התכנים וההתנסות, לצילום סרטוני וידיאו באמצעים זמינים. לפרטים על הקורס לחץ כאן 


לסיכום
ניתן לומר כי אנחנו בעיצומה של מהפכה במדיה החברתית – סרטוני הווידאו תופסים מקום מרכזי מאוד בהתנהלות היומיות של ארגונים וחברות – החל מסרטוני הדרכה בפורטלים ארגוניים, וכלה בסרטוני פרסום ושיווק באינטרנט. שילוב נכון של סרטוני וידאו בתהליכי ניהול הידע בארגון יכול לסייע מאוד בהנגשת הידע לעובדים בצורה שהיא מוכרת להם מחיי היום יום.
ועכשיו...  אקשן!

 

מקורות


http://www.ted.com/
http://www.lynda.com/
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_video_sharing_websites
http://en.wikipedia.org/wiki/Social_media