חוויית משתמש (מאנגלית: UX, קיצור של User Experience) הינה חוויה אנושית, המשפיעה על האופן בו אדם חושב, מרגיש או פועל כאשר הוא משתמש במערכת (אתר, תוכנה), מוצר או שירות. במקרים רבים זוהי מילה נרדפת לממשק משתמש. (מתוך ויקיפדיה)
חוויית משתמש, בעיני, צריכה לספק בצורתה הפשוטה חוויה. לכן, חשוב לבחון ולוודא שהמוצר האמיתי והסופי אכן כולל את המרכיבים שיוצרים את חוויית המשתמש (כגון: שימושיות, אמינות, אסתטיות, נוחות, קלות והתמצאות וכד').
אבל מה קורה בדרך (שהיא לא תמיד קצרה ופשוטה) למוצר האמיתי? האם אנחנו דואגים שתהיה חוויית משתמש ללקוחות הביניים בהצגת הפתרונות שלנו? האם אנחנו בכלל צריכים לדאוג לחוויית המשתמש שלהם? ואם כן, למה?
מניסיוני המקצועי, התשובה היא ברורה - כן ! למה ? בניסיוני לענות על תשובה זו בצורה פשוטה נזכרתי בשם של הסרט: "תעביר את זה הלאה" ושמו באנגלית "Pay it Forward" בעיני עוד יותר מתאים למקרה זה.
מה זה מוצר?
מוצר הוא מושג מתחום הכלכלה, המתאר סחורה או שירות שיש להם שווי כספי; בדרך כלל סחורה או שירות אשר עברו עיבוד אנושי ותהליכי ייצור הקשורים לידע ולתנאים התרבותיים והחברתיים של הייצור. (מתוך ויקיפדיה)
בעולם ניהול הידע, המוצרים לרוב הם פורטלים ארגוניים / מקצועיים או חומרים מקצועיים (כגון: מצגות, לומדות, נהלים, מסמכים וכד'...)
מוצר נולד מתוך צורך ובשאיפה שאכן ייתן מענה לצרכן הסופי שלו, אך הדרך מהצורך הראשוני ועד למוצר הסופי יכולה להוות גורם משמעותי להצלחת המוצר.
כמנהלי ידע אנו מתבקשים להציג פתרונות לצרכים שעולים. דרך הצגת הפתרונות היא חשובה ועוזרת להמחיש את המוצר האמיתי. לכן, ההתייחסות לפתרונות שאנו מציעים צריכה להיות רצינית באותה מידה של המוצר הסופי.
להצגת פתרון ויזואלי, מפורט ודומה למוצר הסופי יתרונות רבים:
• ללקוח שלנו יהיה יותר קל להבין למה התכוון המשורר
• ההמחשה הדומה למוצר האמיתי תגרום לתיאום ציפיות
• נוכל לבצע בדיקת שימושיות מוקדמת
• נאתר צרכים נוספים או נוותר על אלמנטים מיותרים טרם השקעה של עלויות וזמן במוצר האמיתי
• נדבר בשפה משותפת יותר עם הלקוח שלנו
• התלהבות הלקוח היא בד"כ גבוהה וגורמת לרתימתו בהטמעת המוצר
• אנו (מנהלי הידע) נתפסים רציניים ומקצועיים יותר
אז איך עושים את זה? הטיפים שלי בנושא:
פורטל ארגוני / מקצועי / אזור תוכן
• הקפידו להתייחס למרכיבי
חוויית המשתמש כבר באבטיפוס – הקפידו על ריווח נכון, יישור, קישורים.
• הכניסו טקסט ותמונות מאותו עולם התוכן - אל תכתבו "טקסט טקסט טקסט..." ואל תשימו תמונות לא קשורות – טקסט אמיתי ותמונות מתאימות יחברו את הלקוח ויעזרו לו להבין מהר מאוד למה התכוונתם.
• הקפידו על אסתטיקה – הימנעו מצבעוניות יתר, שמרו על הצבעים של החברה (לוגו) והשתמשו באותם צבעים.
• צרו את האבטיפוס דומה ככל הניתן למערכת האמיתית מבחינת נראות ומבחינת יכולות – אל תשלבו אפשרויות או רכיבים שלא ניתן ליישם במערכת האמיתית, כך תמנעו ציפיות ואכזבות מיותרות.
• היו פתוחים לשינויים ולקבלת ביקורת – בסופו של דבר חשוב שהמוצר הסופי ייתן מענה לצרכים ללקוח והאבטיפוס מטרתו לפתוח דיון בנושא.
במצגות:
• שלבו תמונות מתאימות – הויזואליות יוצרת חוויה וגורמת לצופים לזכור את המצגת.
• הקפידו על משפטים קצרים ועניינים.
• גם כאן חשוב להקפיד על האסתטיקה – הימנעו מצבעוניות יתר והקפידו על צבעי הלוגו.
במסמכים:
• הקפידו על היישור, מרווחים, מספור נכון, שימוש בבולטים וכתיבה תמציתית.
• במסמכים ארוכים – צרו תוכן עניינים ויזואלי שיעזור לגשת לתכני המסמך בקלות.
• מומלץ לעשות קישורים בין חלקי המסמך (לתחילתו או לתכנים ממשיכים).
לסיכום, התייחסו ברצינות ובמקצועיות למוצרים שאתם יוצרים – הלקוח יתייחס אליכם באותה צורה !
בהצלחה J