מאמרים נוספים ברשת הידע:
מה חדש ב 2013 SHAREPOINT ?
מאת: גבי בן ציון

התלבטתי האם לקרוא למאמר זה בשם "הבשורה על פי SharePoint 2013", אולם האם באמת מיקרוסופט מביאים "בשורה" חדשה לעולם ניהול הידע? על כן מאמר זה בה למנות חלק מהשינויים המרכזיים במערכת ולבחון האם באמת הערך המוסף של המערכת משתדרג עם הגרסה החדשה.


בתחילה, חשוב לומר כי מייקרוסופט ב  SharePoint 2013 מבצעת שינוי מחשבתי (ואמיץ)

לכיוון ה Collaboration. ראשית, במקום "פאי היכולות" המפורסם מתגבשת גישה חדשה של 5 מימדים:

  • Shareשיתוף חברתי על בסיס עמיתים לעבודה ומינוף היכולות החברתיות של המערכת- Social
  • Organizeארגון המשימות, המסמכים והמידע הצוותי \ פרויקטלי \ ארגוני לאורך אפליקציות ארגוניות כגון Outlook, MS Project וכד', כולל שימוש בטכנולוגיית ענן.
  • Discoverגילוי מומחים חדשים בארגון, בחתך פרויקטאלי או תחומי עניין, הפקת תובנות באמצעות דוחות סטטיסטיקה בסנכרון עם Excel 2013, מציאת פריטי חיפוש בקלות וקבלת המלצות מעמיתים לגבי מסמכים ומשתמשים ש"כדאי" לעקוב אחריהם.
  • Buildפיתוח ממשקים ואפליקציות בענן, פרסום פיתוחים ל SharePoint app store, עיצוב והתאמת אתר באופן קל ודינמי.
  • Manage - ניהול העלויות, הסיכונים ומשאבי הזמן באמצעות הובלה חדשנית, ואספקת פתרונות מתקדמים באמצעות תשתית חזקה.

על פניו, SharePoint 2013 מספק פתרון מקיף לניהול מידע עסקי המאפשר למשתמשים לשפר את אופן העבודה תוך שימור והבניית תהליכי העבודה, ה Compliance ושמירה על השקעות IT קודמות.

אבל מהם למעשה השיפורים והשינויים מ SharePoint 2010?
ראשית, ממשק המשתמש והעיצוב הוחלף לממשק מודרני, נקי, פשוט ללא עומס וקווים נקיים. כמו כן ניתן לעצב את ממשק המשתמש בקלות יחסית באמצעות ידע ב HTML, CSS,
ו- JavaScript, ולאו דווקא ידע בפיתוח SharePoint.

בנוסף, כאמור, מייקרוסופט השקיעה ביכולות החברתיות והשיתוף (יכולות אלו נמצאו כבין השימושיות ביותר במוצע - ע"פ סקר שבוצע ע"י Forrester Research ). יכולות אלו באות לידי ביטוי ביכולות תיוג משופרות, כגון תיוג נושאים או משתמשים בעת העלת מסמך. ומעקב (Feed) אחר משתמשים \ מסמכים \ אתרים לרוחב כל אתרי ה SharePoint  בארגון. וגם "suggested sites" המציע אתרים בהתאם לתוכן, ולבסוף (במידה והארגון והמשתמשים מעוניינים) יכולת להכיל מידע מהרשתות החברתיות (LinkdIn \ Facebook).
יכולות ה "My Site" השתנו מהמוכר לנו ב SharePoint 2010 והתפצלו ל 3 טאבים: "Newsfeed", "SkyDrive Pro"  ו- "Sites"

ה"Newsfeed" מאוד מזכיר "Wall" של רשת חברתית (כולל יכולות ה "Like"), כל העדכונים מרחבי החווה – מסמכים ופעילויות ופוסטים ועדכונים מרוכזים להזנה רציפה בדף הפרופיל של המשתמש.
ה "SkyDrive Pro" למעשה מכיל את "המסמכים שלי" הקיימים ב 2010, וה "Sites"  מכיל קישורים לאתרים בהם המשתמש מעוניין.

אתרי ה Team Room קיבלו מתיחת פנים פונקציונאלית וויזולית במראה דמוי "OneNote" של מיקרוסופט. שדרוג זה מגיע עם יכולות סנכרון משופרות ונגישות ממכשירי Mobile שונים בתצוגה עשירה יותר מאשר רשימת מסמכים. יחד עם ניהול משימות משודרג ("My Tasks" מובנה) המאפשר Drag & Drop של פעולות, מסמכים וביצוע מעקב אחר הביצוע (דף סיכום פרוייקט וכד').
שדרוג משמעותי נוסף לגרסה החדשה הינו יכולת החיפוש המשודרגת המאפשרת חיפוש יותר מדוייק ובין Site Collections שונים, ויחד עם יכולות "e-discovery" מתאפשר חיפוש לרוחב ה Outlook, Lync ו SharePoint.

יכולות ה BI גם כן משתדרגות, באמצעות קישור ל SQL Server 2012 ושליפת נתונים המאפשרים חיתוכים כבר בממשק המשתמש.

בהתאם למימד ה "Build", SharePoint 2013 תומך בפיתוח של HTML5, וכך מעניק גם תמיכה פשוטה יותר במכשירים סלולריים. ניתן לספק 3 תצוגות למשתמשים:
• Contemporary view    - תצוגה מותאמת לדפדפני "Mobile Internet Explorer 9.0" ומעלה,

  וכן "Windows Phone 7.5", "Safari 4.0", "iOS 5.0", "Android 4.0" ומעלה.
• Classic view    - תצוגת רשימה לדפדפנים ישנים יותר.
• Full screen UI – תצוגת "שולחן עבודה" מותאמת אישית.

לסיכום, SharePoint 2013 מהווה שינוי תפיסה ממספר היבטים; חוויית המשתמש הינה איטראקטיבית, דינמית ומאפשרת חיות של ניהול התוכן והידע הארגוני. הנגשת הפלטפורמה למכשירי Mobile מהווה רוח גבית למגמת הניידות הקיימת בעולם הפרטי – מגמה העתידה להתרחב בהדרגתיות גם לעולמות העסקיים. מייקרוסופט התאמצו להעניק כלים משלימים על מנת לאפשר חוויית משתמש קלה יותר, בעיצוב, בחיפוש, בנגישות ובתהליכי העבודה המובנים (Workflows). על כן, הארגון חייב להתאים את עצמו לשינוי התפיסה ולאפשר את קבלת היתרון החברתי והשיתופי של הכלי, מאחר ובכך טמון כוחו האמיתי. במידה והארגון יהיה מעוניין בכך – הוא יקבל כלי ארגוני להפקת תובנות ולניהול "חכמת ההמונים" הארגונית – שלטעמי מכילה את הידע הארגוני החשוב באמת.

את ההחלטה האם SharePoint 2013 מביא עמו "בשורה" לקהל העסקי בארץ אני אשאיר לשיקולכם, אך בשורה או לא, ארגון שיחליט לממש ולמצות את יכולות המערכת יהיה חייב לבצע התאמה תרבותית ולטפח את שיתוף הידע בין העובדים – צעד מורכב המסוגל לקחת את הארגון צעד נוסף קדימה לקראת מעבר לארגון לומד...
מקורות:


Capabilities and features in SharePoint 2013
http://technet.microsoft.com/en-us/sharepoint/fp142374.aspx
SharePoint 2013 Benefits
http://sharepoint.microsoft.com/en-us/preview/sharepoint-benefits.aspx
SharePoint 2013 Top 10 New Features
http://www.sharepointjoel.com/Lists/Posts/Post.aspx?ID=568
What's Coming in SharePoint 2013
http://reddevnews.com/articles/2012/08/22/new-in-sharepoint-2013.aspx
Survey: SharePoint Meeting IT and Business Needs
http://redmondmag.com/articles/2011/10/05/sharepoint-meeting-it-and-business-needs.aspx
What's new in search in SharePoint Server 2013
http://technet.microsoft.com/en-us/library/ee667266(v=office.15
Overview of mobile devices and SharePoint Server 2013
http://technet.microsoft.com/en-us/library/fp161351

 
מאמרים נוספים ברשת הידע: